VI Redenen genoeg om dankbaar te zijn, redenen te weinig voor zelfgenoegzaamheid. Immers de bijzonder grote omvang van de werkloosheid in dit gebied, vooral door haar structureel karakter, is bepaald verontrustend. Opnieuw komt in de huidige crisissituatie naar voren hoe kwetsbaar de abnormaal grote omvang van de pendel naar de randstad is, terwijl daarnaast een overvloed aan bouwvakkers, gebrek aan scholing en aangepaste werkgelegenheid en in bepaalde mate mentaliteitsfactoren een oplossing van dit zwaar wegend probleem, ook op langere termijn, in de weg blijven staan. Het lijkt welhaast onbegrijpelijk, dat naast de beperkte toelageregelingen ter bevordering van de werkwil ligheid, niet meer aandacht wordt besteed aan de steeds indringender wordende pleidooien uit dit gebied, met name vanuit het Rucphense, om op korte termijn rijkswerkplaatsen in eigen omgeving te stichten ter scholing en niet minder ter omscholing. In dit zelfde verband breng ik voor wat onze eigen gemeente betreft nogmaals in herinnering hetgeen ik zo juist gememoreerd heb ten aanzien van onze aanvragen om medewerking voor de stichting van een M.T.S. en een centrum voor vorming en opleiding van de werkende jeugd, aanvragen, die corresponderen met de aanbevelingen, die onder meer door de Kamer van Koophandel en Fabrieken en door de Industriëlen Club ter oplossing van deze problema tiek zijn gedaan. In het vlak van de milieuhygiëne werden maatregelen getroffen, die in 1974 zullen lei den tot aansluiting van de riolering in de oude kom Leur op de zuiveringsinstallatie, waar na de gehele bebouwde kom der gemeente hierop aangesloten is met gunstig gevolg ook voor het water in de Leurse Haven. Voorts heeft per 1 januari j.l. het Waterschap West-Brabant de gemeentelijke zuive ringsinstallatie en ook de zuiveringsheffingen hiervoor overgenomen. In 1973 nam deze instelling eveneens een plan in voorbereiding voor de aanleg van een persleiding met pompinstallatie als verbinding van onze industrieterreinen met de grote persleiding Moer dijk - Waarde. Na uitvoering hiervan komt aan de lozing van industrieel afvalwater op de Laakse Vaart en de Mark een einde. Daarnaast zijn van dit Waterschap strenge voorschrif ten en richtlijnen te verwachten tegen de verontreiniging van het oppervlaktewater met name door de toenemende bio-industrie in het landelijk gebied. De verkeersveiligheid werd in 1973 gediend door de aanleg van centraal gelegen in- en uïtvoerwegen bi j het Industriepark Vosdonk, het aanbrengen van verkeerslichten op de krui sing Tolhuislaan - Rijksweg - Beiaard en de voor 1974 voorbereide aanleg van verkeers lichten in een aansluitende groene golf op de kruising Oude Bredaseweg - Rijksweg - Couperuslaan. Vermelding verdient hierbij ook de steun vanuit het particulier initiatief, dat in adviserende zin via de door de scholen in het leven geroepen verkeerscommissie of ook practisch door de instelling van verkeersbrigades de verkeersveiligheid in onze gemeente bevorderde. Van belang ook zijn de verbreding van de Rijsbergseweg met aanleg van afzonderlijke rijwielpaden, waarmede in 1974 als aanvullend werkproject sansn rne de gemeente Rijsbergen kan worden begonnen, de voorgenomen aanleg van een rijwielpad langs de Sprundelsebaan in samenwerking met de gemeente Rucphen,de geplande verbreding van het rijwielpad langs de Hoevenseweg en de reconstructie van de Spoorstraat in 1973 als belangrijke schakel in de interlokale verbindingen. Een structurele aanpak van de bestaande verkeersproblemen is eerst in 1974 te verwachten, wanneer in het kader van het nieuwe structuurplan, waarover ik even tevoren met U sprak, met inschakeling van verkeersdeskundigen het stedebouwkundïg bureau Kuiper Compagnons, die met het ontwerpen van dit structuurplan is belast, met U in overleg zal treden.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1974 | | pagina 154