-oilxmA Sod noibnl tii3B9g nab"iow isaciJfiBisoJ is in anobixoritsw no BTSbuoriiow iï3i»Ja99WO0iird noaailaed nab tnsaiB»d si ibuorfqo xiiuiaod •noialogooi J't :w SArtb'-ivbbL 9i si* --raar, esob nav gniXXoienx sb tab rob9m ;.on JXsob ntiu-rfl ©b nsbuoriieW sdnaludmA sb -xoov cnigxnsi V ©XBiinsD sb -tool; aueia-ïsbno dbiw Syitnr XebnaH 9b nnv asxvba qxiarxup dam ei^htiorfisw r;e To.Ta^smognid :ibv aion o'! gnxnob-io ©ML i Isiniin no issrisd Xsoxonanxï nosRogla ioov oxeaxmnoo issjhjv no novrx-rbod ddnoomep ns>h»w oiadnsqo ioov ©xaaxanoo ob no ?t-t iMliuitlOMqMfMaiS bnsq iod nav qoola rtamonsp-toov ob novo dnirqeiumM Sod 'to n9i*e*tiBBM8i994xtv nol'totd «d o». de.a hnad-isv nl -nan ob dom bnadiov ni diooT ©bob - :r -axofi - SoatSauol >maqortDaaiH tsmonognaa gnivogexnnoM ioov dbnow nobloT owuaiO nalq dorl qo gnidiula naablov mnoroS adon sssb dom dab tobom tid-roxrl dloob loddxsioov oO anob(,id blodaop dnondnio-isxri adooaL wuoivom nav gasiv ob naa dbiow .RnxTtobaeiov ooiiov ob *9.i8»iWiio3 9 ana (,1T adcr. ob doei 119mm ta od nr. dpas ioov'' ob tood at owuatc) nsla dorf ioov gowalavdxn oboswd oXsuinovo noo novo ax pnxisbagiov -aifi 9 o nodiulanaa xrox daaidex.^abA at av nsbiux no d oib istli'i 9xaaimmo3 ob nav pninobagiov ob anobf.xT .nsXoiqesg ias-tianoXoaiBqorfoa -dfcsv i99oii9bno ax laoMiov no novfciibod odnoomoq ,noslnow oiadnoqo ioov In* dib nr.fidai dbiow gowao.i iiinXa.fn hos dom a Is is:. r!.-Iodaop -biaaieH gnxaiuvi ob dab fnoddoii las aoi Jnotrpsanoo pins t noo .a.o dab no bgoXagnea nobnow doom nemiin daa-xdanoIomaqorioaaiS -onogqo doxn ax gsXanov dorf nl .nolovuona riodoom nsIXux nomod ladnaa isxnsv flood nomod njsv noqc&X ..91' nopod dais io>'o-i a dab nom nodrioxlqoda Aoo to oiSoutSanoooi ob don lo dpaatv adooaL wi/onvsM .dadsalqop nobnow noXXus 9| dod mo I paatvoe dbtow as'vba ot dorf ni dab dpos loddixtoov oli oom riais dom noogdod nopnond od naa noddDilioda sb noprdriDam od .nobnow nonnuA bnaaqaop nomod oLoAno noobnaab dab ipnond At *v nav pniadaa i s.- iïndsd daw no or (as opi bnwMaebanoo i-isv oC irons xb aoivba nav opolloo dod inuqaxirui dib nav gninonaa ob no noddoiX oL ovladod no do naapopan nobnow las nannod pibnwJiaabanoojtnov dod no a nobnow doom noblol owuaxD naXq dod noov gnidioXadno noo pon bnaaioH fiitdolaod doxn pon ai oodnoid rfoob daandanolomaqodoaaiff ob qo dMnamep ti9bIo1 owi/anO nalq dod nav oaad oboowd ob Lid Stood odxod ni dib dabmn nomaa nenoib op ibnu>{aobanoojJns v ob no op ibniufwuodsboda ob noovnaaw .nsno^noov od noasinnoode mo nsMnow od jsv pninsbspnov 19' til nsddis :ov oh noob dab tdpos a KiobL wironvoM tedriDilqnda nav p iadaai ©b dab ft os t> ax nof=artobr;o insund- noo Xow naam olaobi noop daandanoboS nav .bon'i - powaï-'tii pniaiun>' ob .Saw pniaaoXqo obnsppil imad ob noov Xss dnuqaxun/I dib novo >loo opxbnxr>(asbanso>Inov ob dab dpos nrddixnoov oil daadanodawB^Lifl ob ?loo tidnaab dab obnadansv noib dom nsdrioo ,nonsaxvba noJtMondod ai wuoin noo daadanodawa>iLifl r,id anopinovo no iros noddisnoov ob anaploV noojlnovpowa^tin dod noobnaaw ,g9w obnoaLiiad'h noo noov nonoiuonxD naXq noob baatnobni naXq Si aXA .bioiop dbnow nusJ-nodd.v ne mo>l 9, mo oidandxa owuoin osoh dom opibnuMaobanoo^nov sb dnoib nab (naap uos blaadbn&dop noddoiiqoda opibiud sb do naap od an no nebxtod od pninsxion -noob doxn naXq dib nodrioo noibnl .nobnow od nsnoib bnoopimooop .p.o onobiondopdiu iavop nobox ni dab (pninsm nav noddisnoov sb ai nab rdaap nt is Jit iioaiasboon nspninsisnoov noddisnoov ob dab diu novo gnisadnov nl.is t~ dMssnqs doonX) ob nosri ofl powaALxn ob pninom nr.is nsan dabmo powbnon noo nav djieonqa «booda pon QiboIXov powbnon ne-3 noov nonnaXq ob no ddLÜ^ powaxtin opibnaawlov moo ondmonoid qnodnodaoW nodainiM