- 52 -
Er is duidelijk behoefte aan een netwerk van veel grotere
omvang, d.w.z» een net waarop door toepassing van kabeltelevisie
en van meerdere versterkers gehele woonwijken kunnen worden
aangesloten»
De plannen om wijksgewijs over te schakelen op één centrale
antenne inrichting met grotere mogelijkheden zijn nu voorbereid.
Na verkregen deskundig advies is n.l. gekozen voor het merk
FUBA» (Handelmij Pieter Stapel BV). De centrale antenne
inrichting wordt ingericht voor de ontvangst van tenminste
6 televisiezenders t.w. Nederland I en II, Belgie Vlaams en
Waals en bovendien de beide Duitse programma's» Re
kening isgehouden met een ruime uitbreidingsmogelijkheid, dit in
verband met eventuele nieuwe programma's in de toekomst»
Het ontvangststation en het lokale centrum zal komen nabij hot
Kultureel centrum "De Nobelaer". Met de aanleg van de gehele
installatie na instemming door de raad zal een periode van
2 jaar gemoeid zijn. Reeds na een jaar kunnen de bestaande
gemeenschappelijke antenne-inrichtingen van de nieuwe ontvangst
mogelijkheid gebruik maken. De nieuwbouwwijk Grauwe Polder
zal gelijktijdig met het gereedkomen van de woningen worden
aangesloten. De bestaande woningen, die nog niet zijn aangesloten
op een centraal systeem kunnen binnen twee jaar worden aangesloten»
Door een bepaling in de bouwverordening is ook voor bestaande
woningen gewaarborgd, dat na een periode van ruim 5 jaar het
ontsierende antennewoud •-p de daken zal verdwijnen.
Overige verkeersaangelegenheden.
Zoals uit bijlage VI C blijkt, is het aantal verkeersongevallen
in 1972 sterk toegenomen, met name op de rijksweg Breda-Roosendaal
Het kruispunt met de Markt werd in 1972 belangrijk verbeterd
evenals de kruising met de Fr» van Eedenstraat» Overwogen wordt
om voor enkele drukke kruisingen in de bebouwde kom buiten de
rijksweg ook verkeerslichten in te voeren» In 1972 word al
eerder in het centrum en Zuid, ook voor Noord besloten tot
aanwijzing van voorrangswegen. Ook werd voor deze wijk, waar nodig,
een sluitend stelsel van éénrichtingsverkeer en wachtverboden
ingevoerd» De plaatsing van borden wordt in 1973 in fasen uitgevoerd.
Daarnaast wordt in een ambtelijke verkeerswerkgroep een algemene
parkeernota voorbereid als richtlijn voor het toekomstig beleid»
De rijbaanverdubbeling voor de rijksweg vanaf de Markt tot aan
St. Willebrord kwam in 1972 geheel klaar. Door middel van een
viaduct op het kruispunt Vossendaal-Vosdonk zal via een stelsel
van op- en afritten op dit centrale punt goede aansluitingen op
alle industriecomplexen verkregen worden»
Bij de Tolhuislaan zal de gelijkvloerse kruising voor de nieuwe
woonwijken in 1973 voorzien worden van verkeerslichten in een
aansluitende "groene golf" met de andere beveiligde kruisingen,
vraarvan de verkeersiichteninstallatie nog verbeterd zal worden»
De spoorwegovergang in de Kattestraat werd begin 1972 door de
Nederlandse Spoorwegen met knipperlichten (aki) beveiligd,
terwijl de overweg tevens naar het westen werd verplaatst.
Bij bebouwing van het plan Hoevenseweg kan hier een ahob-beveili-
ging komen» Eind 1972 is de spoorwegovergang in het Vossendaal aan
de westzijde van het industriecomplex "Vossendaal", eerder voorzien
van een aki, na verbreding beveiligd met een z.g» ahob»
Ook in 1972 werd weer veel schade 4500,--) toegebracht aan
straatmeubilair (verkeerszuiltjes - verkeersborden - wegafzettings
materiaal). In 1971 was dit 2500,--.
Vervoer.
Het spoorwegstation voor personenvervoer, in 1965 -wederom- in gebruik
genomen, wordt jaarlijks intenser gebruikt. Zowel in de richting
Roosendaal als in de richting Breda stopt de trein minstens tweemaal
per uur» Voor het spoorweggoederenvervoer zijn er twee grote raccor-
dementen voor de industrieterreinen ten noorden en ten zuiden van de
spoorlijn. Uitbreiding in zuidelijke richting naar mogelijke nieuwe