V. - 154 - Lange Brugstraat en de afbouv, van het Van Bergenplern Om te voorkomen, dat de ontwikkeling van dit plan langdurig wordt opgehouden, wordt een splitsing aangebracht voor het gebied ten oosten van de Leurse Haven en het Liehttorenhoofd en voor het gebied ten noorden van de Korte Brugstraat Ïei westen van de Zevenbergseweg. Als de voorbereiding zodanig zal zijn gevorderd, dat er meer definitieve inzichten bekend zijn, zullen wij de gevorae informeren en bij het overleg betrekken. "hoewêlSop spoed is aangedrongen menen wij dat een overhaaste besluit vorm!^ mogelijk afbreuk kan doen aan de gewenste ontwikkeling voor dat gebied. Mevrouw Zuijdwijk verzoekt als woordvoerster van de V.V.D. bij de ontwikkeling van Etten-Leur-Noord ook een jachthaven in de zwaai- kom te projecteren. De gedachte aan een jachthaven bij de zwaaikom zal zeker op de a an we- i2e mogelijkheden worden onderzocht. Niettemin menen wij reedsnu te kunnerzeggen, dat de verwezenlijking daarvan op grote moeilijkheden zal kunnen zegg ...k is> Afgezien van een grote financiële bijdra- eeUian°het0rijk die onmisbaar is, dient er rekening mee te worden gehouden, d» dê ïeurse Haven vanaf de jachthaven tot de Mark uitgediept en de diiken aangepast moeten worden, om te voorkomen, dat er uitsluitend en vlet ten van deze toch dure faciliteit gebruik kunnen maken. Wif'zien op korte termijn geen reSle mogelijkheden om tot een verantwoorde jachthaven in de Leurse Haven te komen. Door diverse fracties wordt de rijksweg 256 aan de orde gesteld. lei'redenen door ons college gedeeld. D kent dijen de historie van deze lei reaenen Aanvankelijk zou deze weg slechts gedurende een beperkt veel bespro e rijksweg hebben, zulks totdat de nieuwe auto- aantal jaren 1het karakter J^ rljksueg snelweg e lokale en minder omvangrijke interlokale betekenis. Uitgaande van dit karakter zijn in de loop der jaren een groot aantal structurele voorzieningen gebouwd in samenhang met deze weg Inmiddels is rCr de aanleg van deze nieuwe weg, zeer, zeer twijfelachtiggeworden. Tijdens een C.D.A. werkbezoek aan onze gemeente op 8 december j.l heeft tor Westerterp van Verkeer en Waterstaat medegedeeld, dat niet te verwachten is, dat deze weg nog op het nieuwe Rijkswegenplan zal worden verwacnte d verwachtingen heeft Rijkswaterstaat een paar :ZZtïê,l:op schrift gesteld au hieromtrent onze mening gevraagd, ai e Viieron in eerste instantie te reageren hebben wij aan onze Alvoren JJ. advies gevraagd, welk advies wij begin 1976 hopen te externe^ waarna wfj aan uw raad onze zienswijze zullen voorleggen. Boven- a" rL medio 1976 de "tracé-nota" te verwachten van de minister van verkeer en waterstaat, in welke nota dit probleem nader besproken wordt waaromheen een hele inspraakprocedure opgezet wordt, zodat iedereen de selegenheid krijgt om het zijne of hare te zeggen. Ons college is vastbe sloten om tot het uiterste te gaan om de belangen van onze gemeente en gemeentenaren te verdedigen. Diverse fracites stellen de ontwikkelingen rondom het openbaar plaatselijk vervoer aan de orde. Verder is door meerdere sprekers aandacht gevraagd van ons college voor busverbindingen, zowel binnen de gemeente tussen de ^verse onderling, als tussen Etten-Leur en haar omringende gemeenten. U allen is bekend de bijzonder moeilijke positie waarin het openbaar vervoer zich

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1975 | | pagina 307