nav nopnidaXdxu diU .nr.is naad ob nav - 7 - io gebleken, dat deze een wegverbinding overweegt vanaf het vroegere motel tot aan St. Willebrord. Concrete gegevens had de Minister niet bij de hand doch in een op 12 juni a.s. te houden gesprek met rijkswaterstaat zal waarschijnlijk meer inzicht in de plannen van rijkswaterstaat worden verkregen of deze instantie inder daad bepaalde plannen heeft met de rijksweg. Tevens zal het college rijkswaterstaat polsen in hoeverre deze instantie bereid is aan de wensen van Etten-Leur tegemoet te komen. Met betrekking tot de ongelukken die op deze rijksweg gebeuren zegt de voorzitter dat dit grotendeels te wijten is aan het negeren van veiligheidsmaatregelen; een kwestie van mentaliteit van de weggebrui kers. Als zodanig is dit volgens de voorzitter een onzuiver element in deze discussie over de verkeerssituatie ter plaatse. Via de fotoinstallatie is gebleken, dat op een dag meer dan 300 foto *s zijn genomen van automobilisten die door het rood licht heen waren gereden. Dit typeert volgens de voorzitter duidelijk de mentaliteit en het wangedrag van de nederlandse automobilist. De heer van Kuijck is met de voorzitter van mening, dat mmselijke fouten op elk kruispunt gemaakt kunnen worden of deze dan voorzien zijn van verkeerslichteninstallaties of niet. Hij pleit voor een nog strengere politiecontrole op de inachtneming van de maximum snelheid tussen het gedeelte van de Hoge Neerstraat tot aan de Fred, van Eedenstraat omdat dit zijns inziens veel meer effect zou sorteren dan de controle die thans regelmatig plaatsvindt tussen de Fred, van Eedenstraat en de kruising Markt - Bisschopsmden- straat De voorzitter zegt toe dit aan de terzake deskundigen te zullen voorleggen. De heer Aerts pleit voor een voetgangerstunnel en een tunnel voor rijwielen ter plaatse. De voorzitter zegt dat dit zeker ter sprake zal komen tijdens de bespreking met de rijkswaterstaat. De heer van Kuijck merkt op, dat de gemeente eventueel zelf een voet gangerstunnel aan moet leggen zoals bij het Liesbos. Gezien de voorgeschiedenis die aan de tot standkoming van deze rijks weg is verbonden zegt de voorzitter, dat deze weg door het toenmalig gemeentebestuur hier niet is gewild. De heer Vermeulen zegt op het standpunt te blijven staan, dat er ongelijkvloerse kruisingen dienen te komen. Mevrouw Jacobs vraagt om tijdens de bespreking met rijkswaterstaat te willen informeren naar ervaringen die zijn opgedaan met ribbels of verkeersdrempels, hetgeen door de voorzitter wordt toegezegd. Ook de heer Klep is voorstander van ongelijkvloerse kruisingen. Daarnaast vraagt spreker aan de voorzitter als hoofd van de plaatselijke politie om bij de daarbij bevoegde instanties druk uit te oefenen dat de strafmaat voor het overtreden van de maximum snelheid drastisch wordt verhoogd zoals dat in België o.m. gebeurt, waar men voor elke ki lometer overschrijding van de maximum snelheid een bedrag van 6o,-~ tot 70,moet betalen. De voorzitter zegt toe de mogelijkheden hiertoe te zullen nagaan. De heer van Staaij zegt, dat enige tijd geleden een bedrag van 80.000,-- is uitgetrokken ten behoeve van het verkaersdeskundig bureau om een totaal beeld te krijgen van de verkeerssituatie in deze gemeente. Hij stelt v»r om eerst het uit te brengen rapport af te wach ten wat aan dit kruispunt ter beveiliging ondernomen moet worden. Ook de heren Fransen en de Groot zeggen er voorstander van te zijn dat eerst deze gevaarlijke kruising door het verkeersdeskundig bureau onder de loupe wordt genomen. Hij neigt eveneens in de richting van een ongelijkvloerse kruising. Hij vraagt of het resultaat van de be-

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1974 | | pagina 308