de onderhoudsarme oplossing. De heer Fransen zegt dat zijn fractie ook de verkoop van deze woningen voorstaat. Verder spreekt hij de diepe teleurstelling uit over het feit, dat het rijk geen aanleiding heeft gevonden om in deze herstel- kosten een bijdrage te verstrekken. Met nog een korte toelichting stelt de voorzitter het collegevoorstel met advies van de commissie algemene zaken, ruimtelijke ordening en coördinatie en de commissie huisvesting, tot vaststelling van het woningbouwprogramma 1977 aan de orde De heer Aerts stelt vast dat in het bouwprogramma is opgenomen, dat burgemeester en wethouders de bevoegdheid hebben om in bepaalde gevallen hiervan af te wijken. Dat acht hij juist en dat ondervangt waarschijnlijk enkele kleine opmerkingen die hij met betrekking tot dit programma heeft, zoals de gestelde 18-jarige leeftijd, waarop een kopersverklaring verkregen zou kunnen worden. De voorzitter zegt dat die 18-jarige leeftijd ook in de rijksregelingen voorkomt. Overigens verwacht hij niet dat we daarmee in de praktijk vaak geconfronteerd zullen worden. De heer Fransen zegt dat zijn fractie de kwestie van de kopersverklaringen het liefst behandeld had gezien bij de huisvestingsnota. Hij hoopt dat daarop bij de behandeling van deze nota alsnog op teruggekomen kan worden. De heer Quaijtaal zegt dat zijn fractie kan instemmen met het voorstel. Hij complimenteert het college met name voor het eerder beschikbaar stellen van 22 kavels als leerlingbouwplaatsen. Het is echter wel een feit, dat er een jaar lang geen jeugdige werkloze bouwvakkers zijn geweest, die op een dergelijke bouwplaats tewerkgesteld zouden kunnen worden. Hij vraagt om het Gewestelijk Arbeidsbureau te verzoeken om bij hun regelmatige opgave van het aantal werklozen in het vervolg ook het beroep te vermelden. Dit zou het totaalbeeld in belangrijke mate verduidelijken. Verder vraagt hij zich af of de minister van Sociale Zaken enkel jonge bouwvakkers van een dergelijke maatregel wil laten profiteren. Kan vanuit de raad en burgemeester en wethouders geen verzoek aan het ministerie worden gedaan om voor jeugdige werklozen ook een bepaald andersgericht projekt beschikbaar te stellen. Een 2e punt, waarop spreker de aandacht wil vestigen betreft zijn kennis name van het feit, dat op de L.T.S. aan de ouders geadviseerd wordt om hun kinderen toch niet te snel te laten kiezen voor een opleiding in de bouw, omdat daarin zo'n grote werkloosheid is. De cijfers van het Gewestelijk Arbeidsbureau wijzen echter uit, dat de jeugdige bouwvakkers niet werkloos zijn. Dit advies zou dan ook gewijzigd moeten worden. Hij zou dit graag onderzocht willen zien. De voorzitter zegt toe, dat over deze problematiek contact met het Gewestelijk Arbeidsbureau zal worden opgenomen. De heer Geerts zegt, dat de structuurplaninspraak heeft geresulteerd in een algemene keuze voor een groei in het tempo van het z.g. ontwikkelingsvariant IIDe voorzitter wijst er hierbij op, dat dit wel juist is, maar dat de daarbij gehanteerde inwonersaantallen veel te laag waren. De heer Geerts is het hier wel mee eens, maar herinnert eraan, dat volgens deze variant het aantal te bouwen woningen ongeveer 280 per jaar zou dienen te zijn. Het bouwprogramma van vorig jaar was hoger. Gezien de programma's van vorige jaren mag niet worden verwacht, dat er een achterstand is in de noodzakelijke bouw volgens variant II. Het contingent 1977 bedraagt, incl. de niet gerealiseerde woningen van

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 186