na ie/ïï n tb 1 no r Nogmaals, ik ben niet tegen belastingverhogingen, wanneer hiervoor de noodzaak bestaat voor b.v. verruiming van dekkingsmiddelen of wanneer het gaat om tijdig bijsturen, vooral met het oog op de op stapel staande Wet Onroerend Goed Belasting. Maar niet om een be grotingstekort weg te werken, dat er in wezen helemaal niet is Betreffende de door mij bij de afdelingsbehandeling gedane voor stellen om meer gericht te reserveren nog het volgende. Inderdaad moeten wij een wijs financieel beleid voeren en zorgen dat wij steeds een behoorlijke reserve pot voor onvoorziene uitgaven achter de hand hebben. Deze algemene reserveoot moet echter wel binnen de grenzen der redelijkheid blijven. Maar door het enorm opvoeren van deze algemene reserve, zoais wij nu doen, lijkt het erop alsof wij bang zijn, dat onze gemeente ooit eens getroffen zal worden door een aarbeving, of dat wij ons alyaay indekken tegen de kosten die zullen ontstaan wanneer Pasen en Pink steren op één dag gaan vallen. Zeer opmerkelijk is wel uw antwoord op dit voorstel: U somt n.leen serie bezwaren op, welke er zouden zijn tegen Ber^ reserveren en u besluit dan met: "overigens reserveren wij bepaalde fondsen voor specifieke doeleinden". Alsof dan ineens de eerder door u genoemde bezwaren niet zouden gelden. Door deze laatste opmerking verliezen de eerder door u genoemde bezwaren in ieder geval toch veel van hun kracht Nogmaals, wij moeten een redelijke algemene reserve achter de hand houden, maar wij moeten daarnaast m.i. toch meer gericht gaan reser veren en wel om verschillende redenen. B.V.: op de vorige raadsvergadering werd eenkrediet gevraagd om de aangerichte schade aan de kleuterscholen in Noord te herstellen. Mijn voorstel toen was, om hiervoor een fonds te stichten ter groot e van uit het verleden verkegen ervaringscijfers (welk voorstel ik hiermede, voor zover nodig, opnieuw aan de orde stel). Ook voor de belangrijkste objecten voorkomende op het prioriteiten schema moet m.i. gericht worden gereserveerd.Bij realisering van zo n object behoeft dan alleen het eventueel tekort van dit fonds te worden aangevuld uit de algemene reserve. Het voordeel is, dat dan de raad een betere keuzebepaling heeft betreffende de urgentie van de uit te voeren werken. De raad wordt bij haar besluitvorming dan directer geconfronteerd met de consequen ties van volgorde van voorrang van deze objecten. Deze reservefondsen moeten echter ook weer niet buitensporig hoog worden opgevoerd, zoals b.v. cultuurfonds groot 80.000, en dat alleen bedoeld om hieruit incidentele culturele activiteiten te be- kostigen. Verontrustend groot is ook geworden de post: uitkering Bijstands wet, Rijksgroepsregeling en al wat daar onder valt bijna 6.000.000,Bij het lezen van een dergelijke post en dan alleen voor onze gemeente denkt men toch allicht "Waar moet dat heen. Ik mag er dan ook wel op aandringen, dat alle aanvragen zorg vuldig worden bekenen en dat, voor zover mogelijk, hierop controle wordt uitgeoefend, hoewel ik er begrip voor heb, dat dit laatste niet altijd even gemakkelijk is. Met de uitgetrokken (dus gerichte post voor toekomstige uit breiding van het gemeentepersoneel tengevolge van desnelle groei van onze gemeente, ben ik het uiteraard eens. Aansluiten ïerop echter het volgende: 1 hoewel niet rechtstreeks in verband staande met de begroting, wil ik het college nogmaals dringend verzoeken 56k attent te blijven wat betreft ons politiecorps. Door het tekort aan mankracht en door 'e veelheid van werk, dat zich dagelijks voordoet, levendeze mensen voortdurend op een vulkaan. Men heeft deze week weer in de dagbladen ■'üj r; a X IDT I Ja ~r q*fc,c r>D

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1974 | | pagina 137