- 107 -
verrassingen komt te staan van veel hogere onderhoudskosten tengevolge
van achterstand. Het is daarom wel van belang, dat het rapport, be
treffende het te volgen woningbeleid, waar men momenteel mee bezig is,
zo snel mogelijk ter discussie gesteld kan worden.
Wij nemen aan, dat de diverse grote knelpunten, zoals Lage Vaartkant
en de Daalbouwwoningen hierin eveneens aan de orde komen.
Dan rest ons nog het Investeringsplan. Wij verzoeken u dit eerst te
bespreken in de diverse commissies en daarna in de eerstvolgende
raadsvergadering vast te stellen.
Bovendien zouden wij het op prijs stellen, dat de diverse problemen,
die tijdens de onlangs gehouden excursie van de raad naar voren zijn
gebracht, nogmaals in de desbetreffende commissies aan de orde worden
ges teld
Tot slot, mijnheer de voorzitter, willen wij iets zeggen over de toe
komst van Etten-Leur.
Reeds bij de beschouwing betreffende de begroting 1972 heeft Appel
gevraagd naar een voorstel van uw college over de ontwikkeling van
Etten_Leur over meerdere jaren, met alternatieve mogelijkheden en de
financiële consequenties.
Bij de beschouwing 1973 moesten wij constateren, dat wij van de
toegezegde ETIN rapporten nog niets gezien hadden. Ook in 1974 bent u
niet verder gekomen dan de belofte, in de jaarrede van wijlen burgemeester
Oderkerk, dat deraad in dat jaar: "geroepen zou worden haar wensen
kenbaar te maken ter vertaling in het nieuwe structuurplan van de
gemeente"
Begin 1975 wordt ons in de jaarrede gezegd dat: de voorbereidingen
binnenskamers zover zijn gevorderd, dat in de loop van dat jaar, dus
1975, de doelstellingen en de te kiezen uitgangspunten van dit
structuurplan bij ons en de inwoners in discussie kunnen komen".
Het wordt echter 1976 voordat, in ijltempo er is geen tijd te
verliezen", discussiegroepen geformeerd moeten worden. Na, dat moet
gezegd worden, een bijzonder goede en uitgebreide informatie aan de
gehele bevolking.
In september van dit jaar zijn de discussiegroepen voor het laatst
bijeen geweest om het "concept-eindverslag" te bespreken. Wij nemen
aan dat binnenkort het eindverslag gereed zal zijn.
Maar, mijnheer de voorzitter, u hebt ons medegedeeld, dat de af
werking van deze ontwerpfase, door een uitspraak van de raad, niet
eerder verwacht kan worden dan eind 1977. Er moeten nog allerhande
rapporten worden opgesteld, waarmee alleen de raad geconfronteerd
zal worden. Pas dan zullen wij een uitspraak mogen doen.
Wij concluderen hieruit, dat de bevolking maar over éen deel van de
problematiek rond de ontwikkeling van Etten-Leur heeft mogen meepraten.
Waarom? Is dit de juiste manier van openheid en van informatie?
Of, zijn er "binnenskamers" problemen gerezen nu de mening van de
discussiegroepen in meerderheid afwijkt van de keuze van uw college
Wij hebben apert bezwaar tegen deze voortdurende vertragingen. De
groepen uit de bevolking hebben zich uitgesproken over een beleid
dat nu gevoerd moet gaan worden. Ook Appèl wil niet langer meer
wachten, want wij vinden, dat de toekomst van Etten-Leur nauw samen
hangt met de begroting en het investeringsplan en dat de bestaande
gegevens, op deze manier, te snel verouderen.
Het verzoek van de Ondernemersvereniging Etten-Leur om te wachten tot
een rapport van hun externe deskundigen binnen is, wijzen wij ook af.
Hun bezwaren tegen uw uitspraak in Goes, mijnheer de voorzitter,
betreffende de Verstedelijkingsnota, kunnen wij niet delen. Deze nota
beoogt n.l. een extra toedeling van woningen, dus staat los van ons
structuurplan.
Bovendien wordt de laatste jaren al een meer gematigd woningtoewijzings
beleid gevoerd; en hebben zij allen de gelegenheid gehad om mee te pra
ten in de discussiegroepen over het structuurplan. Wat verstaat deze