IV opzetten van gescheiden en mogelijk zelfs tegenstrijdige ontwikkelingsprogramma's; reeds bij de start weten ên het Oosten ên het Westen, dat zij zonder stukken te maken in feite geen van beiden de integrale inbreng kunnen missen van dit belangrijke middengebied. Rond de gewestvorming zijn in het verleden nogal eens opmerkingen gemaakt in de geest van: "Als je nu eens de vraagstukken van vliegveld, Moerdijkplan, Reimerswaal- project en dergelijke buiten beschouwing laat" - maar dat is natuurlijk 't laatste wat je mag doen - "noem dan nog eens één zinnig ding op, wat niet even goed of beter op de kleine schaal van 'n regio kan worden behartigd?" Het antwoord vindt u in artikel 4 van de ontwerp-regel ing van 't déélgewest Roosendaal- Bergen op Zoom, waarin exact wordt aangegeven, waaruit in feite het takenpakket van het ene West-Brabant zou moeten bestaan. Ik citeer: 1. Bevordering van de evenwichtige ontwikkeling in het gebied. 2. Daartoe opstelling van een ontwikkelingsprogramma. 3. Hierin de hoofdlijnen voor de ruimtelijke ordening, de verkeersverbindingen, het openbaar vervoer, de volkshuisvesting, de economische ontwikkeling, de volksge zondheid, het onderwijs, de cultuur en de milieu-hygiëne. En nu ligt toch de tegenvraag voor de hand: "Noem uit dit takenpakket nu eens één onderwerp, wat er zich niet toe leent om op de schaal van het éne West-Brabant te worden geregeld?" of nog duidelijker gesteld: "Laat men hieruit nu eens één onderwerp van importantie noemen, dat wêl bevredigend op de kleine schaal van 'n regio kan worden geregeld zonder daardoor schade of overlast te berokkenen aan het geheel of een van de delen, zonder de totstandkoming van het éne gewest te bemoeilijken of voor langere tijd te blokkeren." De vraag stellen is haar beantwoorden Dat hebben Provinciale Staten gedaan in hun september-vergadering van het vorig jaar, waarin zij zich uitspraken pró een zo spoedig mogelijke totstandkoming van één gewest West-Brabant. Gedeputeerden vertaalden dit "zo spoedig mogelijk" zelf in "met ingang van gisteren Ofschoon bij velen de ontmoedigende gedachte post vat, dat dit "met ingang van gisteren" zal gaan betekenen "niet anders als gisteren", meent ons college in dit stadium - hoe moeilijk de ontwikkelingen sindsdien dit ook maken - tóch de situatie van dit ogenblik positief te moeten benaderen. "Gisteren" immers zijn in West-Brabant een paar belangrijke dingen gebeurd: Er werd overeenstemming bereikt over de taken, die om een intergemeentelijke aanpak vragen. Terwijl aanvankelijk dit "intergemeentelijk" gezien werd als voorbehouden aan drie regio's, werd "gisteren"bereikt, dat de regio's Bergen op Zoom en Roosendaal inzagen, hoe dit territoriale voorbehoud tot tegenstrijdige ontwikkelingen zou kunnen gaan leiden, waarvan met name de gemeenten, wier belang gelegen is in oriëntatie op 2 richtingen, als eerste de dupe zouden worden. En tenslotte wordt, zoals ik reeds met dankbaarheid constateerde, in deze gecombineerde regio er begrip voor getoond, dat wat voor de gemeenten in het overlappingsgebied Bergen op Zoom - Roosendaal gold mutatis mutandis ook geldt voor de gemeenten gelegen in het gebied tussen Roosendaal en Breda. Als nu ook vanuit het Bredase eenzelfde begrip zou worden opgebracht én uitgedragen, wat zou dan met deze gegevenheden vandddg moeten gebeuren Ik dacht: Het ijzer smeden nu het heet is 1 Daarbij zouden Gedeputeerde Staten een belangrijke rol kunnen spelen door zelf als bemiddelaar tussen dlle partijen op te treden óf daartoe een objectieve commissie van goede diensten in het leven te roepen.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1973 | | pagina 153