ke regelingen. Volgens de heer Klep wordt de voetgangers geadviseerd om van de voet gangerstunnel gebruik te maken, teneinde het snelverkeer vrij baan te geven en niet enkele seconden op te houden om de voergangers gelegen heid te geven om rustig over te kunnen steken. De huidige situatie vindt spreker danook levensgevaarlijk ook vanwege de zijns inziens onduidelijke aanduidingsborden. Volgens wethouder Luijkx is dit slechts een tijdelijke maatregel in afwachting van de definitieve plannen van Rijkswaterstaat ten aanzien van deze kruising. De heer van Kuijck merkt op, dat ouden van dagen in twee keer de weg oversteken, omdat zij dat in een keer niet kunnen halen. De voorzitter zegt, dat wanneer de groenegolf-zone in werking zal zijn getreden en de automobilisten houden zich daaraan, voor de voetgangers reeds veel van de verkeersonveiligheid zal zijn weggenomen. Om de voetgangersstoplichten enkele seconden langer op groen te laten zal volgens de voorzitter bij spitsuren grote opstoppingen en file vorming veroorzaken volgens terzake deskundigen. De heer Klep zegt het oneens te zijn met het standpunt dat steeds het snelverkeer moet prevaleren boven het langzame verkeer zoals voetgangers en rijwielen, omdat juist door het snelverkeer de ongelukken worden veroorzaakt. De heer Wiggerman vraagt of het verkeersadviesbureau zal samenwerken met de gemeentelijke verkeerswerkgroepWethouder Luijkx zegt, dat deze werkgroep het materiaal bij het adviesbureau zal aandragen waardoor een zekere samenwerking zal ontstaan. Mevrouw Jacobs merkt op, dat aan de leerlingen van de scholen in Etten- Leur/Zuid is medegedeeld, dat de rijksweg in 2 fasen moet worden over gestoken. Voorts vraagt zij of aan het rapport dat in februari 1973 is uitgebracht door de commissie verkeer van de diverse scholen en ouder verenigingen in deze gemeente door het adviesbureau aandacht zal worden geschonken, hetgeen volgens de voorzitter zeker het geval zal zijn. Ten aanzien van de vraag van mevrouw Jacobs om zodra het verkeersadvies bureau haar werkzaamheden begint de verkeersprognose voor oversteekplaat sen nabij scholen en de Rode Poort op te stellen deelt wethouder Luijkx mede, dat hierover reeds een prognose is gemaakt waaruit blijkt, dat het plaatsen van stoplichten op dat punt mogelijk niet nodig zal zijn. Mevrouw Jacobs zegt, dat bij de vaststelling van het bestemmingsplan nogal discussie is gevoerd met betrekking tot dit kruispunt en waarbij is toegezegd, dat beveiliging door middel van stoplichten zou plaats vinden. Wethouder Luijkx zegt hierop, dat de toekomstige verkeersintensiteit bepalend moet zijn voor de vraag of plaatsing van stoplichten al dan niet noodzakelijk is. Volgens mevrouw Jacobs dienen er voor dit kruispunt panden te worden afgebroken. Het verkeersadviesbureau zou hieromtrent zo spoedig moge lijke een advies dienen uit te brengen om te voorkomen dat onnodig woningen worden gesloopt. Wethouder Luijkx antwoordt hierop, dat de weg naar de Rode Poort de hoofdstructuurweg wordt van het plan Grauwe Polder, waarvoor sloping van woningen noodzakelijk is omdat in de daardoor vrijkomende grond leidingen gelegd dienen te worden. De afbraak van woningen aan de Rode Poort is volgens spreker thans nog niet urgent. De voorzitter zegt, dat tot een eventuele sloop van woningen niet zal worden overgegaan dan nadat hierover advies is gekregen van het ver keersadviesbureau. Daar niemand over dit onderwerp nog het woord verlangt wordt zonder hoofdelijke stemming en overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders met gunstig advies van de commissie voor openbare werken, gemeentebedrijven en verkeer besloten tot het beschikbaars te Hen van een krediet voor het instellen van een uitgebreid verkeersonderzoek door een verkeersadviesbureau en voor het opstellen van een plan voor de

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1973 | | pagina 311