- 132 - Van het structuurplan werk. Deze nota bestond uit de verzamelde verkeerstellingen van het in- en uitgaand verkeer, een uitsplitsing van verkeersstromen binnen de gemeente en tellingen van doorgaand verkeer. Hiermee is een inzicht verkregen in het verkeersgebeuren van waaruit gegevens kunnen worden afgeleid, welke een voldoende basis vormen voor de uitwerking van maatregelen om de huidige verkeerspro blemen op te lossen en toekomstige problemen te voorkomen. Het onderzoek is vooral afgestemd op verkeersplanologische zaken, zoals de problematiek van de rijksweg (d'r om of d'r onder) en de vormgeving van de verdere hoofdwegenstructuur van Etten-Leur. Mede ten behoeve van de plan-beoordeling van het plan De Grient en het aanpassingsplan Etten-Leur/Noord deel I door de Provinciale Planologische Dienst is een nota opgemaakt "Het spoor over". Deze nota willen wij binnenkort ter kennisname doen toekomen aan de cie Algemene Zaken. Met de resultaten van het verkeersonderzoek wordt dus al gewerkt, zeker waar het bepaalde verkeersplanologische vraagstukken betreft. Een scherpe scheiding in kosten tussen enerzijds de werkzaamheden ten behoeve van het structuurplan en anderzijds ten behoeve van verkeers planologische- en verkeerstechnische vraagstukken is dan ook moeilijk te maken. De gesignaleerde andere knelpunten zullen zeker bij de structuurplanbehandeling aan de orde komen en voorts bij de uitwerking van aanpassings- en nieuwe bestemmingsplannen. Tenslotte merken wij nog op, dat meerdere problemen alleen opgelost kunnen worden in directe samenspraak met rijks— dan wel provinciale waterstaat, zeker die welke direct of indirect verband houden met de rijksweg en de al dan niet toekomstige provinciale wegen. Het beschikbaar gestelde krediet van 80.000,was benodigd voor het doen van verkeerstellingen, de verwerking van deze gegevens door de computer en het vastleggen van de telgegevens in het reeds eerder genoemde rapport, hetwelk aan de fractie-voorzitters is uitgereikt. Vraag 16. Zowel de fracties van de Middengroepen als Appèl en de Werknemerspartij dringen aan op de snelle totstandkoming van een nieuw politiebureau. Antwoord Zoals bekend is het Stationsplein, na overleg met de P.P.D. en de commissie voor Algemene Zaken, gekozen als plaats voor een eventuele nieuwbouw van het politiebureau. Op 18 oktober 1976 is een officieel verzoek om toestemming en finan ciële bijdrage gezonden aan de Minister van Binnenlandse Zaken. De betreffende schetsplannen - waarover overeenstemming is bereikt met welstandstoezicht West-Brabant - worden momenteel definitief uitgewerkt. Binnen enkele dagen zal overleg plaatsvinden met de Ned. Spoorwegen en de Rabobank, waarna de procedure voor de toepassing van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, parallel met de vaststelling van een gewijzigd bestemmingsplan kan worden afgerond met het aanvragen van de verklaring van geen bezwaar. Vraag 17 De Werknemerspar tij verzoekt na te gaan of het gebruik van L.P.G. voor het wagenpark van de politie niet goedkoper is dan benzine. Antwoord Ten aanzien van het wagenpark kan worden opgemerkt dat bij de aanschaf van de surveillance-auto's onmiddellijk besloten is tot de inbouw van een installatie voor het gebruik van L.P.G. Voor de recherche auto's, die slechts c.a. 10.000 km. bij de politie in bedrijf zijn en daarna worden vervangen is de in- en uitbouw dermate duur, dat dit geen finan cieel voordeel geeft.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1976 | | pagina 277