lui
-
i.moMeoi eb m gnrbxsndixu eMtxIegom tem bnarfiiv nx ÜCI
4 n .n^is n&rst .m
H.f' ,i* i»oIr",
ne ,t mqo "1 I Q"<. jl^I *r u gin ;rp,
i
-nsij ni ':i uix ie:
i!,Bsw" ,n:V).0. t nev nemon gqo oq f: -■> nertu ,L opiiS ns -• pnim
loob 'liJauix lev sb nshis* lof ur T .rininowopnx <wbiow Ir:
-
ni iixtxa s' iBsised eb 0 nan it, .iteMM -,iJ ei üi> j-.,B -i<- 1
'èixmoo sb ne bni eb iom sniasb n' fl»"iebu$fcod 'nreJ-neiileeri
nilftt r;0 nee nnelorTo- n ai' n- t *o r~ V'
sbneobta na abnevf.x Id ioi Taani t nMf, xloh r. i: i ioi ie in nei-
ei"n - ri
i
fi/ing >0 m (i<!BtiaieeM egoH »II .ma eb isvo on Moo «eMooted fifing
loob nub iaam r ibtow ne Me Mod alssmgon neblöl 9vu»id \iioo1 sbofl
of onteigening worden ondernomen.
Ook economisch gezien moeten er maatregelen genomen worden, want
voornamelijk de rijksweg zal veel ouders uit Noord en Centrum
doen besluiten hun kinderen geen zwem-abonnement te geven en
kinderen uit Zuid zullen geen lid mogen worden van sportverenigingen
die op het sportpark spelen.
En deze objecten kosten de gemeenschap handen vol geld. Ook het
bezoeken van de Scholengemeenschap in Zuid en de Openbare School
in Centrum zullen om dezelfde redenen beperkt blijven. Vele ouders
zullen nog liever hun kinderen op de bus zetten om een school in
Breda of Roosendaal te bezoeken. Wat moeten wij doen om
Provinciale Staten ervan te overtuigen dat we niet kunnen wachten
tot de nieuwe Rijksweg Korteven-Breda er "ooit" zal komen.
Wij moeten de leefbaarheid in Etten-Leur blijven bevorderen, waarbij
wij momenteel de nadruk moeten leggen op de verkeersveiligheid.
Mijnheer de voorzitter, u moet niet alleen uitgaan van het gejakker
van automobilisten, maar ook van de onbezonnenheid van de jeugd.
Laten wij ervoor zorg dragen dat de jeugd onbezorgd, en veilig
kan opgroeien in Etten-Leur en dat we tfoor de ouders veel angst
wegnemen.
Hierna wordt door de voorzitter het woord gegeven aan de heer de Groot.
Mijnheer de voorzitter,
Zoals te doen gebruikelijk, is in de afdelingsvergadering al door de
raadsleden ingegaan op verschillende details van de uitgebreide
begroting die thans weer voor ons ligt. Daarom geloven wij dat het
weinig zin heeft om in deze vergadering weer op deze details in te
gaan. Er blijft dan echter een onbevredigend gevoel over omdat de
bevolking nauwelijks kennis kan nemen van de meningen van de
diverse partijen over de wat meer ondergeschikte zaken van de
begroting. En daarom zouden wij willen pleiten voor de openbaarheid
van de afdelingsvergaderingen in toekomst.
Voor deze vergadering zouden wij ons willen beperken tot, op de eerste
plaats het prioriteiten-schema, vervat in de nota van aanbieding. Er
worden in dit overzicht 19 punten genoemd, die wij stuk voor stuk zeer
nuttig achten en het liefst onmiddellijk zouden willen uitvoeren. Wij
missen echter twee belangrijke zaken. Op de eerste plaats zal naar
onze mening moeten staan het afdoend beveiligen van de Rijksweg.
Wij vinden dat de veiligheid van vooral kinderen en volwassenen
van Etten-Leur gaat boven alle andere gestelde prioriteiten. De
maatregel die na de recente ernstige ongelukken zijn genomen moeten
slechts beschouwd worden als een tijdelijke oplossing. Een
definitieve oplossing kan naar onze mening slechts zijn het
aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen. Om de ouders van Etten-Leur
weer het gevoel terug te geven dat hun kinderen veilig van Etten-Leur
centrum naar Zuid en omgekeerd kunnen gaan moeten wij alles in het
geweer roepen om af te rekenen met de gelijkvloerse kruisingen
van de Rijksweg binnen de bebouwde kom van Etten-Leur. Wij vinden
het veel belangrijker dat men veilig van het ene gedeelte naar
het andere kan komen dan bet gevaar voor ontstaan van gemeenschappen.
Dit laatste is voor ons door het aanleggen van viaducten zelfs
niet waarschijnlijk, integendeel, de bewoners van de verschillende
wijken kunnen juist beter, en zeker veiliger, bij elkaar komen.
Bij het aanleggen van deze rijksweg zijn indertijd viaducten
afgewezen vanwege de hoge kosten. Te meer omdat er plannen bestonden
ten zuiden van Etten-Leur een nieuwe rijksweg Breda-Korteven aan
te leggen. Thans is echter het aanleggen van deze weg onzeker, maar
zelfs wanneer men te zijner tijd zou besluiten om deze weg aan te
leggen, is de intensiteit van het wegverkeer dermate toegenomen
-
hfi
i! »:'-■£■■ i<fr>
f1
.4" K 1' r-p i-
i. r ti', i-- r, v -
j
1