ei el 9bb i'ïtni trio eeqnI witlawifts\ 3grf nev m nxiuiff 9b isbuoi'iow 3l9£»b a osei wroiv? t nsv ri&BTv 1199 oO hfi' 'mi. ir<; r f itm' o-'tl',.'}/' af ivsv buo if ;no 3Si: 3«f> rqrrifsba an ob nev n-l' laloss iBr" llssb tnaIInv 93 nsraojf Ibs 39strio 3ib tobno rioo sSssIrlBBngsd 9Ib33 "bnujfBsb alfixsefe nss /rftvJabisig 3srf ioov 3Bb ,aboin >on fl^3^^I, nsv no;:;loT3 i ;nfiB ^biow 3rfoB73f 3si 9 83 biiori39T. r o 393892 ootu rip.v f .g-roov 3< "xo'ino') f'Ua 93ff ilf>bloo ri 1of; r 3 si nsv -v* r rvTTT rnr -jfdlq abnagiov 3sri nav n9xf93q83.n1 3 3oov nasi,ni.-i nn-rnfrioia rioxs 39 3ab nsbg .9X9f>}v03C af) 39TT '|9W90noV9OH 9b 8311BI xfaod xfxb nsr- 3o3 nsbiow bnnovsgino r®jf ssIXb 3ib ,tiar, -3it» n9V9X3d .n3&B3lttS9i nsMg gon "rsatn ~903 9b cx ,gsw 9hnsbiow 39xfxüx3b eb993e 9b qo axL ,nsnnBi<- 39ii cj is if;xXd ,b39939ggU89g "19 3b30W ffooT ,n939V9lqO ft936V SP 93030 38fnOXf uVï .839x1 sb xfsq lo n9ramx33 sg ,3xo qo is xf933 (ns33is Xx3a 3sin x9Xt9XXb qo ,a3 9il X99V Xserf ritxXrqosisq xfx 3b' Xbv>o3 3st Xiv 3beX sxfniX jff XX9oom Xs9vos gsvsansvsoH o>l ri 3Bb 3 nam mori ns sv tl riiiXiBfivag os baqïsxwiii 3 9' 3/. "o iris xX foiXsgflX t od O 3 f r f- "i -rineto f It 99 nav 93eo> ns3 nsb9-t^T9v fiav n938o3o3q nsgaiv naXXxv jfx uoj «383bbX 3xb tooV .'nsoic ïx3 3Bb ,9[8i'9(n 8X19V90H 1799 86 q 399V 9XS tI916qe 19)(9S un nsmod 9 b fis ai gttsX os Xb un ir- 3ab nsB^sad taavoq 9blX9s3ari 3lrxXd C9b93d n939w 93 nob no #r,a 'fiï r qo ,ni iaaril9 nso93 xo -ritov 3sr .X»n islisiii as9b qo 39tf bIA n9b[ii ;ibïoowns}93 st T/noïd 9b Xsne 90ri i933isioov ab tssifnir qrtiaaolqo 9b9o 099 xaam 19 si f im iooV -bxoon sb itbb 9bt9b ns3 na ,ex gxbon 3xb ttbbw n93939di9v bsqXaivt-i"1 f li r sleoiov r as 93«3r.r. f 3 r i; 79 br.< r-)j [ii j. s\ i is ns nsiooi nsmod ibbM ,ns380>f bX9g t99m 9[;399d nss nsXo 938399 39ff 3 3ow b399Xoi39g ttn sssb eIA 3oo X 0 ns9 un 3sXX sb f xsb30of! 9b naA ÏI91t;98") ^33BB. 9b 3BBn n933ri IfitlBV H9 09V90H ISllBV ,190V1b19}£VF 39 kan van veiligheid gesproken worden op deze drukke paden. Daarbij kunnen dan ook die gevaarlijke oversteken vooral aan de Haansberg vervallen en ook nog enkele anderen (zaterdag j.l. ernstig ongeval met oversteken). Laat de Provincie in Godsnaam de fout niet maken, die Rijkswater staat enkele jaren geleden gemaakt heeft met de rijksweg, n.l. te weinig tunnels. Nu wordt er gekankerd over de onveilgiheid met de leuze, stop de kindermoord. Laat de provincie nu niet door verkeerd te bezuinigen hiermede in herhaling treden. Als er verbeteringen moeten komen, laten zij het dan ineens goed doen en er zeker geen parallelwegen in betrekken. Daarbij zou ik willen zeggen, hoe eerder hoe veiliger, vooral door het druk bezoek aan Bosbad en de scholen. Ik hoop dan ook mijnheer de voorzitter, dat met steun van uw college en met de steun van mijn mede-raadsleden heftig geprotesteerd zal worden tegen de eerdergenoemde plannen maar dat Et ten-Leur