- 27 - Dit alles vraagt om een heroriëntatie van taakstelling en taakverdeling "binnen de diensten en tussen de diensten onderling. Deze dient mede gericht te worden op een duidelijke aansluiting hij portefeuilleverdeling en raadscommissietaken en omgekeerd. De te verwachten uitbreidingen en verbouwing van het gemeentehuiswaarvan de eerste fase inmiddels in uitvoering is en de nieuwe gemeenteraads- en wethoudersverkiezingen in 1978 bieden hiervoor goede mogelijkheden. De nieuwe inbreng van u, burgemeester, kan hierbij erg belangrijk worden. Maar heroriëntatie is niet alleen nodig voor een betere toedeling van taken, ook de inhoud en de wijze van uitoefening hiervan, vraagt om nadere bezinning. Ik denk hierbij dan niet alleen aan de komende invoering van variabele werktijden, aan verdere democratisering in ons centrale personeelsbeleid en aan de groeiende behoefte aan nadere scholing en toepassing van moderne planning-, organisatie- en begrotingstechnieken. Mijn gedachten gaan dan vooral uit naar de onvermijdelijke problemen, die met name voor de ambtenaren verbonden zijn aan het nog steeds verdergaand streven naar openbaarheid van bestuur. Een wetsontwerp hierover is juist dezer dagen bij de tweede kamer aan de orde gesteld. Het gemeentelijk ambtenarenkorps is ook direkt betrokken bij de sterk gewijzigde inzichten in de onderlinge verhoudingen van de gemeentelijke bestuursorganen. Hierbij wordt, in aansluiting op de reeds lang geldende wettelijke regeling, een steeds groter aandeel voor de gemeenteraad - en ook voor gemeenteraadsleden in commissieverband - in het bestuur van de gemeente opgeëist. Vooral de commissie Merks heeft hiervoor de grote stoot gegeven. In deze gedachtengang zou het gemeentelijk apparaat als het ware gelijkelijk beschikbaar dienen te zijn voor alle gemeentelijke bestuursorganen, dus niet alleen voor het college van burgemeester en wethouders of voor de burgemeester, zoals tot voor kort practisch het geval was. Dat hieruit problemen kunnen ontstaan voor de ambtenaren, vooral in de verhouding gemeenteraadsleden-ambtenaren, zal wel duidelijk zijn. Pasklare oplossingen hiervoor mogen zeker niet verwacht worden, zoals o.m. uit het bekende rapport Eindhoven kan blijken. Met een open mentaliteit bij de ambtenaren en een goed verantwoordelijkheidsbesef naar binnen en naar buiten moet het echter zeker mogelijk zijn, hiervoor bruikbare practische regelingen te treffen, waarmede een redelijk evenwicht tussen de verschillende, soms tegenstrijdige, belangen verkregen kan worden. Al vrij spoedig kan in deze gemeente deze problematiek voor een deel aktueel gaan worden met de komende behandeling van een voor te bereiden nota "Openheid en Openbaarheid", zoals eerder aan de gemeenteraad is toegezegd. Burgemeester, Vanuit de pers hebben wij vernomen, dat u een zo groot mogelijke openheid in het bestuur voorstaat. Vooral de ambtenaren hebben grote belangstelling voor de praktische gevolgen, die dit uitgangspunt voor hun werk kan krijgen. Ik meen van deze gelegenheid gebruik te mogen maken, om in dit verband een opmerking van praktische aard te plaatsen. Een vrij groot aantal ambtenaren zijn als secretaris, adviseur of rapporteur in vele gemeentelijke commissies werkzaam. In de discussies over het al dan niet openbaar zijn van deze commissies en over de te kiezen vergadertijd wordt nog wel eens gepleit voor doorlopende avondvergaderingen van deze commissies, mede om het werkverlet van raadsleden tot een minimum te kunnen beperken. In het belang van deze ambtenaren en hun gezinnen meen ik begrip te mogen vragen voor de hieraan voor de ambtenaren - maar niet voor hen alleen - verbonden bezwaren.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 203