ei el 9bb i'ïtni trio eeqnI witlawifts\ 3grf nev
m nxiuiff 9b isbuoi'iow 3l9£»b a osei wroiv? t nsv ri&BTv 1199 oO
hfi' 'mi. ir<; r f itm' o-'tl',.'}/'
af ivsv buo if ;no 3Si: 3«f> rqrrifsba an ob nev n-l' laloss iBr"
llssb tnaIInv 93 nsraojf Ibs 39strio 3ib tobno rioo sSssIrlBBngsd 9Ib33
"bnujfBsb alfixsefe nss /rftvJabisig 3srf ioov 3Bb ,aboin >on fl^3^^I, nsv
no;:;loT3 i ;nfiB ^biow 3rfoB73f
3si 9 83 biiori39T. r o 393892 ootu rip.v f .g-roov 3< "xo'ino')
f'Ua 93ff ilf>bloo ri 1of; r
3 si nsv
-v* r rvTTT rnr
-jfdlq abnagiov 3sri nav n9xf93q83.n1 3
3oov nasi,ni.-i nn-rnfrioia rioxs 39 3ab nsbg
.9X9f>}v03C af) 39TT '|9W90noV9OH 9b 8311BI
xfaod xfxb nsr- 3o3 nsbiow bnnovsgino r®jf ssIXb 3ib ,tiar, -3it» n9V9X3d
.n3&B3lttS9i nsMg gon "rsatn
~903 9b cx ,gsw 9hnsbiow 39xfxüx3b eb993e 9b qo axL ,nsnnBi<- 39ii cj is
if;xXd ,b39939ggU89g "19 3b30W ffooT ,n939V9lqO ft936V SP 93030 38fnOXf
uVï .839x1 sb xfsq lo n9ramx33 sg ,3xo qo is xf933 (ns33is Xx3a 3sin
x9Xt9XXb qo ,a3 9il X99V Xserf ritxXrqosisq xfx 3b' Xbv>o3 3st Xiv
3beX sxfniX jff XX9oom Xs9vos gsvsansvsoH o>l ri 3Bb 3 nam mori ns sv
tl riiiXiBfivag os baqïsxwiii 3 9' 3/. "o iris xX
foiXsgflX t od
O 3 f r f- "i
-rineto f It 99 nav 93eo> ns3 nsb9-t^T9v
fiav n938o3o3q nsgaiv naXXxv jfx uoj «383bbX 3xb tooV .'nsoic ïx3
3Bb ,9[8i'9(n 8X19V90H 1799 86 q 399V 9XS tI916qe 19)(9S un nsmod 9 b fis
ai gttsX os Xb un ir- 3ab nsB^sad taavoq 9blX9s3ari 3lrxXd C9b93d
n939w 93 nob no #r,a 'fiï r qo ,ni iaaril9 nso93 xo -ritov 3sr .X»n
islisiii as9b qo 39tf bIA n9b[ii ;ibïoowns}93 st T/noïd 9b Xsne 90ri
i933isioov ab tssifnir qrtiaaolqo 9b9o 099 xaam 19 si f im iooV
-bxoon sb itbb 9bt9b ns3 na ,ex gxbon 3xb ttbbw n93939di9v bsqXaivt-i"1
f li r sleoiov r as 93«3r.r. f 3 r i; 79 br.< r-)j [ii j. s\ i is
ns nsiooi nsmod ibbM ,ns380>f bX9g t99m 9[;399d nss nsXo 938399 39ff
3 3ow b399Xoi39g ttn sssb eIA 3oo X 0 ns9 un 3sXX sb f xsb30of! 9b naA
ÏI91t;98") ^33BB. 9b 3BBn n933ri IfitlBV H9 09V90H ISllBV ,190V1b19}£VF 39
kan van veiligheid gesproken worden op deze drukke paden.
Daarbij kunnen dan ook die gevaarlijke oversteken vooral aan de
Haansberg vervallen en ook nog enkele anderen (zaterdag j.l. ernstig
ongeval met oversteken).
