- 53 - bestaande systemen in het bestemmingsplan Etten-Noord-West in volle gang is. Uitgaande van de thans beschikbaar zijnde gegevens kan de aansluit- dichtheid geraamd worden op 92 Op grond van de huidige, kortstondige ervaringen mag worden gesteld dat de beeldkwaliteit van de C.A.I. aan de verwachtingen beantwoordt. Verwacht mag worden, dat in het voorjaar 1975 alle woonwijken in de bebouwde kom op het nieuwe net aangesloten kunnen zijn. Overige verkeersaangelegenheden. Zoals uit bijlage VI C blijkt, is het aantal verkeersongevallen m 1973 toegenomen, met name op de rijksweg Breda-Roosendaal. Door de raad werd in 1973 een extra krediet beschikbaar gesteld voor een uitgebreid verkeers-- onderzoek, waarin o.m. de hoofdlijnen van de verkeersstructuur en met name de problematiek rond de rijksweg en provinciale weg Zevenbergen - Etten~Leur in het kader van het stedebouwkundig structuurplan aangegeven zullen worden. Deze opdracht zal gegeven worden aan een verkeerskundig adviesbureau, die dit rapport in nauwe samenwerking en overleg met het stedebouwkundig bureau zal gaan voorbereiden. De plaatsing van borden in een sluitend stelsel van eenrichtmgsver eer en wachtverboden voor Noord werd in 1973 en wordt in 1974 in fasen uitgevoerd. Daarnaast is in een ambtelijke verkeerswerkgroep een algemene parkeernota voorbereid als richtlijn voor het toekomstig beleid. Door middel van een viaduct op het kruispunt Vossendaal - Vosdonk zijn ih 1973 via een stelsel van op- en afritten op dit centrale punt goede aansluitingen op alle industriecomplexen verkregen geworden. Bij de Tolhuislaan is de gelijkvloerse kruisingvoor de nieuwe woonwijken in 1973 voorzien van verkeerslichten in een aansluitende groene go f met de andere beveiligde kruisingen, waarvan de verkeerslichteninstallatie eveneens verbeterd is. Tot plaatsing van een verkeersregelinstallatie op het kruispunt Oude Bredaseweg/Rijksweg 256/Couperuslaan is besloten. Deze zal vermoedelijc in 1974 worden geplaatst en in bijzonder van belang voor de schoolbevolking^ van het complex van de Scholengemeenschap Etten-Leur aan de Stijn treuve s laan, dat daar in aanbouw is en reeds gedeeltelijk ir gebruik genomen werd. Ook in 1973 werd weer veel schade f 6.500, toegebracht aan straatmeu bilair (verkeerszuiltjes - verkeersborden - wegafzettingsmateriaal)In 1971 was dit f 2.500,— en in 1972 4.500, De raad besloot in 1973 voorts nog tot een betere interne bewegwijzering in de kom van Et_en Leur. Dit plan wordt in 1974 uitgevoerd. Vervoer Het spoorwegstation voor personenvervoer, in 1965 -wederom- m gebrul g-no men, wordt jaarlijks intenser gebruikt. Zowel in de richting Roosendaal als in de richting Breda stopt de trein minstens tweemaal per uur. Voor het spoorweggoederenvervoer zijn er twee grote raccordementen voor de in ustrie terreinen ten noorden en ten zuiden van de spoorlijn. Uitbreiding in zui e lijke richting naar mogelijke nieuwe industriecomplexen blijft ruimtt, ij mogelijk. De aan- en afvoer van goederen per spoor verloopt door meer ere oorza en m een dalende lijn. Spoorwegvervoer 1970 19/1 1972 1973 j Reizigers: vertrek in duizendtallen (aankomst gelijk hieraan te stellen) 1 228 1 254 258 nog niet; bekend Wagenladingen algemeen j vertrek (inclkolen) in tonnen i - aankomst 8.876 j 13.261 23.663 19.498 19 .444 17.172 nog metj bekend j Tot de wensen van het gemeentebestuur behoort nog steeds het_bevorderen van busverbindingen door de N.V. B.B.A. in zuidelijke richting via Rijsbergen van en naar Breda. Daarnaast wordt gedacht aan gecombineerde busdiensten binnen de gemeente. In 1973 is hiertoe door een ambtelijke werkgroep een .*.i; :'ja; r'\r i - ;*/W- 1 j

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1974 | | pagina 214