- 35 - er moet een weg doorgetrokken worden vanaf de Lokkerdreef tot aan het woonwagencentrum en vandaar een voetpad naar Grauwe Polder, speciaal voor de bewoners van dat centrum; 3. het kostenprobleem: zoals uit het vorengaande al blijkt, moeten er wegen speciaal aangelegd worden van en naar het centrum. De aanleg van riolering, waarvoor een aansluiting moet komen vanaf het Mon Plaisir en over een afstand van 500 meter. Electriciteit, water en gas vanaf de Pauvreweg over een afstand van 200 meter. Er zullen moeilijkheden komen bij grondaankopen. Vooral het voetpad naar Grauwe Polder zal zijns inziens moeilijk zijn om dat geregeld te krijgen, omdat ter plaatse een kwekerij en een tuindelrij zijn gevestigd; 4. het terrein ten zuiden van Mon Plaisir komt ter beschikking als industrieterrein en dan speciaal voor kleinere industrieën, zoals nu het gehele gebied Mon Plaisir. Zullen er bij uitgifte van deze grond geen moeilijkheden ontstaan omdat het woonwagencentrum vlakbij ligt en daarom misschien bedrijven wegblijven? Reacties van bestaan de bedrijven en ook de toelichting bij punt 7 leiden wel in die richting 5. het woongebied Grauwe Polder. Het woonwagencentrum komt op 200 meter van dit woongebied te liggen. Deze mensen hebben dure grond gekocht, om te bouwen en om een vrij uitzicht te hebben. Van deze kant zullen er ook veel bezwaren komen. Deze 5 punten zou hij ook willen gebruiken om te zien of deze ook van toepassing zijn bij de Kattestraat: 1deze plaats ligt niet in het landelijk gebied; 2. van geïsoleerde ligging is geen sprake; alle bestaande doorgangswegen kunnen gebruikt worden; vlakbij de Hoevenseweg en er is een mooie afscheiding door de spoorlijn; 3. het kostenaspect is hier niet van toepassing. De grond is eigendom van de gemeente. Riolering, electriciteit, gas en water zijn aan wezig, dus veel gunstiger dan de Lokkerdreef; 4. het centrum komt op het industrieterrein, speciaal bedoeld voor grotere industrieën. Er is momenteel niet veel vraag naar deze grond en bij de grotere industrie geeft dit centrum bij aankoop van grond niet zoveel problemen; 5. het woongebied De Grient is in vergelijking met de Grauwe Polder in ontwikkeling en er kunnen nog aanpassingen en voorzieningen worden getroffen. Als iemand in plan De Grient niet bij het woonwagencen trum wil wonen dan moet hij daar geen grond kopen of geen huis huren. De derde plaats is de Liesbosweg. Dit is landelijk gebied en zijn fractie vindt, dat de bewoners van Noord er wel voorzieningen bij nodig hebben, maar dat het stichten van een woonwagencentrum aan de Liesbosweg niet bijdraagt tot een betere leefbaarheid in Noord. Zijn conclusie is danook, dat de Kattestraat bij zijn fractie nr. 1 staat en hij is van mening, dat het woonwagenschap er ook zo over denkt. Hierna geeft de voorzitter het woord aan mevrouw Jacobs. Zij zegt, dat de nieuwe toelichting zoals die nu bij de stukken ligt, voor haar toch weer problemen geeft voorwat de toelichting op het terrein aan de Kattestraat. Daarin is n.l. vermeld, dat dit terrein valt in zone 1 waarin alleen voor een aangrenzend woongebied niet- belastende vestigingen zijn toegestaan. Een autosloperij behoort daar niet toe. Het industrieterrein Vossendaal, waarin het woonwagencentrum bij keuze van deze plaats zou komen, is van een spoorwegraccordement voorzien en in hoofdzaak gereserveerd voor grotere en zwaardere be drijven, die zich in zone 2 en 3 dienen te vestigen. Voorts zegt spreekster dat zij de voorkeur die zij heeft uitgesproken tijdens de behandeling van dit punt in de commissie voor algemene zaken in

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 233