Laat de Provincie in Godsnaam de fout niet maken, die Rijkswater
staat enkele jaren geleden gemaakt heeft met de rijksweg, n.l.
te weinig tunnels. Nu wordt er gekankerd over de onveilgiheid met
de leuze, stop de kindermoord. Laat de provincie nu niet door
verkeerd te bezuinigen hiermede in herhaling treden.
Als er verbeteringen moeten komen, laten zij het dan ineens goed
doen en er zeker geen parallelwegen in betrekken.
Daarbij zou ik willen zeggen, hoe eerder hoe veiliger, vooral
door het druk bezoek aan Bosbad en de scholen. Ik hoop dan ook
mijnheer de voorzitter, dat met steun van uw college en met de steun
van mijn mede-raadsleden heftig geprotesteerd zal worden tegen de
eerdergenoemde plannen maar dat Et ten-Leur verlangt aan beide zijden
een rijwielpad en de bomen laten staan. Tegelijkertijd wilde ik vragen
contacten op te nemen met de A.N.W.B. om hun mogelijke medewerking
tot het verkrijgen van meer rijwiepladen, wat het fietsgenot en de
veiligheid zal verhogen. Daarom vraag ik dan ook spoed te betrachten
met de aanleg van de rijwielpaden langs de Rijsbergseweg.
Ik had gaarne uw mening mijnheer de voorzitter."
Wethouder Luijkx merkt in dit verband op, dat de provincie het
vorig jaar de verbreding van het huidige rijwielpad al in uitvoering
zou nemen. Daarvoor zou aan de noordkant van het huidige rijwielpad
ook de bomen gerooid moeten worden. Er is toen wel gesproken over de
aanleg van een tweede fietspad aan de andere kant van de weg, maar
dat leek toen nog geen haalbare kaart. Toch meent hij ook dat het
plan van de heer van Kuijck de verkeersveiligheid sterk zal bevorderen.
Door de daarvoor noodzakelijke grondaankopen zal een uitvoering wel
lang op zich laten wachten. In het plan van vorig jaar zat wel een
verlenging van het rijwielpad aan de rechterzijde tot aan de oude
afslag naar de Haansberg.
De voorzitter zegt met interesse en een vrij grote mate van instem
ming naar het betoog van de heer van Kuijck geluisterd te hebben. Hij
is ook van oordeel dat het weggebruik ter plaatse vooral ook de laatste
jaren is toegenomen, zodat er misschien een kans is het provinciaal
bestuur thans wel te overtuigen van de noodzaak van dit plan. Het
probleem voor de provincie zal zijn, dat deze weg tot Oud Gastel
doorloopt en het gedeelte onder onze gemeente daarvan slechts een
klein gedeelte vormt. Hij stelt voor om over deze aangelegenheid weer
eens en zo mogelijk samen met de gemeente Hoeven, contact op te nemen
met de provinciale waterstaat, nadat vooraf door onze technische
dienst de reële mogelijkheden nader bekeken zijn.
Wethouder Luijkx merkt nog op, dat voor de prov.waterstaat de
problemen voor het gedeelte tussen Etten-Leur en Hoeven veel minder
zijn dan voor het gedeelte tussen Hoeven en Oudenbosch.
Ook met de opmerking van de heer W. Luijkx, dat in dit verband
dan voorkomen moet worden, dat het huidige plan tot verbreding van
het bestaande rijwielpad en het rooien van bomen, wordt uitgevoerd,
wordt door het college ingestemd.
De heer Wiggerman voert nog als argument aan de verkeerstoename
ter plaatse gedurende de afgelopen jaren. Daardoor zijn de problemen
ook weer toegenomen.
Los van het bovenstaande vraagt de heer van Kuijck nog of het
mogelijk is dat de overkapping van de tunneluitgang van het
Winkelcentrum aan de Marktzijde zodanig wordt bewerkt, dat het voor
de jeugd niet meer mogelijk is om daarop te klimmen. Ter voorko
ming van ongelukken is dit dringend noodzakelijk.
f r. i f 93 :uj i- r
0.3o 'f £)}i *-■ ~:I - 1
3 O f ;"T 9
VVöR sb g"9 i
lOOV JO
jOJ IslSTOOV
si jij larf toov
"i MtKfff 't rr f
i 3 ör fffirtI
rrRV