- 135 - stellen dient hij zich te beperken tot de eigen portefeuille. Indien de verdediging door de betrokken wethouders te wensen over laat, dient hij te schorsen voor overleg en niet zelf de verde diging over te nemen, zodat soms geconstateerd kan worden, dat een wethouder nauwelijks begrijpt wat hij volgens de voorzitter wordt geacht te bedoelen. Dan nu over tot de beschouwing over de gemeentebegroting 1976 als ZOC^Beschouwing van de begrotingsposten als een totaal, doet °^s constateren, dat de gemeente over nogal ruime geldmiddelen ^schikt. Diverse begrotingsdetailposten worden dan ook zodanig bedeeld, van een post onvoorzien kan worden gesproken. Deze methode van werken heeft zowel vóór- als nadelen. Het is enerzijds prettig de raad niet te hoeven confronteren met allerlei begrotingswijzigingen, anderzijds nodigt het systeem uit tot de uitbreiding van de posten^ Wij willen burgemeester en wethouders verzoeken, de volgende begro Hnp zuiniger in te kleden. On de diverse hoofdstukken worden nieuw aan te vangen werken besroot terwijl het investeringsschema nog niet is vastgesteld^ Ons inziens verdient het aanbeveling dezeposten buiten de hoofd ^rukbegroting te houden en de middelen toe te voegen aan de post onvoorziene uitgaven. Vanuit de post onvoorzien kan dan controle Hon gehouden en worden beslist over de bestemming van deze financieringsmiddelen, terwijl op de hoofdstukbegrotingen eveneens de ontwikkeling beter kan worden gevolgd. Betreffende hoofdstuk II. Algemeen beheer. nr.* inziens dreigt dit hoofdstuk buiten de normale verhouding a' te sroeien. Tijdens het komende begrotingsjaar dient te worden onderzocht waar bezuinigingen kunnen worden uitgevoerd. erso neelsuitbreiding dient voorlopig omzichtig te worden benaderd. k ne uitbreiding van het gemeentehuis m de mate zoals geraamd, blijft bij ons vraagtekens oproepen en wij hopen, dat het door de V N G. uit te brengen advies onze mening ondersteunt, nl nr> oost 86 "Bevordering van de burgerzin" tevens opgenomen C' drukkosten voor de "promotion"-folderkomen ons nogal vreem voor onder deze titel. Toch zien wij zelfs nog graageen uitbrei ding van deze post en wel voor het uitgeven van een informatie krant over de volgende gemeentebegroting, welke huis aan huis dient te worden verspreid. d De onder punt 94 opgenomen kosten van de ambtenaren van de burgerlijke stand laten zien, dat burgemeester, secretaris, ontvanger en wethouders, een 40% vergoeding ontvangen voor e optreden als ambtenaar van de burgerlijke stand. Voor diegenen, ie in volledige dienst zijn bij de gemeente, achten wij dit toe minder juist op grond van de volgende overwegingen: 1 zij genieten salaris voor werkzaamheden, die hoger gekwa i ceerd worden dan die van ambtenaar van de burgerlijke stan 2. het optreden geschiedt alleen bij speciale gelegenheden. Wij kunnen ons overigens ook niet voorstellen, dat dit voor betrokkenen een zwaar punt zou zijn. uQt-OT- i3t-pn e. Wij verzoeken het college een voorstel te doen over h functioneren van het gemeente-archiefvoor de bevol Jezoe- constateren elders in den lande een toename van het aantal pezoe kers, hetzij uit nieuwsgierigheid, hetzij voor stamboomon erzoe Ook het heemkundig onderwijs krijgt meer ruimteop de scholen, waarbij vaak het plaatselijk archief veel materiaal voor e lingen herbergt. Betreffende hoofdstuk III, Openbare veiligheid.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1975 | | pagina 288