- 133 - in onze en aangrenzende gemeenten werkzame stichting, deconclusie getrokken kan worden, dat wij op dit moment niet gebaat zijn om de aktiviteiten elders onder te brengen. Ook in het onderwijsveld in Etten-Leur leeft deze gedachte zeer sterk en wij dringen er daarom bij uw college op aan om het huidige samenwerkingsverband alsnog onverkort te handhaven en de aktiviteiten voor de schoolbegeleiding waar nodig en mogelijk ism overleg met de deelnemende partners verder uit te breiden. In de raad is reeds meerdere keren gesproken over openbaarheid van commissievergaderingen. Wij hebben ons steeds op het standpunt gesteld, dat het een onverantwoorde zaak is om zonder gedegen studie van de onderliggende problematiek, van de ene dag op de andere dag te besluiten de vergaderingen openbaar te doen zijn. Het is daarom, mijnheer de voorzitter, dat onze fraktie onlangs aan uw college gevraagd heeft terzake een rapport op te stellen en aan de gemeenteraad ter nadere discussie voor te leggen. Eerst als alle argumenten pro- en contra tegen elkaar afgewogen zijn, eerst dan mijnheer de voorzitter, kan ter zake een verantwoorde beslissing worden genomen. Niet goed overwogen beslissingen of beslissingen uitsluitend genomen om politieke motieven, werken veelal dikwijls in het nadeel van de gemeens chapwelke gemeenschap wij als Raad moeten dienen. En men moet hierbij ook niet uit het oog verliezen, mijnheer de voorzitter, dat ook de Centrale Overheid nog met dit probleem worstelt, alhoewel bij Koninklijke Boodschap van 26 mei 1975 een ontwerp van Bestuur is ingediend. Nagegaan zal moeten worden of en zo ja op welke manier het Rijks beleid in deze ook doorwerkt naar de lagere overheden. Tot slot, mijnheer de voorzitter, wil ik met een enkel woord ingaan op het ons aangeboden struktuurplan met deelstudies en inspraak procedure. Bij de aanbieding hiervan duizelde het ons toch wel. Bij nader lezen kan men tot de ontdekking komen, wat een werk verzet is door de bureau's en ambtenaren. Een heel nieuw aspekt in deze werkwijze is de inspraakprocedure, waarvoor u aan de raad een krediet van 100.000,— zal gaan vragen. Onze fraktie, mijnheer de voorzitter, zal aan uw verzoek voldoen en u de gelegenheid bieden om de inspraakprocedure uit te voeren. Wel hebben wij enkele bemerkingen. Wij willen het college uitdrukkelijk de opdracht geven, alles te doen om de gehele bevolking erbij te betrekken. Indien de bevolking verstek zal laten gaan, mijnheer de voorzitter, dan krijgen wij een scheef beeld -een scheve mening- een scheef struktuurplan met alle gevolgen vandien. Elke mening is in deze belangrijk, zoniet onontbeerlijk. Als zou blijken dat onze bevolking er minder bij betrokken zou zijn, dan wenselijk is, hadden wij dit graag terug in de raad, zodat we als raad ons daarop kunnen bezinnen. Ook zullen naar onze mening ge spreksgroepen, die gevormd worden, van het begin tot het einde de zelfde samenstelling moeten hebben, omdat anders geen juiste mening gevormd kan worden. Mijnheer de voorzitter, door middel van deze beschouwingen hoopt onze fraktie een positieve bijdrage geleverd te hebben. Wij willen graag mede-verantwoordelijkheid dragen, derhalve willen wij samen met u en de Raad de plannen die wij u voorgelegd hebben, mede uitwerken. Ook is onze fraktie van mening, dat een woord van dank aan het adres van onze ambtenaren zeer op zijn plaats is. Het werk dat aan de samenstelling van een begroting vast zit en de uitvoering daarvan is waarachtig geen kleinigheid. We willen hiervoor graag onze waardering uitspreken. Vervolgens heeft onze fraktie er ook behoefte aan op het einde v

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1975 | | pagina 286