- 140 -
gerealiseerd. Zodra het bestemmingsplan Achter de Molen wordt
gereaLiseerd worden de ruimtelijke mogelijkheden groter en zal
een oplossing voor dit probleem kunnen worden verkregen.
Vraag 40.
Door de fractie van de V.V.D.wordt aangedrongen op het
reserveren van parkeerplaatsen voor invaliden. Bovendien wordt de
intervalregeling van de verkeerslichten op het kruispunt Markt/
Bisschopsmolenstraat veel te kort bevonden. Deze fractie vraagt
voorts aandacht voor diverse gevaarlijke verkeerssituaties op
kruispunten e.d.
Antwoord.
Gelet op het belang dat wij hechten aan een geintegreerde aanpak van
de verkeersproblemen in onze gemeente is reeds enige jaren een amb
telijke verkeerswerkgroep werkzaam. Deze groep is samengesteld uit
drie disciplines n.l. afkomstig uit de dienst van gemeentebedrijven,
de gemeentesecretarie en thans ook het korps van gemeentepolitie. Met
name de inbreng van de gemeentepolitie is van begin af aan duidelijk
merkbaar, mede doordat vanuit de surveillance de knelpunten onmid
dellijk in de werkgroep ter sprake en waar mogelijk tot een oplossing
worden gebracht. De samenwerking wordt als bijzonder prettig en doel
treffend ervaren.
Ook wij vinden de intervalregeling van de verkeerslichten op
het kruispunt Markt/Bisschopsmolenstraat aan de krappe kant. Ter
behoud van de groene golf op de rijksweg vinden wij de huidige
intervalregeling aanvaardbaar.
Ook de parkeersituatie voor de minder-validen heeft onze bijzondere
aandacht. In enige gevallen bleek het mogelijk een eigen parkeer
plaats voor de woning in te richten. In andere gevallen bleek de
oplossing te zijn een ontheffing van de geldende parkeerverboden.
Daarenboven wordt thans gewerkt aan de inrichting van gereserveerde
parkeerplaatsen voor invaliden, b.v. bij de uitgang van het winkel
centrum.
Vraag 41
Door de fractie Appèl wordt het ontbreken van enig openbaar vervoer
binnen de gemeente betreurd. Ook de fractie van de V.V.D. en de
P.v.d.A. hebben zich in die richting uitgesproken.
Antwoord
Het openbaar vervoer binnen onze gemeente blijft ook voor ons college
een zeer grote zorg. Laatstelijk op dinsdag, 16 november 1976 hebben
wij hiervoor nog uitvoerig van gedachten gewisseld met de directie van
de B.B.A. Uit deze gesprekken is zonder meer duidelijk geworden,
dat -ook niet met een aanvullende subsidiering van de gemeente - de
kansen voor een eigen "stadsvervoer" absoluut nihil zijn in verband
met het feit, dat de minister van Verkeer en Waterstaat voor de komende
jaren (1977 en 1978) geen financiële middelen beschikbaar stelt voor
nieuwe activiteiten.
Desgevraagd heeft de B.B.A. toegezegd te willen bezien - of en zo
ja - op welke wijze de lijnen 10 en 12 "uitgerekt" en verlegd kunnen
worden, zodat bijvoorbeeld de woonwijk Grauwe Polder I meegenomen kan
worden. De hiervoor van ons benodigde gegevens zijn door ons verstrekt
bij brief van 18 november 1976. Als een en ander mogelijk zou blijken
te zijn dan zal dit eerst mogelijk zijn in de nieuwe dienstregeling.
Subsidiëring wordt van de gemeente dan niet verlangd; wel eventueel het
verplaatsen op kosten van de gemeente van eventuele wachtstations
(wachthuisjes). Verdere uitbreiding van het lokale vervoer kan blijkens
mededeling van de directie van de B.B.A. eerst overwogen worden, zodra
Etten-Leur méér dan 30.000 inwoners heeft.