- 140 - gerealiseerd. Zodra het bestemmingsplan Achter de Molen wordt gereaLiseerd worden de ruimtelijke mogelijkheden groter en zal een oplossing voor dit probleem kunnen worden verkregen. Vraag 40. Door de fractie van de V.V.D.wordt aangedrongen op het reserveren van parkeerplaatsen voor invaliden. Bovendien wordt de intervalregeling van de verkeerslichten op het kruispunt Markt/ Bisschopsmolenstraat veel te kort bevonden. Deze fractie vraagt voorts aandacht voor diverse gevaarlijke verkeerssituaties op kruispunten e.d. Antwoord. Gelet op het belang dat wij hechten aan een geintegreerde aanpak van de verkeersproblemen in onze gemeente is reeds enige jaren een amb telijke verkeerswerkgroep werkzaam. Deze groep is samengesteld uit drie disciplines n.l. afkomstig uit de dienst van gemeentebedrijven, de gemeentesecretarie en thans ook het korps van gemeentepolitie. Met name de inbreng van de gemeentepolitie is van begin af aan duidelijk merkbaar, mede doordat vanuit de surveillance de knelpunten onmid dellijk in de werkgroep ter sprake en waar mogelijk tot een oplossing worden gebracht. De samenwerking wordt als bijzonder prettig en doel treffend ervaren. Ook wij vinden de intervalregeling van de verkeerslichten op het kruispunt Markt/Bisschopsmolenstraat aan de krappe kant. Ter behoud van de groene golf op de rijksweg vinden wij de huidige intervalregeling aanvaardbaar. Ook de parkeersituatie voor de minder-validen heeft onze bijzondere aandacht. In enige gevallen bleek het mogelijk een eigen parkeer plaats voor de woning in te richten. In andere gevallen bleek de oplossing te zijn een ontheffing van de geldende parkeerverboden. Daarenboven wordt thans gewerkt aan de inrichting van gereserveerde parkeerplaatsen voor invaliden, b.v. bij de uitgang van het winkel centrum. Vraag 41 Door de fractie Appèl wordt het ontbreken van enig openbaar vervoer binnen de gemeente betreurd. Ook de fractie van de V.V.D. en de P.v.d.A. hebben zich in die richting uitgesproken. Antwoord Het openbaar vervoer binnen onze gemeente blijft ook voor ons college een zeer grote zorg. Laatstelijk op dinsdag, 16 november 1976 hebben wij hiervoor nog uitvoerig van gedachten gewisseld met de directie van de B.B.A. Uit deze gesprekken is zonder meer duidelijk geworden, dat -ook niet met een aanvullende subsidiering van de gemeente - de kansen voor een eigen "stadsvervoer" absoluut nihil zijn in verband met het feit, dat de minister van Verkeer en Waterstaat voor de komende jaren (1977 en 1978) geen financiële middelen beschikbaar stelt voor nieuwe activiteiten. Desgevraagd heeft de B.B.A. toegezegd te willen bezien - of en zo ja - op welke wijze de lijnen 10 en 12 "uitgerekt" en verlegd kunnen worden, zodat bijvoorbeeld de woonwijk Grauwe Polder I meegenomen kan worden. De hiervoor van ons benodigde gegevens zijn door ons verstrekt bij brief van 18 november 1976. Als een en ander mogelijk zou blijken te zijn dan zal dit eerst mogelijk zijn in de nieuwe dienstregeling. Subsidiëring wordt van de gemeente dan niet verlangd; wel eventueel het verplaatsen op kosten van de gemeente van eventuele wachtstations (wachthuisjes). Verdere uitbreiding van het lokale vervoer kan blijkens mededeling van de directie van de B.B.A. eerst overwogen worden, zodra Etten-Leur méér dan 30.000 inwoners heeft.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1976 | | pagina 285