- 131
Mag ik dan beginnen u kenbaar te maken, dat wij evenals uw college
van mening zijn, dat alle moeite moet worden gedaan om het Middelbaar
Beroepsonderwijs in onze gemeente verwezenlijkt te zien. Het is immers
normaal, dat een industrie zoals in onze gemeente, ook mensen nodig
heeft met beroepsopleidingen, welke op het niveau liggen van een
M.T.S. Wij zijn van mening, dat op de eerste plaats voor deze funk-
ties mensen uit onze eigen streek in aanmerking moeten kunnen komen.
Zo zijn wij ook van mening, Mijnbeer de voorzitter, dat nu al
reeds een begin moet worden gemaakt om na te gaan denken en om verder
uit te werken, hoe we in Etten-Leur tot een eigen Streek Ziekenhuis
moeten komen.
Waarom is onze bevolking en die van deze streek aangewezenop
gezondheidszorg elders Moet men op dit moment de hulp van diensten
verbonden aan een ziekenhuis inroepen, dan is dikwijls een lange
wachtlijst de oorzaak dat mensen niet direkt voor onderzoek e.d. in
aanmerking kunnen komen.
In de vorige beschouwingen, mijnheer de voorzitter, hebben wij
als onze mening uitgesproken, dat binnen een verantwoord tijdslimiet
een maximum van 40.000 inwoners verantwoord zal zijn. Dit ook met
het oog op de voorzieningen op velerlei gebied, welke in deze
gemeente zijn getroffen.
Op dit moment zijn we aan een inwonersaantal van 26.000. In de
bestaande bestemmingsplanning worden voor een totaal van 5.000
inwoners huizen gebouwd. Het heeft hier betrekking op bestemmings
plannen Grient-Achter de Molen en Grauwe Polder II.
In de nota van aanbieding, mijnheer de voorzitter, wordt op blad
zijde 11 melding gemaakt van het snel teruglopen van de verfijnings
uitkering uit het gemeentefonds voor de snelgroeiende gemeenten, met
liefst 70.000,— voor het jaar 1976. Volgens de in de begroting
opgestelde berekening moet, om in aanmerking te komen voor deze
uitkering, gerekend over de laatste drie aaneengesloten jaren een
vestigingsoverschot aanwezig zijn van tenminste 1600 inwoners. Als we
in de jaarverslagen tot en met 1971 nagaan, hoeveel vestigingsover
schotten hebben bedragen, blijkt dat er gemiddeld per gereed gekomen
woning bijna 2 nieuwe inwoners (om precies te zijn 1,75 inwoners)
bijkomen.
Het feit, dat uit de opgestelde berekening blijkt, dat er per
inwoner een bedrag van ongeveer 30,extra wordt ontvangen, als ge
volg van de extra uitkering voor snelgroeiende gemeenten, is voor onze
fraktie aanleiding, mijnheer de voorzitter, om bij de uitgifte van
gronden voor woningbouw ook het financiële aspect te betrekken.
Uitgaande van het gegeven dat bij een vestigingsoverschot van
800, ongeveer 500 a 600 woningen per jaar dienen te worden gerea-
Tiseerd, willen wij het navolgende in ernstige overweging geven.
Het bouwschema voor het plan Grauwe Polder II is gepland over een
drietal jaren. In totaal zullen 900 woningen gebouwd worden^Als de
bouwtijd met onmiddellijke ingang wordt terug gebracht tot l| a 2 jaar
betekent dit dat ongeveer een jaarlijks vestigingsoverschot wordt
verkregen van 800 inwoners, waardoor de huidige begrotingspositie
door deze uitkering nog gedurende enkele jaren kan worden gehandhaafd.
Bij een beperkt uitgiftebeleid voor het plan Grauwe Polder II over
een drietal jaren zal de uitkering snelgroeiende gemeenten op korte
termijn geheel zijn afgebroken, waardoor een inkomstenderving optreedt
van enkele honderdduizenden guldens, terwijl bij een snellere uitgif
te deze inkomstenderving wordt verschoven naar latere jaren. Bovendien
bereikt u door een snellere uitgifte, dat op korte termijn de
bouwaktiviteit in onze gemeente in belangrijke mate kan worden
opgevoerd, hetgeen zeer zeker voor uw college en de Raad een
aanspreekbaar argument moet zijn in de bestrijding van de werkloos
heid in de bouwsector. Als bijkomende factor komen de in dit plan