- 139 - Vraag 38. De fractie van het Algemeen Agrarisch Belang dringt er op aan om de verharding van de 3,5 km. landwegen in 1977 in uitvoering te nemen nu er subsidie is toegekend. De fractie van de Middengroepen verzoekt terughoudendheid te be trachten bij het verharden van landwegen die in het ruilverkavelings- gebied zijn gelegen. Antwoord Door de Cultuurtechnische Dienst is een subsidie toegezegd van 35% in de maximum subsidiabele kosten van 680.000,Deze laatste raming zal echter nog bijgesteld moeten worden i.v.m. prijsstijgingen. Dit bete kent echter wel, dat door de gemeente een eigen bijdragein de aanleg- kosten moet worden betaald van 450.000,a 500.000, Omdat dit een nogal fors bedrag is wordt momenteel getracht in het kader van een E.E.G. regeling eveneens subsidie te verkrijgen. Ook een mogelijke D.A.C.W. subsidie achten wij nog niet uitgesloten. Zodra blijkt, dat er geen andere subsidies te verwachten zijn dan de door de C.T.D. toegekende 35% zullen wij in het begin van 1977 aan de raad een en ander ter beslissing voorleggen. Vraag 39. Door de fractie van het Algemeen Agrarisch Belang is aangedrongen op verbetering van de Zundertseweg en de Haansberg. Tevens wordt aandacht gevraagd voor de parkeerproblemen bij de alge mene begraafplaats. De Werknemerspartij dringt aan op een snellere uitvoering van de plannen voor de verbetering van wegen. Bovendien dient een betere con trole te worden uitgeoefend op het straatwerk, omdat de indruk bestaat dat het gehele wegenbestand in de gemeente achteruit gaat. Antwoord Uit een oogpunt van verkeersveiligheid, vooral voor de schoolgaande kinderen hebben wij voor de Zundertseweg een verbeteringsplan doen opstellen. Het is de bedoeling de weg te verbreden met 2 rijwiel stroken in afwijkende kleur. Aan de zuidzijde is een voetpad geprojec teerd. Het eerste deel omvat het tracé vanaf de Bisschopsmolenstraat tot de Hoge Weg, waarbij een profiel zal worden gemaakt van 6 meter rijks weg 2 x 1.80 meter rijwielstrook. Ook voor de Haansberg is een verbeteringsplan opgemaakt. Het eerste gedeelte van de weg zal in het kader van het bestemmingsplan Noord I gereconstrueerd worden, (wordt dan 7 meter breed). Het laatste gedeelte dat ook het slechtste gedeelte is (tussen de Goorstraat en grens Ettense Beemden) valt niet onder dit bestemmingsplan. Om een reele verbetering te krijgen moet de verharding van 3^ op 5 meter gebracht worden en de bermen worden verbeterd. Deze werken zijn evenals andere daarvoor in aanmerking komende werken in het investeringsschema opgenomen, waaronder de Markt, Bredaswweg, Hilsebaan e.d. Afhankelijk van de beschikbare middelen zal getracht worden de plannen hiervoor aan de orde te stellen. De verbetering van de Korte- en Lange Brugstraat en de Geerkade heeft de aandacht en zal voorzien worden in het plan Etten-Leur/Noord II De controle van het wegenbestand wordt door de dienst openbare werken doorlopend uitgevoerd, terwijl bij de opstelling van de onderhouds- begrotingen de urgentie van het onderhoud voor het volgende jaar wordt vastgesteld. Gezien de beschikbare middelen dient een keuze gemaakt te worden omdat niet alle wegen die voor verbetering of herstrating in aanmerking komen, in een bepaald jaar ook kunnen worden uitgevoerd. Het parkeerprobleem bij de centrale begraafplaats is ons college bekend. Door de dienst gemeentewerken wordt hiervoor een plan gereed gemaakt. Wij merken overigens op, dat in eerste instantie slechts een bescheiden uitbreiding van de beschikbare parkeerruimte kan worden

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1976 | | pagina 284