- 145 - wii eaame van u vernemen hoe het komt dat een zo hoog bedrag onder 600 366.2 van de Dienst Gemeentewerken opgenomen is. Met name het onderhoud zaadstrooiers etc. komt ons te dien aanzien hoog voor ïn uw antwoord hebt u ons gezegd dat de raming niet gebruikt wordt als er geen uitgaven zijn. Vinden wij dit bedrag dan terug of worden deze celden aangewend voor eventueel noodzakelijke uitgaven die onvoorzien zijn en dus niet in de begroting opgenomen IfrSt'stijgen van het inwoneraantal en de toename van de verkeers drukte moeten ook in Etten-Leur de juiste aanpassingsmaatregelen til die worden genomen. Het aantal deelnemers groeit immers elke dag, ^Soral in de categorie kinderen. In afwachting van de uitvoering van het structuurplan -wat nog wel enige tijd zal duren- moeten nu maat regelen worden genomen. Van iedere verkeersdeelnemer wordt verwacht dat hii vooruitdenkt naar de verkeerssituatie die kan komen, het z.g. anticiperen. De overheid mag derhalve in dit opzicht nimmer achter l0PSnciale aandacht verdienen o.a. de volgende knelpunten: a Spoorlaan, zowel bij de openbare school "De Arend als bij de Nederlands Hervormde school Vincent van Gogh. Gesprekken op zeer korte termijn met alle betrokkenen zijn noodzakelijk. b De uitgang zwembad richting Noord, waarbij na het kruisen van riiksweg 256 een uiterst gevaarlijke wegversmalling en verkeersmen- sing van auto's en rijwielen plotseling samenvallen. Bovendien maakt een bushalte de situatie nog onoverzichtelijkerRijbaan verbreding ten koste van het trottoir zou hier voorlopig enig soulaas kunnen bieden, alsmede het verplaatsen van de bushalte, c Na het kruisen van rijksweg 256 in zuidelijke richting wordt het afbuigende verkeer naar het winkelcentrum geconfronteerd met fietspaden. Bestaat de mogelijkheid de afslag naar het winkel centrum vanaf rijksweg 256 te laten lopen achter het daargelegen benzinestation om Wij doelen hier op de kruising bij de Frederik van Eedenstraat, d. Een zorgenkind blijft de kruising Bisschopsmolenstraat/Rode Poort/ Beiaard ne uitgangen van de scholengemeenschap aan de Guido Gezellelaan. De leerlingen van de scholengemeenschap verlaten deze school via de Guido Gezellelaan in grote getale tot zes rijen dik. Gezien de geparkeerde auto's en de geringe breedte van deze weg, komt het schoolverkeer op de linkerzijde van de rijbaan terecht met alle risico's van dien. Ons voorstel is aan de zijde van de Stijn Streuvelslaan een van de rijbaan duidelijk gescheiden fietspad aan te brengen, zodat verplaatsing naar de Guido Gezellelaan en de Couperuslaan slechts daarlangs kan plaats vinden met fietsverkeer m beide richtingen, f Biiksweg 256. De oplossing die hiervoor gevonden wordt zal^ zodanig moeten zijn dat plaatselijke bedrijven niet economisch worden geschaad en dat de Noord-Zuid verbindingen m Etten Leur gegarandeerd veilig worden. e In hoofdstuk VI van het ontwerp-investeringsplan wordt een bedrag opgenomen van f 150.000,— voor plein en parkeergelegenheid bij de NobelaerD.A.C.W.-subsidie daarvoor wordt aangevraagd. Ons inziens beschikt de omgeving van de Nobelaer over ruime par eer gelegenheid aan de tegenoverliggende zijde van de Anna van Berchem- laan. Toch zouden wij liever zien dat in het beiang van de vei g heid de overwegkruising bij de Kattestraat van een Ahob wordt vo zien. De spoorwegen zullen hierop pas ingaan als de weg ter p aa se verbreed wordt. Wij geven u in overweging deze p.m. post voorrang te verlenen boven het aanleggen van een nieuw parkeerterrein bij de Nobelaer.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1975 | | pagina 298