VII Dames en Heren, Over één onderwerp meen ik nog te moeten spreken: Ten gevolge van diep tragische gebeurtenissen is Rijksweg 256 in onze gemeente in het volle licht van de publieke belangstelling komen te staan. In het afgelopen jaar werd de rijbaanverdubbeling van deze weg voltooid. Van het viaduct "Vosdonk" zal in 1973 door de aanleg van afritten een volledig aansluitings- punt worden gemaakt. Nadat jaren geleden reeds een voetgangerstunnel ónder deze rijksweg is aangelegd, werden in 1972 de wegkruisingen met Markt en Frederik van Eedenstraat ingrijpend verbeterd, terwijl na aanleg van een verkeerslichteninstallatie op de kruising Tolhuislaan en aanpassing van de bestaande installaties op eerder ge noemde kruispunten een zogenaamde "groene golf" zal ontstaan. Maar al deze maatregelen bieden uiteraard geen waarborgen tegen onverantwoorde lijk verkeersgedrag, zoals dat hier en elders telkens opnieuw slachtoffers vraagt. Wij hebben dan ook bij de mede-verantwoordelijke instanties - daarbij krachtig gesteund door het particulier initiatief met name vanuit de gezamenlijke scholen - opnieuw en thans met succes aangedrongen dié maatregelen te willen treffen, die op korte termijn tot beter verkeersgedrag op deze weg kunnen leiden. In de verkeerslichteninstallaties zal nu meer veiligheid worden ingebouwd voor het kruisend verkeer van voetgangers en fietsers zulks door ruimere "timing" en betere indicaties. Voorts zal een der installaties nog worden uitgebreid met automatische fotoapparatuur tegen wegmfsbruikers. Bij het ter sprake brengen van het structuurplan der gemeente hield ik U reeds voor, dat daarin het gehele wegenstelsel in en rond de gemeente gestalte zal moeten krijgen. Daarbij zal ook uitvoerig het rijks- en provinciale wegennet aan de orde komen. In dit verband meen ik goed te doen nog eens uitdrukkelijk in Uw herinnering te roepen, dat Rijksweg 256 - dat is het gedeelte, dat door de bebouwde kom van Etten- Leur loopt - indertijd is opgezet als een geméénteweg, die tijdelijk - gedacht werd aan een termijn van 4 d 5 jaren - mede als rijksweg zou worden gebruikt. Hierbij werd er vanuit gegaan, dat inmiddels de geprojecteerde zuidelijke autoweg tussen Korteven en Eindhoven zou zijn aangelegd. Om deze reden werd in de vijftiger jaren bij de voorbereiding van dit weggedeelte de van gemeentewege gesuggereerde ongelijkvloerse kruising bij de Markt van rijkswege als te duur en - geheel passend in de toen heersende opvattingen - ook als overbodig afgewezen. De gemeentelijke plannen, die sindsdien langs dit gedeelte van de rijksweg zijn gere aliseerd, waren ook op dit gegeven gebaseerd. Inmiddels werd de aanleg van de rijksweg Eindhoven-Korteven voortdurend uitgesteld en thans is zelfs de vraag in discussie, of met het oog op de te doorkruisen natuurgebieden de verbinding Breda - Korteven nog wel aangelegd zal worden Het is duidelijk, dat thans primair het Rijk letterlijk en figuurlijk wegen zal moeten vinden, die voorkomen dat onze gemeente de konsekwenties van het rijkswegenbeieid zal moeten gaan dragen. Het gemeentebestuur stelt zich voor spoedig met het Rijk opnieuw in beraad te treden om na te gaan, wat met de nodige welwillendheid over en weer gedaan kan worden bij het vinden van definitieve oplossingen, die ên voor het Rijk ên voor de plaatselijke gemeenschap aanvaardbaar zijn.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1973 | | pagina 156