V.
- 154 -
Lange Brugstraat en de afbouv, van het Van Bergenplern Om te voorkomen,
dat de ontwikkeling van dit plan langdurig wordt opgehouden, wordt een
splitsing aangebracht voor het gebied ten oosten van de Leurse Haven en
het Liehttorenhoofd en voor het gebied ten noorden van de Korte Brugstraat
Ïei westen van de Zevenbergseweg. Als de voorbereiding zodanig zal zijn
gevorderd, dat er meer definitieve inzichten bekend zijn, zullen wij de
gevorae informeren en bij het overleg betrekken.
"hoewêlSop spoed is aangedrongen menen wij dat een overhaaste besluit
vorm!^ mogelijk afbreuk kan doen aan de gewenste ontwikkeling voor dat
gebied.
Mevrouw Zuijdwijk verzoekt als woordvoerster
van de V.V.D. bij de ontwikkeling van
Etten-Leur-Noord ook een jachthaven in de zwaai-
kom te projecteren.
De gedachte aan een jachthaven bij de zwaaikom zal zeker op de a an we-
i2e mogelijkheden worden onderzocht. Niettemin menen wij reedsnu te
kunnerzeggen, dat de verwezenlijking daarvan op grote moeilijkheden zal
kunnen zegg ...k is> Afgezien van een grote financiële bijdra-
eeUian°het0rijk die onmisbaar is, dient er rekening mee te worden gehouden,
d» dê ïeurse Haven vanaf de jachthaven tot de Mark uitgediept en de
diiken aangepast moeten worden, om te voorkomen, dat er uitsluitend
en vlet ten van deze toch dure faciliteit gebruik kunnen maken.
Wif'zien op korte termijn geen reSle mogelijkheden om tot een verantwoorde
jachthaven in de Leurse Haven te komen.
Door diverse fracties wordt de rijksweg 256
aan de orde gesteld.
lei'redenen door ons college gedeeld. D kent dijen de historie van deze
lei reaenen Aanvankelijk zou deze weg slechts gedurende een beperkt
veel bespro e rijksweg hebben, zulks totdat de nieuwe auto-
aantal jaren 1het karakter J^ rljksueg
snelweg e lokale en minder omvangrijke interlokale betekenis.
Uitgaande van dit karakter zijn in de loop der jaren een groot aantal
structurele voorzieningen gebouwd in samenhang met deze weg Inmiddels is
rCr de aanleg van deze nieuwe weg, zeer, zeer twijfelachtiggeworden.
Tijdens een C.D.A. werkbezoek aan onze gemeente op 8 december j.l heeft
tor Westerterp van Verkeer en Waterstaat medegedeeld, dat niet te
verwachten is, dat deze weg nog op het nieuwe Rijkswegenplan zal worden
verwacnte d verwachtingen heeft Rijkswaterstaat een paar
:ZZtïê,l:op schrift gesteld au hieromtrent onze mening gevraagd,
ai e Viieron in eerste instantie te reageren hebben wij aan onze
Alvoren JJ. advies gevraagd, welk advies wij begin 1976 hopen te
externe^ waarna wfj aan uw raad onze zienswijze zullen voorleggen. Boven-
a" rL medio 1976 de "tracé-nota" te verwachten van de minister van
verkeer en waterstaat, in welke nota dit probleem nader besproken wordt
waaromheen een hele inspraakprocedure opgezet wordt, zodat iedereen de
selegenheid krijgt om het zijne of hare te zeggen. Ons college is vastbe
sloten om tot het uiterste te gaan om de belangen van onze gemeente en
gemeentenaren te verdedigen.
Diverse fracites stellen de ontwikkelingen
rondom het openbaar plaatselijk vervoer aan de
orde.
Verder is door meerdere sprekers aandacht gevraagd van ons college
voor busverbindingen, zowel binnen de gemeente tussen de ^verse
onderling, als tussen Etten-Leur en haar omringende gemeenten. U allen is
bekend de bijzonder moeilijke positie waarin het openbaar vervoer zich