ke regelingen.
Volgens de heer Klep wordt de voetgangers geadviseerd om van de voet
gangerstunnel gebruik te maken, teneinde het snelverkeer vrij baan te
geven en niet enkele seconden op te houden om de voergangers gelegen
heid te geven om rustig over te kunnen steken. De huidige situatie
vindt spreker danook levensgevaarlijk ook vanwege de zijns inziens
onduidelijke aanduidingsborden.
Volgens wethouder Luijkx is dit slechts een tijdelijke maatregel in
afwachting van de definitieve plannen van Rijkswaterstaat ten aanzien
van deze kruising.
De heer van Kuijck merkt op, dat ouden van dagen in twee keer de weg
oversteken, omdat zij dat in een keer niet kunnen halen.
De voorzitter zegt, dat wanneer de groenegolf-zone in werking zal zijn
getreden en de automobilisten houden zich daaraan, voor de voetgangers
reeds veel van de verkeersonveiligheid zal zijn weggenomen.
Om de voetgangersstoplichten enkele seconden langer op groen te laten
zal volgens de voorzitter bij spitsuren grote opstoppingen en file
vorming veroorzaken volgens terzake deskundigen.
De heer Klep zegt het oneens te zijn met het standpunt dat steeds het
snelverkeer moet prevaleren boven het langzame verkeer zoals voetgangers
en rijwielen, omdat juist door het snelverkeer de ongelukken worden
veroorzaakt.
De heer Wiggerman vraagt of het verkeersadviesbureau zal samenwerken met
de gemeentelijke verkeerswerkgroepWethouder Luijkx zegt, dat deze
werkgroep het materiaal bij het adviesbureau zal aandragen waardoor een
zekere samenwerking zal ontstaan.
Mevrouw Jacobs merkt op, dat aan de leerlingen van de scholen in Etten-
Leur/Zuid is medegedeeld, dat de rijksweg in 2 fasen moet worden over
gestoken. Voorts vraagt zij of aan het rapport dat in februari 1973 is
uitgebracht door de commissie verkeer van de diverse scholen en ouder
verenigingen in deze gemeente door het adviesbureau aandacht zal worden
geschonken, hetgeen volgens de voorzitter zeker het geval zal zijn.
Ten aanzien van de vraag van mevrouw Jacobs om zodra het verkeersadvies
bureau haar werkzaamheden begint de verkeersprognose voor oversteekplaat
sen nabij scholen en de Rode Poort op te stellen deelt wethouder Luijkx
mede, dat hierover reeds een prognose is gemaakt waaruit blijkt, dat
het plaatsen van stoplichten op dat punt mogelijk niet nodig zal zijn.
Mevrouw Jacobs zegt, dat bij de vaststelling van het bestemmingsplan
nogal discussie is gevoerd met betrekking tot dit kruispunt en waarbij
is toegezegd, dat beveiliging door middel van stoplichten zou plaats
vinden.
Wethouder Luijkx zegt hierop, dat de toekomstige verkeersintensiteit
bepalend moet zijn voor de vraag of plaatsing van stoplichten al dan
niet noodzakelijk is.
Volgens mevrouw Jacobs dienen er voor dit kruispunt panden te worden
afgebroken. Het verkeersadviesbureau zou hieromtrent zo spoedig moge
lijke een advies dienen uit te brengen om te voorkomen dat onnodig
woningen worden gesloopt.
Wethouder Luijkx antwoordt hierop, dat de weg naar de Rode Poort de
hoofdstructuurweg wordt van het plan Grauwe Polder, waarvoor sloping
van woningen noodzakelijk is omdat in de daardoor vrijkomende grond
leidingen gelegd dienen te worden. De afbraak van woningen aan de Rode
Poort is volgens spreker thans nog niet urgent.
De voorzitter zegt, dat tot een eventuele sloop van woningen niet zal
worden overgegaan dan nadat hierover advies is gekregen van het ver
keersadviesbureau.
Daar niemand over dit onderwerp nog het woord verlangt wordt zonder
hoofdelijke stemming en overeenkomstig het voorstel van burgemeester
en wethouders met gunstig advies van de commissie voor openbare werken,
gemeentebedrijven en verkeer besloten tot het beschikbaars te Hen van een
krediet voor het instellen van een uitgebreid verkeersonderzoek door
een verkeersadviesbureau en voor het opstellen van een plan voor de