lusj-nsijd si ri SMTTl 'S O mor» isb br.ni 9b nav Qnitobaptsv 91 -fr >>bartbs8i Xsrt n. ."IsilisiOOV ,Mt Ai .i>0 .A T A i9b«orfi<»vf ,ntxu-in b .M.L.J .1- 5uortXew ,vcMtiu 3 .W.A.A .q* :n9b9l8bfir,l oft as .^Xto/ A V .!iuriin»bi9"'i-n9f/ioov'>.' nav .L.J Rnniniio3 .l .ns tl M. A rs '■•riiitO n v »H .tooi 9b .M.A.A Xe-asH nav A.H .e )fl- (fo3i,r, dT. I »XH L. A !.-»{, ti/i n v .3. L .xM(,xijï .A.W fci *>X2 r. v „M.q nsIiisnnoV .D.T .noXualV nav .H.H.G n Ri ,.D.V XstluJ'on IS'Hov'tjloj^id aRv .L.M >el 9b XmoMXswtev na bsdsg Xom enii^hseiov eb Xneqo noXXi.\toov oO ,tetil9i Xn9«stq 9b n«* 7X .an nsvawepnea Xbtow teniae ia-too v *|a .tï'iOr\ WL 11V914 'bstd ns Xxu 9b9tateatwuein nt-is aneplov-iov idsstqa toXXx.vtoov sa Iat*v Xorf «Ib ebottfist ob XowoX .ntm sypt Qalatovtast Xsrt qoteiri .nemonspqo neXuXon »sgb nx S as X nsgsXhxd «I» nii^ tol blIabMi eXabuo a Ia ts'joteiri riaix iriati Mo^ivX nsv taart efi X 9Q9XXöd Xeri ns toXXistoov sb dot ni noow 9X9^09 - ->XX' >i O %i iv sXXoo nt im sneman Aoo Mf, ilopom taam Mf,xXnooatsq ei pos Mi xrW ;x X< 1 tem fsirt i:>i i ;.i rj ut i Ai ui' :i .miao I pwt9i qo 1 eft. n neb isiri nsnnix i, r ,niII» i i v 19'! of> iv X si i si ,0 ism sbsin6Rf,wu9tn neMotqasQ Xxxr MtiXsbinb os tsiaXt9V Xaw Xsri dart (19 bieisiuXsd iriinbn 1 Xom aeXXa dsri MI nepni Xrtr> x leo i op issx (199 stnoemsp osno ioov MY Pi iBsj; X: i X tesX Xt ioo$> n r priRXsd Xsri ni 99V tsss nil; la L n' X«wig cl t« nf-.is nonnsXq Xssv Xoo/f tsaw Is Ir. v na b*iu:»d p ai tUsJ-r )i toov nsXrtoxsXxtitoov Xem bsora-sp d Xort nsa taMss tsev ^iv naAn&b tXaap bsoc ox XasmeXXa Xorf XaQ uc> a el» no t Iod t atio n '00 <rt t 1 f n vi •bpt© i9V i)itxi->. -> -9W «XlstXod i'U i otp >d I X w - r.Xa .ra.o .nnvsXd sps v lf rrfs, f iXft'» 9X<.)t- sii ni Xnw «sXIfi Xem X»rt Mi Xsb r(i9ppss Xsin Xiw Xnsmiiqaoo XiO a'apsXXoD n^ia nav etshtssM .asw anse sbtusdsp iter nsqoisolfi .«099 «oXXb Xsm Xsin Xsri t> ii'(iu ..'wuodebeXÜ woodspp a«W Xsri n 9 bXssdtoov' tri toiri Me.-ib T grondverkoop, benoeming directeur Openbare Werken en reconstructie Markt vóór het gemeentehuis. Bij alle besluiten, waar wij zeggenschap in hadden, heb ik mij toch, als de mening van mijn collega's anders was, neergelegd, denkende, dat hun standpunt beter was dan het mijne en heb daarin dan berust. Het pleit daarom voor ons raadscollege, dat zij op de juiste wijze alle meningverschillen heeft weten op te lossen. De volksmond kan dan wel eens zeggen, de Etten-Leurse raad vindt alles goed, maar veel gemeenten kijken met afgunst en jalouzie naar ons, omdat het hier zo goed gaat en er zo veel wordt bereikt. Ik wil dan mijnheer de voorzitter nog eens graag met ons allen in de toekomst kijken, omdat er voor onze gemeente in 1973 weer zo veel te gebeuren staat, ook dingen die mij persoonlijk bezighouden en dat zijn vooral de verkeersproblemen. Dat het vluchtheuveltje voor het gemeentehuis voor mij en voor velen een ergenis is, is