- 131 Mag ik dan beginnen u kenbaar te maken, dat wij evenals uw college van mening zijn, dat alle moeite moet worden gedaan om het Middelbaar Beroepsonderwijs in onze gemeente verwezenlijkt te zien. Het is immers normaal, dat een industrie zoals in onze gemeente, ook mensen nodig heeft met beroepsopleidingen, welke op het niveau liggen van een M.T.S. Wij zijn van mening, dat op de eerste plaats voor deze funk- ties mensen uit onze eigen streek in aanmerking moeten kunnen komen. Zo zijn wij ook van mening, Mijnbeer de voorzitter, dat nu al reeds een begin moet worden gemaakt om na te gaan denken en om verder uit te werken, hoe we in Etten-Leur tot een eigen Streek Ziekenhuis moeten komen. Waarom is onze bevolking en die van deze streek aangewezenop gezondheidszorg elders Moet men op dit moment de hulp van diensten verbonden aan een ziekenhuis inroepen, dan is dikwijls een lange wachtlijst de oorzaak dat mensen niet direkt voor onderzoek e.d. in aanmerking kunnen komen. In de vorige beschouwingen, mijnheer de voorzitter, hebben wij als onze mening uitgesproken, dat binnen een verantwoord tijdslimiet een maximum van 40.000 inwoners verantwoord zal zijn. Dit ook met het oog op de voorzieningen op velerlei gebied, welke in deze gemeente zijn getroffen. Op dit moment zijn we aan een inwonersaantal van 26.000. In de bestaande bestemmingsplanning worden voor een totaal van 5.000 inwoners huizen gebouwd. Het heeft hier betrekking op bestemmings plannen Grient-Achter de Molen en Grauwe Polder II. In de nota van aanbieding, mijnheer de voorzitter, wordt op blad zijde 11 melding gemaakt van het snel teruglopen van de verfijnings uitkering uit het gemeentefonds voor de snelgroeiende gemeenten, met liefst 70.000,— voor het jaar 1976. Volgens de in de begroting opgestelde berekening moet, om in aanmerking te komen voor deze uitkering, gerekend over de laatste drie aaneengesloten jaren een vestigingsoverschot aanwezig zijn van tenminste 1600 inwoners. Als we in de jaarverslagen tot en met 1971 nagaan, hoeveel vestigingsover schotten hebben bedragen, blijkt dat er gemiddeld per gereed gekomen woning bijna 2 nieuwe inwoners (om precies te zijn 1,75 inwoners) bijkomen. Het feit, dat uit de opgestelde berekening blijkt, dat er per inwoner een bedrag van ongeveer 30,extra wordt ontvangen, als ge volg van de extra uitkering voor snelgroeiende gemeenten, is voor onze fraktie aanleiding, mijnheer de voorzitter, om bij de uitgifte van gronden voor woningbouw ook het financiële aspect te betrekken. Uitgaande van het gegeven dat bij een vestigingsoverschot van 800, ongeveer 500 a 600 woningen per jaar dienen te worden gerea- Tiseerd, willen wij het navolgende in ernstige overweging geven. Het bouwschema voor het plan Grauwe Polder II is gepland over een drietal jaren. In totaal zullen 900 woningen gebouwd worden^Als de bouwtijd met onmiddellijke ingang wordt terug gebracht tot l| a 2 jaar betekent dit dat ongeveer een jaarlijks vestigingsoverschot wordt verkregen van 800 inwoners, waardoor de huidige begrotingspositie door deze uitkering nog gedurende enkele jaren kan worden gehandhaafd. Bij een beperkt uitgiftebeleid voor het plan Grauwe Polder II over een drietal jaren zal de uitkering snelgroeiende gemeenten op korte termijn geheel zijn afgebroken, waardoor een inkomstenderving optreedt van enkele honderdduizenden guldens, terwijl bij een snellere uitgif te deze inkomstenderving wordt verschoven naar latere jaren. Bovendien bereikt u door een snellere uitgifte, dat op korte termijn de bouwaktiviteit in onze gemeente in belangrijke mate kan worden opgevoerd, hetgeen zeer zeker voor uw college en de Raad een aanspreekbaar argument moet zijn in de bestrijding van de werkloos heid in de bouwsector. Als bijkomende factor komen de in dit plan

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1975 | | pagina 284