- 89 -
Spreker vindt het jammer, dat in eerste aanleg de discussie die hierover
plaatsvindt niet in zijn volheid naar voren is gekomen: een hond moet
altijd maar een hond genoemd worden. Als er gesproken wordt over de
stichting van een school dan gaat het in de eerste plaats om onderwijs
voorzieningen. De discussie die thans wordt gevoerd gaat volgens
spreker niet over onderwijsvoorzieningen maar over het feit of het een
katholieke of een openbare school moet zijn. Spreker meent, dat de tijd
van de schoolstrijd reeds lang voorbij is. Indien ergesproken wordt
over onderwijs dan moet de discussie zijns inziens zindelijk gehouden
worden en zal er gesteld moeten worden: we zijn bang, dat er niet vol
doende leerlingen de school zullen bezoeken, waardoor de beslissing moet
worden uitgesteld of er zal gesteld moeten worden, dat het schijnt, dat
het r.k. onderwijs op zo'n laag pitje komt te staan, dat het openbaar
onderwijs naar voren komt.
Mevrouw Zuijdwijk zegt, dat momenteel de verhouding luidt: 73% r.k.,
12% prot.chr. en 15% openbaar van het aantal leerlingen, dat de scholen
bezoekt. De heer Geerts heeft volgens spreekster gesproken over een
aantal van 26 lokalen bij een leerlingenschaal van 30, waarvan hij er
6 heeft berekend voor het openbaar onderwijs, 4 voor het protestants-
christelijk onderwijs, waardoor voor het r.k. onderwijs een aantal
resteert van 16 lokalen.
Mevrouw Jacobs zegt, dat haar fractie niet kan instemmen met het
voorstel om de beslissing een jaar uit te stellen. Met het standpunt,
dat door wethouder de Bruijn is ingenomen, dat niet gestart moet
worden met noodlokalen kan zij zich wel verenigen. Zij vraagt hoe de
bezetting is van de lokalen van de huidige 10-klassige school voor
r.k. g.l.o., waarop wethouder de Bruijn mededeelt, dat de openbare
kleuterschool thans nog gebruik maakt voor een klaslokaal in deze school.
In december a.s., wanneer de nieuwe openbare kleuterschool gereed zal
zijn zal dit lokaal voor het bijzonder onderwijs in gebruik worden ge
nomen waardoor alle klassen vol zullen zijn.
De heer Fransen hoopt, dat de prognosecijfers onjuist zullen blijken.
Nu uitstel wettelijk niet mogelijk is, stelt zijn fractie zich achter
de aanvrage van het schoolbestuur om de school gafaseerd te bouwen.
Mevrouw van Bezooijen vraagt er bij het schoolbestuur op aan te
dringen een zelfde school te bouwen zoals reeds aanwezig is in Grauwe
Polder en die over een aantal jaren gebruikt kan worden voor andere
doeleinden dan voor onderwijs.
De voorzitter zegt aan te nemen, dat dit in de nog te voeren bespre
kingen naar voren gebracht zal worden.
De heer Geerts zegt, dat het zeker niet zijn bedoeling is of is
geweest om op welke manier danook de schoolstrijd aan te wakkeren. Met
zijn opmerkingen heeft spreker alleen de onzekerheid willen benadrukken.
De heer Quaijtaal zegt deze opmerking van de heer Geerts gaarne
te aanvaarden.
Op verzoek van de voorzitter zegt wethouder de Bruijn, dat uitbrei
ding van de bestaande 10-klassige r.k. g.l.o.-school met 2 lokalen
niet de juiste oplossing zal zijn, omdat deze school niet centraal is
gelegen.
De voorzitter zegt, dat de raad zelf kan bepalen als schoolbestuur
of een openbare school gebouwd moet worden of niet, waarbij dan echter
de financiële gelijkheid tussen het openbaar en het bijzonder onder
wijs niet uit het oog mag worden verloren.
Het college stelt thans voor om medewerking te verlenen tot het in
ontwikkeling nemen van een plan voor 6 lokalen, met directe medewerking
om van dit aantal er 4 te realiseren, terwijl de laatste 2 klassen
eerst dan gebouwd zullen mogen worden, wanneer burgemeester en wet
houders, na gebleken behoefte, hieraan hun nadere goedkeuring verlenen.
Mevrouw Zuijdwijk zegt, dat het wellicht voordeliger zal zijn meteen
een 6-klassige school te bouwen, omdat aan de voorbereiding en de uit
eindelijke realisering van de 4-klassige school een vrij lange tijd