-120-
Gemeentelijk Woningbedrijf.
Voorzitter, voor vaststelling van de huurverhoging en hiermede^
samenhangend het onderhoud van woningen, is zoals bekend een nieuw
systeem voor huurverhoging van woningen toegepast, dit op bevel van het
Ministerie van Volkshuisvesting. De Staatssecretaris had hiermede geen
problemen, dat aan dit systeem geen werkzaamheden verbonden waren. (Hij
dacht hierbij zeker aan de grote werkloosheid Deze wijze van
huurverhogingsvaststelling heeft ontzettend veel geld gekost en veel zal
gaan kosten, zoals aan administratie-en personeelskosten.
Deze geldmiddelen zouden beter besteed zijn voor het onderhoud van de
woningen. Maar de Minister en de Staatssecretaris van Volkshuisvesting
hebben hierover een andere mening en hun mening zal weer wel de beste
zijn, deze maatregelen komen van boven.
Ondanks dit heeft het gemeentebestuur aan het verzoek van voornoemd
Ministerie gevolg gegeven en toegepast wat door deze heren verlangd
Voorzitter, de uitwerking was van dien aard, dat er door de betrokken
bewoners nogal fel gereageerd werd toen het ingevoerde waarderings
systeem door een commissie was uigewerkt en de bewoners hun huurver
hogingspercentage werd medegedeeld.
Over de percentages van de huurverhogingen tevens over het onderhoud
van de woningen, waarover de inwoners hebben gereageerd dachten wij,
d&t dit terecht was.
Aan het percentage van de huurverhoging was volgens het ingevoerde
systeem niet te ontkomen, maar voorzitter, over het onderhoud van de
woningen waren ie reacties terecht al moet er bij vermeld worden, dat de
wijze van het bekend maken van klachten van het onderhoud wel op een
andere manier had kunnen plaatsvinden.
Voorzitter, het ziet er naar uit, dat het gemeentebestuur voor het
blok gesteld wordt om een huurverhoging voor 1977 weer op dezelfde wijze
toe te passen. Een opgave welke niet leuk en eenvoudig is voor degenen
die voor deze taak gesteld worden.
Maar met een beetje goede wil en samenspraak komt men er weer wel
uit. Doordat bij het ingevoerde systeem de huurders gelegenheid
gebóden wordt klachten over het onderhoud van hun huurwoning ken
baar te maken, zijn wij van mening van deze mogelijkheid zeker gebruik
te moeten maken en niet hun toegezonden formulieren onaangezien te
laten verdwijnen, zodat controle op het onderhoud door de huuradvies
commissie mogelijk wordt gemaakt en hierdoor gemeentebestuur en
huurder er van in kennis worden gesteld of de klachten van hun wel of
niet op waarheid berusten.
Welke maatregelen burgemeester en wethouders en de afdeling woning-
onderhoud dan wel zullen nemen voor het herstel van de gerechtvaardigde
klachten zijn wij wel zeer benieuwd.
Naar onze mening zal aan het woningonderhoud iets gedaan moeten
worden, het kan op de manier welke nu plaats vindt niet door blijven
gaan.
Er zal een onderzoek ingesteld moeten worden naar de toestand van de
woningen en na het onderzoek de noodzakelijke reparaties en verbeteringen
uit te voeren. Men zal dit moeten doen per wijk of per straat zodat werk
en tijdverlies voorkomen wordt.
Bij grote verbeteringen alles gelijktijdig te laten uitvoeren. Wij den
ken hierbij aan verbeteringen, zoals aanpassing brievenbussen, vervan
ging van aanrechten, verbetering aan douche- en elektrische installaties
en aanpassing schilderwerk. Dit voorkomt, dat de bewoners niet regel
matig worden lastig gevallen, dat deze hun inboedel overhoop moeten
gaan zetten voor de uit te voeren werkzaamheden.
Bij algehele verbetering dachten wij, dat bij burgemeester en wethouders
het standpunt van de bewoners niet onbekend is. Dit werd hun duidelijk
gemaakt bij de gesprekken, welke er gevoerd zijn met de betrokken bewoners