lui - i.moMeoi eb m gnrbxsndixu eMtxIegom tem bnarfiiv nx ÜCI 4 n .n^is n&rst .m H.f' ,i* i»oIr", ne ,t mqo "1 I Q"<. jl^I *r u gin ;rp, i -nsij ni ':i uix ie: i!,Bsw" ,n:V).0. t nev nemon gqo oq f: -■> nertu ,L opiiS ns -• pnim loob 'liJauix lev sb nshis* lof ur T .rininowopnx <wbiow Ir: - ni iixtxa s' iBsised eb 0 nan it, .iteMM -,iJ ei üi> j-.,B -i<- 1 'èixmoo sb ne bni eb iom sniasb n' fl»"iebu$fcod 'nreJ-neiileeri nilftt r;0 nee nnelorTo- n ai' n- t *o r~ V' sbneobta na abnevf.x Id ioi Taani t nMf, xloh r. i: i ioi ie in nei- ei"n - ri i fi/ing >0 m (i<!BtiaieeM egoH »II .ma eb isvo on Moo «eMooted fifing loob nub iaam r ibtow ne Me Mod alssmgon neblöl 9vu»id \iioo1 sbofl of onteigening worden ondernomen. Ook economisch gezien moeten er maatregelen genomen worden, want voornamelijk de rijksweg zal veel ouders uit Noord en Centrum doen besluiten hun kinderen geen zwem-abonnement te geven en kinderen uit Zuid zullen geen lid mogen worden van sportverenigingen die op het sportpark spelen. En deze objecten kosten de gemeenschap handen vol geld. Ook het bezoeken van de Scholengemeenschap in Zuid en de Openbare School in Centrum zullen om dezelfde redenen beperkt blijven. Vele ouders zullen nog liever hun kinderen op de bus zetten om een school in Breda of Roosendaal te bezoeken. Wat moeten wij doen om Provinciale Staten ervan te overtuigen dat we niet kunnen wachten tot de nieuwe Rijksweg Korteven-Breda er "ooit" zal komen. Wij moeten de leefbaarheid in Etten-Leur blijven bevorderen, waarbij wij momenteel de nadruk moeten leggen op de verkeersveiligheid. Mijnheer de voorzitter, u moet niet alleen uitgaan van het gejakker van automobilisten, maar ook van de onbezonnenheid van de jeugd. Laten wij ervoor zorg dragen dat de jeugd onbezorgd, en veilig kan opgroeien in Etten-Leur en dat we tfoor de ouders veel angst wegnemen. Hierna wordt door de voorzitter het woord gegeven aan de heer de Groot. Mijnheer de voorzitter, Zoals te doen gebruikelijk, is in de afdelingsvergadering al door de raadsleden ingegaan op verschillende details van de uitgebreide begroting die thans weer voor ons ligt. Daarom geloven wij dat het weinig zin heeft om in deze vergadering weer op deze details in te gaan. Er blijft dan echter een onbevredigend gevoel over omdat de bevolking nauwelijks kennis kan nemen van de meningen van de diverse partijen over de wat meer ondergeschikte zaken van de begroting. En daarom zouden wij willen pleiten voor de openbaarheid van de afdelingsvergaderingen in toekomst. Voor deze vergadering zouden wij ons willen beperken tot, op de eerste plaats het prioriteiten-schema, vervat in de nota van aanbieding. Er worden in dit overzicht 19 punten genoemd, die wij stuk voor stuk zeer nuttig achten en het liefst onmiddellijk zouden willen uitvoeren. Wij missen echter twee belangrijke zaken. Op de eerste plaats zal naar onze mening moeten staan het afdoend beveiligen van de Rijksweg. Wij vinden dat de veiligheid van vooral kinderen en volwassenen van Etten-Leur gaat boven alle andere gestelde prioriteiten. De maatregel die na de recente ernstige ongelukken zijn genomen moeten slechts beschouwd worden als een tijdelijke oplossing. Een definitieve oplossing kan naar onze mening slechts zijn het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen. Om de ouders van Etten-Leur weer het gevoel terug te geven dat hun kinderen veilig van Etten-Leur centrum naar Zuid en omgekeerd kunnen gaan moeten wij alles in het geweer roepen om af te rekenen met de gelijkvloerse kruisingen van de Rijksweg binnen de bebouwde kom van Etten-Leur. Wij vinden het veel belangrijker dat men veilig van het ene gedeelte naar het andere kan komen dan bet gevaar voor ontstaan van gemeenschappen. Dit laatste is voor ons door het aanleggen van viaducten zelfs niet waarschijnlijk, integendeel, de bewoners van de verschillende wijken kunnen juist beter, en zeker veiliger, bij elkaar komen. Bij het aanleggen van deze rijksweg zijn indertijd viaducten afgewezen vanwege de hoge kosten. Te meer omdat er plannen bestonden ten zuiden van Etten-Leur een nieuwe rijksweg Breda-Korteven aan te leggen. Thans is echter het aanleggen van deze weg onzeker, maar zelfs wanneer men te zijner tijd zou besluiten om deze weg aan te leggen, is de intensiteit van het wegverkeer dermate toegenomen - hfi i! »:'-■£■■ i<fr> f1 .4" K 1' r-p i- i. r ti', i-- r, v - j 1

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1973 | | pagina 137