- 22 -
gelegenheid, toch nog eens zeggen dat de benoemingsprocedure van de
burgemeester, nadat de Commissaris der Koningin zijn aanbeveling
heeft uitgebracht aan de minister, langzamerhand op ondoorzichtige
paden is vastgelopen.
Iedereen schijnt beter geïnformeerd te zijn dan de raad en de
candidaat-burgemeester zelf.
De ondoorzichtigheid van deze procedure moet doorbroken worden opdat
de inspraak van de raad, op zich zelf een groot goed, weer niet ont
kracht wordt. De verdeling van de burgemeestersposten wordt langzamer
hand een spel waarin de vrije krachten van de landelijke partijpolitiek
een te grote rol wordt toebedeeld.
De burgemeester is in de eerste plaats bestuurder van de lokale gemeen
schap, en daarom heeft die gemeenschap het recht te worden geïnformeerd.
Wellicht zou het raadzaam zijn indien de Minister toestaat dat de
aanbeveling van de Commissaris der Koningin aan de leden van de raad
wordt bekend gemaakt, waarbij ik er van uitga, dat dezelfde informatie
wordt verstrekt aan de candidaten die op de aanbeveling staan. Deze
gang van zaken voorkomt de gedachte dat het wettelijk vastgelegde
samenspel tussen Commissaris van de Koningin en de Minister in deze
tijd wordt gefrustreerd door ondoorzichtig geheim beraad achter
partijpolitieke deuren, en het voorkomt het feit dat de krant de
enige informatiebron is voor de belanghebbenden zelf.
Leden van de raad, met veel aandacht heb ik het door u geschetste
profiel van de nieuwe burgemeester gelezen. Uiteraard begrijpen u
en ik dat niemand natuurlijk aan de optelsom van idealen zal kunnen
voldoen. Een profiel blijft slechts een schetsmatige gelijkenis van
de zijkant af gezien, nu wij elkaar hebben leren kennen, zie ik u
liever recht in de ogen.
Ik weet dat u veel van de nieuwe burgemeester verwacht. Toch geloof
ik dat ik uw verwachtingen nader mag interpreteren door te stellen,
dat van mij niet moet worden verwacht een solitair optreden. Neen,
uw en mijn eigen verwachtingen liggen in het collegialiteitsbeginsel
van college van burgemeester en wethouders besloten, én in een goede
samenwerking met de raad.
De universele burgemeester bestaat niet. Een ieder zal op zijn eigen
wijze het ambt vervullen. Maar in die taakvervulling zullen toch altijd
wel gemeenschappelijkheden naar voren komen. De burgemeester moet
immers bruggenbouwer, arbiter, promotor, vertrouwensman en coördinator
zijn.
Zo denk ik dat uw nieuwe burgemeester zal trachten het door u geschetste
profiel voor ogen te houen, er van uitgaande dat wederzijdse vertrouwen
en openheid de peilers vormen voor een goede relatie met u allen. En nu
ik het woord openheid heb laten vallen, kan ik niet nalaten te zeggen
dat ik het onder 5 genoemde punt van uw profielschets als een aansporing
beschouw. In openbaarheid en openheid worden de burgers meer betrokken
bij het bestuur. Zij kunnen dan van dichtbij ervaren dat besturen is:
"elkaar overtuigen".
Als voorzitter hoop ik u daartoe de noodzakelijke ruimte te geven, er
van uitgaande dat ik niet boven u sta, maar temidden van u, temidden
van, het bestuur, dat door u wordt gevormd en bepaald.
Heren wethouders., uit de prettige kennismaking met u en uit de ver
deling van werkzaamheden heb ik al kunnen opmaken waarnaar uw belang
stelling uitgaat.