verlangt aan beide zijden een rijwielpad en de bomen laten staan. Tegelijkertijd wilde ik vragen contacten op te nemen met de A.N.W.B. om hun mogelijke medewerking tot het verkrijgen van meer rijwiepladen, wat het fietsgenot en de veiligheid zal verhogen. Daarom vraag ik dan ook spoed te betrachten met de aanleg van de rijwielpaden langs de Rijsbergseweg. Ik had gaarne uw mening mijnheer de voorzitter." Wethouder Luijkx merkt in dit verband op, dat de provincie het vorig jaar de verbreding van het huidige rijwielpad al in uitvoering zou nemen. Daarvoor zou aan de noordkant van het huidige rijwielpad ook de bomen gerooid moeten worden. Er is toen wel gesproken over de aanleg van een tweede fietspad aan de andere kant van de weg, maar dat leek toen nog geen haalbare kaart. Toch meent hij ook dat het plan van de heer van Kuijck de verkeersveiligheid sterk zal bevorderen. Door de daarvoor noodzakelijke grondaankopen zal een uitvoering wel lang op zich laten wachten. In het plan van vorig jaar zat wel een verlenging van het rijwielpad aan de rechterzijde tot aan de oude afslag naar de Haansberg. De voorzitter zegt met interesse en een vrij grote mate van instem ming naar het betoog van de heer van Kuijck geluisterd te hebben. Hij is ook van oordeel dat het weggebruik ter plaatse vooral ook de laatste jaren is toegenomen, zodat er misschien een kans is het provinciaal bestuur thans wel te overtuigen van de noodzaak van dit plan. Het probleem voor de provincie zal zijn, dat deze weg tot Oud Gastel doorloopt en het gedeelte onder onze gemeente daarvan slechts een klein gedeelte vormt. Hij stelt voor om over deze aangelegenheid weer eens en zo mogelijk samen met de gemeente Hoeven, contact op te nemen met de provinciale waterstaat, nadat vooraf door onze technische dienst de reële mogelijkheden nader bekeken zijn. Wethouder Luijkx merkt nog op, dat voor de prov.waterstaat de problemen voor het gedeelte tussen Etten-Leur en Hoeven veel minder zijn dan voor het gedeelte tussen Hoeven en Oudenbosch. Ook met de opmerking van de heer W. Luijkx, dat in dit verband dan voorkomen moet worden, dat het huidige plan tot verbreding van het bestaande rijwielpad en het rooien van bomen, wordt uitgevoerd, wordt door het college ingestemd. De heer Wiggerman voert nog als argument aan de verkeerstoename ter plaatse gedurende de afgelopen jaren. Daardoor zijn de problemen ook weer toegenomen. Los van het bovenstaande vraagt de heer van Kuijck nog of het mogelijk is dat de overkapping van de tunneluitgang van het Winkelcentrum aan de Marktzijde zodanig wordt bewerkt, dat het voor de jeugd niet meer mogelijk is om daarop te klimmen. Ter voorko ming van ongelukken is dit dringend noodzakelijk. f r. i f 93 :uj i- r 0.3o 'f £)}i *-■ ~:I - 1 3 O f ;"T 9 VVöR sb g"9 i lOOV JO jOJ IslSTOOV si jij larf toov "i MtKfff 't rr f i 3 ör fffirtI rrRV

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1973 | | pagina 290