- 53 -
bestaande systemen in het bestemmingsplan Etten-Noord-West in volle gang
is. Uitgaande van de thans beschikbaar zijnde gegevens kan de aansluit-
dichtheid geraamd worden op 92
Op grond van de huidige, kortstondige ervaringen mag worden gesteld dat
de beeldkwaliteit van de C.A.I. aan de verwachtingen beantwoordt.
Verwacht mag worden, dat in het voorjaar 1975 alle woonwijken in de bebouwde
kom op het nieuwe net aangesloten kunnen zijn.
Overige verkeersaangelegenheden.
Zoals uit bijlage VI C blijkt, is het aantal verkeersongevallen m 1973
toegenomen, met name op de rijksweg Breda-Roosendaal. Door de raad werd in
1973 een extra krediet beschikbaar gesteld voor een uitgebreid verkeers--
onderzoek, waarin o.m. de hoofdlijnen van de verkeersstructuur en met name de
problematiek rond de rijksweg en provinciale weg Zevenbergen - Etten~Leur in
het kader van het stedebouwkundig structuurplan aangegeven zullen worden.
Deze opdracht zal gegeven worden aan een verkeerskundig adviesbureau, die dit
rapport in nauwe samenwerking en overleg met het stedebouwkundig bureau zal
gaan voorbereiden.
De plaatsing van borden in een sluitend stelsel van eenrichtmgsver eer en
wachtverboden voor Noord werd in 1973 en wordt in 1974 in fasen uitgevoerd.
Daarnaast is in een ambtelijke verkeerswerkgroep een algemene parkeernota
voorbereid als richtlijn voor het toekomstig beleid.
Door middel van een viaduct op het kruispunt Vossendaal - Vosdonk zijn ih 1973
via een stelsel van op- en afritten op dit centrale punt goede aansluitingen
op alle industriecomplexen verkregen geworden.
Bij de Tolhuislaan is de gelijkvloerse kruisingvoor de nieuwe woonwijken in
1973 voorzien van verkeerslichten in een aansluitende groene go f met de
andere beveiligde kruisingen, waarvan de verkeerslichteninstallatie eveneens
verbeterd is. Tot plaatsing van een verkeersregelinstallatie op het kruispunt
Oude Bredaseweg/Rijksweg 256/Couperuslaan is besloten. Deze zal vermoedelijc
in 1974 worden geplaatst en in bijzonder van belang voor de schoolbevolking^
van het complex van de Scholengemeenschap Etten-Leur aan de Stijn treuve s
laan, dat daar in aanbouw is en reeds gedeeltelijk ir gebruik genomen werd.
Ook in 1973 werd weer veel schade f 6.500, toegebracht aan straatmeu
bilair (verkeerszuiltjes - verkeersborden - wegafzettingsmateriaal)In
1971 was dit f 2.500,— en in 1972 4.500, De raad besloot in 1973
voorts nog tot een betere interne bewegwijzering in de kom van Et_en Leur.
Dit plan wordt in 1974 uitgevoerd.
Vervoer
Het spoorwegstation voor personenvervoer, in 1965 -wederom- m gebrul g-no
men, wordt jaarlijks intenser gebruikt. Zowel in de richting Roosendaal als
in de richting Breda stopt de trein minstens tweemaal per uur. Voor het
spoorweggoederenvervoer zijn er twee grote raccordementen voor de in ustrie
terreinen ten noorden en ten zuiden van de spoorlijn. Uitbreiding in zui e
lijke richting naar mogelijke nieuwe industriecomplexen blijft ruimtt, ij
mogelijk.
De aan- en afvoer van goederen per spoor verloopt door meer ere oorza en m
een dalende lijn.
Spoorwegvervoer
1970 19/1
1972
1973 j
Reizigers: vertrek in duizendtallen
(aankomst gelijk hieraan te stellen)
1
228 1 254
258
nog niet;
bekend
Wagenladingen algemeen j vertrek
(inclkolen) in tonnen i - aankomst
8.876 j 13.261
23.663 19.498
19 .444
17.172
nog metj
bekend j
Tot de wensen van het gemeentebestuur behoort nog steeds het_bevorderen van
busverbindingen door de N.V. B.B.A. in zuidelijke richting via Rijsbergen
van en naar Breda. Daarnaast wordt gedacht aan gecombineerde busdiensten
binnen de gemeente. In 1973 is hiertoe door een ambtelijke werkgroep een
.*.i; :'ja; r'\r
i
-
;*/W- 1
j