-:v,v g rev sb bisbniri^rsv jbrstfisbO 17SS 9 XIBV 93B7b£Xd80Brf3S3r xiEV qB7b9cf9X3udii s gni>f3s; qo >ssb )si r,v abiov qni .-.93 3 1 nsJnsfirugis sb (SSRI^Wd IKV X 93R700V 3ebsn «bBXrioBsst 3ib el n93lT99fn 9i) s^&ooiu? 79b Jog 31 »on T ,M.A Toodafll 3 xul asd -a," ibxov axi&BV T93899m9gnid ab nsbsl S lU9j~fI9333 93fI99rn9g rr.;X3F, f 1 X3799V fl£XS "SV 'Ïfïin 3 9b 9o33 3W ,nsb3o* 93 bqlsdosufsd esxeexmmoo 9b nsv n9b9l 9b 3ab «3$9S 93900X33mil 3 9ff 3o3 ani3M9T39d 3stn 3ooiD fsrf ^nijfjfsldsd 8jf997 3 83ltD97 39X11 9ib 93 rrs^Biv BBBg nagniisbBgi 300V7BBw noqi gviabno qo n bX 93ssgfii si bnarónqsib ïsnm 1199 en nsmoi 97iBlu37i:> sssb RnoqXov si gt ,3«99W9^ sx bnsBgqyib os 3sin itoo3 3!trojfaroov 393f97qB 7Bsn nsbrrovor? 83bbIq 3^99ri Ï9ti 7 9VO 3 91 r Bases. ,3fib g9j 9b 3 9m -Ï9V n9nU">{ 93 X9S9738Bm 939b 3sm 39X11 rfois noxs 93 nevspsgqo isjIstc? 8X193 Xov 3bxow n9b97 93 xifo879V nsog 3pas 7sj{97q2 37uub gtml 93 n ,7V9flI 39m BDwamoov 9188X111 00 sbnsl597 3 9d ob oxb negBTV 700V ni.im793e^nib70ow3rR9d 9b nx xsBussd 93830078 3aH .axis boi99Tv 9xeeimnio3 9b iibb 9JÜ9W 9xb n9 XBsgnsB sXXb ni £x37Bq 93eb9X 39in 3Bb «3X91 39ri 700 b - 3sb 793I93q8 3baxv X99v 799S nebolebftsi ob xoov 3ad Slserf 8393ib700wn989379V 89X88XPrmoo die burgemeester en wethouders geven om vragen door te spelen naar een ander raadslid van de commissie, doch niet fractiegenoot, kan z.i. niet functioneren en hij wijst deze oplossing van de hand. Indien burgemeester en wethouders de voorgestelde procedure toch door zetten, dan stelt spreker voor om de commissievergaderingen openbaar te doen zijn, zodat raadsleden die niet lid van de betreffende commissie zijn de vraagstelling en de beantwoording kunnen horen, danwel de moge lijkheid te openen, dat commissieleden een plaatsvervangend raadslid kunnen aanwijzen die bij verhindering zijn of haar plaats inneemt. Als aan deze voorwaarde niet wordt voldaan, dan zal zijn partij geen medewerking verlenen aan de voorgestelde procedure en genoodzaakt zijn om alle gewenste vragen tijdens de raadsvergadering te stellen. De voorzitter zegt, dat bij de samenstelling van de circulaire is uitgegaan van artikel 6 van de verordening regelende de bevoegdheden en samenstelling van door de raad, op voorstel van burgemeester en wethouders, ingestelde vaste commissies van advies en bijstand aan burgemeester en wethouders waarin o.m. wordt bepaald, dat tot de werkkring van de commissies behoort het uitbrengen van rapporten hieromtrent aan burgemeester en wethouders en het doen van alle zodanig voorstellen aan burgemeester en wethouders, ook ongevraagd, als zij met betrekking tot de aan haar toegekende werkkring nuttig en nodig achten. De betreffende circulaire is tot stand gekomen, omdat is gebleken, dat in de commissies vaak vragen naar voren komen die aan de commissie vreemd zijn en waarop in de commissievergadering geen of niet direct een antwoord gegeven kan worden. Als oplossing is hiervoor gekozen dat de leden van de commissie die ook raadslid zijn deze vragen kunnen doorspelen aan een factiegenootdie lid is van die andere commissie. Daarenboven bestaat de mogelijkheid om bij eenvoudige vragen hierover nadere informaties in te winnen bij de secre tarie of gemeentebedrijven of de te stellen vragen schriftelijk bij burge meester en wethouders in te dienen, waarop het college naar bevind van zaken deze in de juiste commissie aan de orde kan stellen voor een nader advies, indien dit gewenst zou zijn. De heer de Groot vindt de voorgestelde maatregel een extra belasting voor de leden als alle vragen schriftelijk ingediend zouden moeten worden. Datvragen, die in de commissievergadering worden gesteld, niet^staande de vergadering kunnen worden beantwoord, vindt spreker een duidelijke zaak. Volgens de voorzitter ontstaan er tijdens de commissievergaderingen vaak lange discussies over onderwerpen of vragen die niet tot het werkterrein van de betreffende commissie behoren. Hij zou zich nog kunnen voorstellen, dat tijdens deze vergaderingen uitsluitend door commissieleden, die ook raadslid zijn, eventueel "commissievreemde" vragen worden gesteld, maar dat daarover dan Wet gediscussieerd wordt, waarna schriftelijke beantwoor ding kan plaatsvinden. De heer van Vleuten zegt zich aan te sluiten bij hetgeen door de heer de Groot naar voren is gebracht. De heer van Kuijck zegt het niet bezwaarlijk te vinden als tijdens de com missievergadering geen antwoord op gestelde vragen kan worden gegeven. Volgens de heer Aerts zal de voorzitter van de commissie dienen te bepalen of over een gestelde vraag al dan niet gediscussieerd kan worden, hetgeen volgens mevr. Jacobs zal afhangen van het beleid van de betreffende voor zitter. Mevr. van Be zooijen zegt de verslagen van de commissievergaderingen te summier te vinden om zich hierop te kunnen oriënteren hoe de betreffende adviezen tot stand zijn gekomen en hoe de discussie hierover zijn verlopen, als men de vergadering niet heeft kunnen bijwonen. Volgens de voorzitter zijn de commissieverslagen thans veel uitvoeriger dan in het verleden, terwijl het voor de secretarissen van de commissies uitermate bezwaarlijk zal zijn om de discussies uitvoerig te vermelden. 33. )97Jl J iuino: "J 93 3 »C919 X7< ok fv f- y V OOK

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1973 | | pagina 307