- 107 - verrassingen komt te staan van veel hogere onderhoudskosten tengevolge van achterstand. Het is daarom wel van belang, dat het rapport, be treffende het te volgen woningbeleid, waar men momenteel mee bezig is, zo snel mogelijk ter discussie gesteld kan worden. Wij nemen aan, dat de diverse grote knelpunten, zoals Lage Vaartkant en de Daalbouwwoningen hierin eveneens aan de orde komen. Dan rest ons nog het Investeringsplan. Wij verzoeken u dit eerst te bespreken in de diverse commissies en daarna in de eerstvolgende raadsvergadering vast te stellen. Bovendien zouden wij het op prijs stellen, dat de diverse problemen, die tijdens de onlangs gehouden excursie van de raad naar voren zijn gebracht, nogmaals in de desbetreffende commissies aan de orde worden ges teld Tot slot, mijnheer de voorzitter, willen wij iets zeggen over de toe komst van Etten-Leur. Reeds bij de beschouwing betreffende de begroting 1972 heeft Appel gevraagd naar een voorstel van uw college over de ontwikkeling van Etten_Leur over meerdere jaren, met alternatieve mogelijkheden en de financiële consequenties. Bij de beschouwing 1973 moesten wij constateren, dat wij van de toegezegde ETIN rapporten nog niets gezien hadden. Ook in 1974 bent u niet verder gekomen dan de belofte, in de jaarrede van wijlen burgemeester Oderkerk, dat deraad in dat jaar: "geroepen zou worden haar wensen kenbaar te maken ter vertaling in het nieuwe structuurplan van de gemeente" Begin 1975 wordt ons in de jaarrede gezegd dat: de voorbereidingen binnenskamers zover zijn gevorderd, dat in de loop van dat jaar, dus 1975, de doelstellingen en de te kiezen uitgangspunten van dit structuurplan bij ons en de inwoners in discussie kunnen komen". Het wordt echter 1976 voordat, in ijltempo er is geen tijd te verliezen", discussiegroepen geformeerd moeten worden. Na, dat moet gezegd worden, een bijzonder goede en uitgebreide informatie aan de gehele bevolking. In september van dit jaar zijn de discussiegroepen voor het laatst bijeen geweest om het "concept-eindverslag" te bespreken. Wij nemen aan dat binnenkort het eindverslag gereed zal zijn. Maar, mijnheer de voorzitter, u hebt ons medegedeeld, dat de af werking van deze ontwerpfase, door een uitspraak van de raad, niet eerder verwacht kan worden dan eind 1977. Er moeten nog allerhande rapporten worden opgesteld, waarmee alleen de raad geconfronteerd zal worden. Pas dan zullen wij een uitspraak mogen doen. Wij concluderen hieruit, dat de bevolking maar over éen deel van de problematiek rond de ontwikkeling van Etten-Leur heeft mogen meepraten. Waarom? Is dit de juiste manier van openheid en van informatie? Of, zijn er "binnenskamers" problemen gerezen nu de mening van de discussiegroepen in meerderheid afwijkt van de keuze van uw college Wij hebben apert bezwaar tegen deze voortdurende vertragingen. De groepen uit de bevolking hebben zich uitgesproken over een beleid dat nu gevoerd moet gaan worden. Ook Appèl wil niet langer meer wachten, want wij vinden, dat de toekomst van Etten-Leur nauw samen hangt met de begroting en het investeringsplan en dat de bestaande gegevens, op deze manier, te snel verouderen. Het verzoek van de Ondernemersvereniging Etten-Leur om te wachten tot een rapport van hun externe deskundigen binnen is, wijzen wij ook af. Hun bezwaren tegen uw uitspraak in Goes, mijnheer de voorzitter, betreffende de Verstedelijkingsnota, kunnen wij niet delen. Deze nota beoogt n.l. een extra toedeling van woningen, dus staat los van ons structuurplan. Bovendien wordt de laatste jaren al een meer gematigd woningtoewijzings beleid gevoerd; en hebben zij allen de gelegenheid gehad om mee te pra ten in de discussiegroepen over het structuurplan. Wat verstaat deze

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1976 | | pagina 252