- 35 -
er moet een weg doorgetrokken worden vanaf de Lokkerdreef tot aan het
woonwagencentrum en vandaar een voetpad naar Grauwe Polder, speciaal
voor de bewoners van dat centrum;
3. het kostenprobleem: zoals uit het vorengaande al blijkt, moeten er
wegen speciaal aangelegd worden van en naar het centrum. De aanleg
van riolering, waarvoor een aansluiting moet komen vanaf het Mon
Plaisir en over een afstand van 500 meter. Electriciteit, water
en gas vanaf de Pauvreweg over een afstand van 200 meter. Er zullen
moeilijkheden komen bij grondaankopen. Vooral het voetpad naar
Grauwe Polder zal zijns inziens moeilijk zijn om dat geregeld te
krijgen, omdat ter plaatse een kwekerij en een tuindelrij zijn
gevestigd;
4. het terrein ten zuiden van Mon Plaisir komt ter beschikking als
industrieterrein en dan speciaal voor kleinere industrieën, zoals
nu het gehele gebied Mon Plaisir. Zullen er bij uitgifte van deze
grond geen moeilijkheden ontstaan omdat het woonwagencentrum vlakbij
ligt en daarom misschien bedrijven wegblijven? Reacties van bestaan
de bedrijven en ook de toelichting bij punt 7 leiden wel in die
richting
5. het woongebied Grauwe Polder. Het woonwagencentrum komt op 200 meter
van dit woongebied te liggen. Deze mensen hebben dure grond gekocht,
om te bouwen en om een vrij uitzicht te hebben. Van deze kant zullen
er ook veel bezwaren komen.
Deze 5 punten zou hij ook willen gebruiken om te zien of deze ook van
toepassing zijn bij de Kattestraat:
1deze plaats ligt niet in het landelijk gebied;
2. van geïsoleerde ligging is geen sprake;
alle bestaande doorgangswegen kunnen gebruikt worden; vlakbij de
Hoevenseweg en er is een mooie afscheiding door de spoorlijn;
3. het kostenaspect is hier niet van toepassing. De grond is eigendom
van de gemeente. Riolering, electriciteit, gas en water zijn aan
wezig, dus veel gunstiger dan de Lokkerdreef;
4. het centrum komt op het industrieterrein, speciaal bedoeld voor
grotere industrieën. Er is momenteel niet veel vraag naar deze grond
en bij de grotere industrie geeft dit centrum bij aankoop van grond
niet zoveel problemen;
5. het woongebied De Grient is in vergelijking met de Grauwe Polder in
ontwikkeling en er kunnen nog aanpassingen en voorzieningen worden
getroffen. Als iemand in plan De Grient niet bij het woonwagencen
trum wil wonen dan moet hij daar geen grond kopen of geen huis
huren.
De derde plaats is de Liesbosweg. Dit is landelijk gebied en zijn
fractie vindt, dat de bewoners van Noord er wel voorzieningen bij
nodig hebben, maar dat het stichten van een woonwagencentrum aan de
Liesbosweg niet bijdraagt tot een betere leefbaarheid in Noord. Zijn
conclusie is danook, dat de Kattestraat bij zijn fractie nr. 1 staat
en hij is van mening, dat het woonwagenschap er ook zo over denkt.
Hierna geeft de voorzitter het woord aan mevrouw Jacobs.
Zij zegt, dat de nieuwe toelichting zoals die nu bij de stukken ligt,
voor haar toch weer problemen geeft voorwat de toelichting op het
terrein aan de Kattestraat. Daarin is n.l. vermeld, dat dit terrein
valt in zone 1 waarin alleen voor een aangrenzend woongebied niet-
belastende vestigingen zijn toegestaan. Een autosloperij behoort daar
niet toe. Het industrieterrein Vossendaal, waarin het woonwagencentrum
bij keuze van deze plaats zou komen, is van een spoorwegraccordement
voorzien en in hoofdzaak gereserveerd voor grotere en zwaardere be
drijven, die zich in zone 2 en 3 dienen te vestigen. Voorts zegt
spreekster dat zij de voorkeur die zij heeft uitgesproken tijdens de
behandeling van dit punt in de commissie voor algemene zaken in