- 145 -
wii eaame van u vernemen hoe het komt dat een zo hoog bedrag onder
600 366.2 van de Dienst Gemeentewerken opgenomen is. Met name het
onderhoud zaadstrooiers etc. komt ons te dien aanzien hoog voor
ïn uw antwoord hebt u ons gezegd dat de raming niet gebruikt wordt als
er geen uitgaven zijn. Vinden wij dit bedrag dan terug of worden deze
celden aangewend voor eventueel noodzakelijke uitgaven die onvoorzien
zijn en dus niet in de begroting opgenomen
IfrSt'stijgen van het inwoneraantal en de toename van de verkeers
drukte moeten ook in Etten-Leur de juiste aanpassingsmaatregelen
til die worden genomen. Het aantal deelnemers groeit immers elke dag,
^Soral in de categorie kinderen. In afwachting van de uitvoering van
het structuurplan -wat nog wel enige tijd zal duren- moeten nu maat
regelen worden genomen. Van iedere verkeersdeelnemer wordt verwacht
dat hii vooruitdenkt naar de verkeerssituatie die kan komen, het z.g.
anticiperen. De overheid mag derhalve in dit opzicht nimmer achter
l0PSnciale aandacht verdienen o.a. de volgende knelpunten:
a Spoorlaan, zowel bij de openbare school "De Arend als bij de
Nederlands Hervormde school Vincent van Gogh. Gesprekken op zeer
korte termijn met alle betrokkenen zijn noodzakelijk.
b De uitgang zwembad richting Noord, waarbij na het kruisen van
riiksweg 256 een uiterst gevaarlijke wegversmalling en verkeersmen-
sing van auto's en rijwielen plotseling samenvallen. Bovendien
maakt een bushalte de situatie nog onoverzichtelijkerRijbaan
verbreding ten koste van het trottoir zou hier voorlopig enig soulaas
kunnen bieden, alsmede het verplaatsen van de bushalte,
c Na het kruisen van rijksweg 256 in zuidelijke richting wordt
het afbuigende verkeer naar het winkelcentrum geconfronteerd met
fietspaden. Bestaat de mogelijkheid de afslag naar het winkel
centrum vanaf rijksweg 256 te laten lopen achter het daargelegen
benzinestation om Wij doelen hier op de kruising bij de
Frederik van Eedenstraat,
d. Een zorgenkind blijft de kruising Bisschopsmolenstraat/Rode Poort/
Beiaard
ne uitgangen van de scholengemeenschap aan de Guido Gezellelaan.
De leerlingen van de scholengemeenschap verlaten deze school via
de Guido Gezellelaan in grote getale tot zes rijen dik. Gezien
de geparkeerde auto's en de geringe breedte van deze weg, komt het
schoolverkeer op de linkerzijde van de rijbaan terecht met alle
risico's van dien. Ons voorstel is aan de zijde van de Stijn
Streuvelslaan een van de rijbaan duidelijk gescheiden fietspad aan
te brengen, zodat verplaatsing naar de Guido Gezellelaan en de
Couperuslaan slechts daarlangs kan plaats vinden met fietsverkeer m
beide richtingen,
f Biiksweg 256. De oplossing die hiervoor gevonden wordt zal^
zodanig moeten zijn dat plaatselijke bedrijven niet economisch
worden geschaad en dat de Noord-Zuid verbindingen m Etten Leur
gegarandeerd veilig worden.
e In hoofdstuk VI van het ontwerp-investeringsplan wordt een bedrag
opgenomen van f 150.000,— voor plein en parkeergelegenheid bij de
NobelaerD.A.C.W.-subsidie daarvoor wordt aangevraagd. Ons
inziens beschikt de omgeving van de Nobelaer over ruime par eer
gelegenheid aan de tegenoverliggende zijde van de Anna van Berchem-
laan. Toch zouden wij liever zien dat in het beiang van de vei g
heid de overwegkruising bij de Kattestraat van een Ahob wordt vo
zien. De spoorwegen zullen hierop pas ingaan als de weg ter p aa se
verbreed wordt. Wij geven u in overweging deze p.m. post voorrang
te verlenen boven het aanleggen van een nieuw parkeerterrein bij
de Nobelaer.