wel bekend. Dat er stoplichten zouden komen aan de kruising Oude Bredaseweg - Fr. van Eedenstraat is voor mij overbodig. Dit geld kan wel aan andere dingen besteed worden. Ook ben ik een grote tegenstander van stoplichten aan de Tolhuislaan. Een kruising erbij, zou in de toekomst om nog meer slachtoffers vragen. Mijn mening is, dat die kruising moet verdwijnen, zij is overbodig en zou veel geld besparen. Tracht Rijkswaterstaat te overtuigen dat de nog enige oplossing is, 'n tunnel vanaf het Industrieterrein naar de Grauwe Polder, bij de molen van Coppens. Hier zou een vrij ondiepe tunnel dienst kunnen doen voor luxe auto's, brommers, fietsers en voetgangers, omdat hierdoor, dan heel veel verkeer voor geheel zuid, maar ook voor Rijsbergen afgevoerd zou kunnen worden. Nu is hiervoor de ruimte nog beschikbaar. Het is aan de deskundigen om dit uit te werken. Er wordt gesproken over fotoapparatuur. Het kan wel verbetering inhouden, maar betekent ook nog géén oplossing. Wat zegt het mij, als iemand door rood rijdt, gefotografeerd is en iemand dood rijd. Ja, dan er 'n foto, maar het ongeluk is gebeurd. Laat ons daarom met z'n allen proberen vooral met medewerking van het onderwijzend personeel _en met de ouders, de kinderen zo op te voeden, dat zij verplicht gebruik maken van de tunnel, zeer zeker de jeugd beneden de 12 jaar. Het i_s maar een kleine omweg, maar het zou vele ouders gerust stellen. De leuze van "Stop de kindermoord", wat zo'n goedkope reactie is, als er pas iets gebeurd is, zou dan achterwege kunnen blijven. Wij weten nu, dat er bij de aanleg van de weg door onze gemeente fouten zijn gemaakt. Er _is toen verzuimd 'n grote tunnel te maken, omdat dit de economie van onze gemeente zou schaden. Het spreekwoord zegt "door schade en schande wordt men wijs" en dit is hier jammer genoeg van toepassing. Daarom ook juist moeten wij met z'n allen, proberen zoveel als in ons vermogen ligt, deze schade te herstellen. Het i_s nu eenmaal zo, waar gewerkt wordt, vallen fouten en in onze gemeente is zeer hard gewerkt en daarom: handen uit de mouwen. Voor verdere toekomstige veiligheid zou ik willen vragen, spoed te betrachten, met de reconstructie van de Rijsbergseweg, ook dit is voor de verkeersveiligheid dringend nodig. Ik zou hier direct aan toe willen voegen, laat de nieuwe Zevenbergseweg vervallen, als deze er zou komen, zou dit weer een snelweg betekenen voor nieuwe woonwijken, met alle gevaren daaraan verbonden. Etten-Leur is nu nog gescheiden door 'n streepje en de spoorlijn,voorkom een derde splitsing, het is nu nog mogelijk. Mijn wens en zeker ook van Leur zou zijn verbetering van bestaande Zevenbergseweg, er is alle ruimte voor verbreding en tegelijk de Leurse haven dempen. Het op deze manier uitvoeren zou tonnen geld uitsparen, omdat er dan geen dure landbouwgrond aangekocht behoeft r v a n

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1973 | | pagina 123