- 27 -
Dit alles vraagt om een heroriëntatie van taakstelling en taakverdeling
"binnen de diensten en tussen de diensten onderling. Deze dient mede
gericht te worden op een duidelijke aansluiting hij portefeuilleverdeling
en raadscommissietaken en omgekeerd.
De te verwachten uitbreidingen en verbouwing van het gemeentehuiswaarvan
de eerste fase inmiddels in uitvoering is en de nieuwe gemeenteraads- en
wethoudersverkiezingen in 1978 bieden hiervoor goede mogelijkheden.
De nieuwe inbreng van u, burgemeester, kan hierbij erg belangrijk worden.
Maar heroriëntatie is niet alleen nodig voor een betere toedeling van
taken, ook de inhoud en de wijze van uitoefening hiervan, vraagt om
nadere bezinning.
Ik denk hierbij dan niet alleen aan de komende invoering van variabele
werktijden, aan verdere democratisering in ons centrale personeelsbeleid
en aan de groeiende behoefte aan nadere scholing en toepassing van moderne
planning-, organisatie- en begrotingstechnieken.
Mijn gedachten gaan dan vooral uit naar de onvermijdelijke problemen, die
met name voor de ambtenaren verbonden zijn aan het nog steeds verdergaand
streven naar openbaarheid van bestuur. Een wetsontwerp hierover is juist
dezer dagen bij de tweede kamer aan de orde gesteld.
Het gemeentelijk ambtenarenkorps is ook direkt betrokken bij de sterk
gewijzigde inzichten in de onderlinge verhoudingen van de gemeentelijke
bestuursorganen. Hierbij wordt, in aansluiting op de reeds lang geldende
wettelijke regeling, een steeds groter aandeel voor de gemeenteraad - en
ook voor gemeenteraadsleden in commissieverband - in het bestuur van de
gemeente opgeëist. Vooral de commissie Merks heeft hiervoor de grote
stoot gegeven. In deze gedachtengang zou het gemeentelijk apparaat als
het ware gelijkelijk beschikbaar dienen te zijn voor alle gemeentelijke
bestuursorganen, dus niet alleen voor het college van burgemeester en
wethouders of voor de burgemeester, zoals tot voor kort practisch het
geval was. Dat hieruit problemen kunnen ontstaan voor de ambtenaren,
vooral in de verhouding gemeenteraadsleden-ambtenaren, zal wel duidelijk
zijn.
Pasklare oplossingen hiervoor mogen zeker niet verwacht worden, zoals o.m.
uit het bekende rapport Eindhoven kan blijken. Met een open mentaliteit
bij de ambtenaren en een goed verantwoordelijkheidsbesef naar binnen en
naar buiten moet het echter zeker mogelijk zijn, hiervoor bruikbare
practische regelingen te treffen, waarmede een redelijk evenwicht tussen
de verschillende, soms tegenstrijdige, belangen verkregen kan worden.
Al vrij spoedig kan in deze gemeente deze problematiek voor een deel
aktueel gaan worden met de komende behandeling van een voor te bereiden
nota "Openheid en Openbaarheid", zoals eerder aan de gemeenteraad is
toegezegd.
Burgemeester,
Vanuit de pers hebben wij vernomen, dat u een zo groot mogelijke openheid
in het bestuur voorstaat. Vooral de ambtenaren hebben grote belangstelling
voor de praktische gevolgen, die dit uitgangspunt voor hun werk kan krijgen.
Ik meen van deze gelegenheid gebruik te mogen maken, om in dit verband
een opmerking van praktische aard te plaatsen. Een vrij groot aantal
ambtenaren zijn als secretaris, adviseur of rapporteur in vele gemeentelijke
commissies werkzaam. In de discussies over het al dan niet openbaar zijn
van deze commissies en over de te kiezen vergadertijd wordt nog wel eens
gepleit voor doorlopende avondvergaderingen van deze commissies, mede om
het werkverlet van raadsleden tot een minimum te kunnen beperken. In het
belang van deze ambtenaren en hun gezinnen meen ik begrip te mogen vragen
voor de hieraan voor de ambtenaren - maar niet voor hen alleen - verbonden
bezwaren.