- 100 - Nieuwe wensen van onze fraktie voor het komende jaar zijn: 1. Initiatieven van gemeentewege tot realisatie van wijkcentra in Zuid Centrum en Noord. Deze centra dienen ons inziens te worden uitgevoerd in tijdelijke bouw als aanloop tot een definitieve voorziening, die functioneel en sociaal-maatschappelijk voldoet. Deze centra zullen moeten werken als een ontmoetings plaats van mensen van de meest verschillende geaardheid. Voor het welzijn van mensen in onze maatschappij is het noodzake- liik dat hét verval tot eenzaamheid tot het uiterste wordt bperkt, door de mogelijkheden tot kontakt met anderen te opti maliseren. Ook is een goed kontakt tussen plaats- en wijk-genoten cp zich erg bevorderlijk voor het sociale leven en voor de leefbaar heid van plaats en wijk in het algemeen, 2 een ander onderwerp, wat de P.v.d.A. zeer ter harte gaat, is de speelmogelijkheden van kinderen. Het is voor kinderen bittere nood zaak dat zij voldoende mogelijkheden hebben om hun energie op een positieve wijze kwijt te raken. Zijn deze mogelijkheden er niet, dan zullen velen daarvan de wrange vruchten plukken, doordat zij via een negatieve ontlading in botsing komen met de grote maatschap- üii De botsingen met de maatschappij zullen voor een aantal van hen funeste gevolgen hebben en bij een aantal mentale lidtekens achter laten. De P.v.d.A. fraktie stelt zich daarom op het standpunt, dat beter de volwassenen zich hebben te beperken in hun ruimtelijke aanspra ken dan de kinderen. Verder vindt zij, dat onderzocht dient te worden, welke mogelijkheden de nieuwe wet op de woonerven voor onze gemeente kan inhouden. Wij dringen er bij het college op aan, het komende jaar hierover een nota te doen opstellen; 3 bij de verkoop van grond aan plaatselijke aannemers en/of beleggings maatschappijen dient ons inziens in het verkoopcontract een bepaling te worden opgenomen, dat verkoop van op deze grond gebouwde woning blokken alleen mag worden uitgevoerd via ten deze erkende en be voegde makelaars, welke zijn aangesloten bij de Nederlandse Bond van Makelaars. U zult natuurlijk begrijpen, dat de praktijken, zoals die zich op dit ogenblik in deze gemeente voordoen, voor ons onaanvaardbaar zijn. Het college heeft hetafgelopen jaar een goed voorbeeld gegeven, door enkel architekten in te schakelen bij onze woningwetbouw en andere opdrachten, die lid zijn van de landelijke organisatie Het college zou deze lijn voort dienen te zetten en zo spoedig mogelijk een eind moeten maken aan het geconstateerde bij woningverkopen. 4. wij vragen het college eens te bekijken of het mogelijk is de raad een tussentijds overzicht te geven van de werkelijke uitgaven in 1977 met de verwachting voor de rest van het jaar. Dit tussentijdse over zicht kan uitzicht geven op de mogelijkheden van extra wensen. Dan nu over tot de gemeentebegroting 1977 op zich: Allereerst noodzaakt die tot de constatering, dat, hoewel het algemene uitzettingspercentage is berekend op 9% de totale uitzetting het dubbe le bedraagt. De koplopers in deze stijging zijn de hoofdstukken Algemeen Beheer, Openbare Veiligheid, Cultuur en Recreatie en Maatschappelijke Zorg. Met betrekking tot de stijging van de uitgaven voor Cultuur, Recreatie en Maatschappelijke zorg, zijn wij akkoord met de beleids ombuigingen, die hieraan ten grondslag liggen, zoals meeruitgaven voor jeugdwerk, bejaardenwerk, de 4e maatschappelijk werker, de bibliotheken en Sint Frans. Deze uitgaven begeven zich duidelijk in de door ons gewenste richting. De toename van de uitgaven voor Algemeen Beheer vervult ons echter nog steeds met zorg. Betreffende Hoofdstuk II Algemeen Beheer. Onder nr17. De huur van de burgemeesterswoning dient te worden opgetrokken tot een

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1976 | | pagina 245