•De heer Baas vreest dat bij een eventuele aanleg van een gescheiden rij baan met daarnaast een ventweg er veel groen in het plan verloren zal gaan. De heer Baas benadrukt, dat dit niet nodig zal blijken te zijn omdat de uitzichthoeken vanuit de zijstraatjes van dien aard zijn, dat er geen gevaar is te duchten. Zijns inziens is het een gegeven feit, dat hoe veilig de weg wordt gemaakt hoe gevaarlijker wezen wordt. De constructie van de weg zal van dien aard zijn dat men gedwongen wordt de snelheid te matigen. Met betrekking tot de inspraak van de bewoners ten aanzien van de beplèntm is zeker toe te juichen volgens de heer Baas. Gedacht zou kunnen worden om de groene basis te leggen, de hoofdelementen erin te brengen, waarna de bewoners hun wensen kenbaar kunnen maken. De voorzitter zegt toe, dat van deze vingerwijzing gaarne gebruik zal worde fen&aanzien van de opmerking om in het plan rekening te houden met een ge zondheidscentrum deelt de voorzitter mede, dat er voldoende ruimte aanwezig is om een dergelijk centrum te creëren als er vanuit de raad of particulier initiatief concrete plannen in deze richting bestaan. De heer Aerts vraagt welke breedte de groenstrook heeft, welke is gelegen langs de Grauwe Folder als afsluiting van het industrieterrein en hoeveel uitwegen er zullen komen naar de Grauwe Polder. De breedte van de groenstrook varieert volgens de heer Baas van 30-40 meter waarin 4 uitgangen zullen komen naar de Grauwe Polder. De heer Aerts ze^t dat hij gaarne de groenstrooc smaller had gezien om daar door weer mogelijkheden te scheppen voor de bouw van meer woningen. De voorzitter zegt, dat daardoor het karakter van het plan geminiseerd zal worden. De heer van Staaij vraagt wanneer de gronden voor woningbouw uitgegeven zullen worden, omdat er plannen gemaakt dienen te worden die een bepaalde procedure moeten volgen. De voorzitter zegt,dat de gronden eerst nog bouwrijp gemaakt moeten worden, waarvoor nog verschillende^Leningen aangegaan moeten worden die dan ook nog goedgekeurd dienen te worden. Hij hoopt, dat in 1073 met de bouw van wo ningen begonnen kan worden. De voorzitter merkt op, dat er geen bezwaarschriften zijn ingediend, terwij het bezwaarschrift dat door Rijkswaterstaat was ingediend door deze Rijks dienst is ingetrokken, zodat geen tijdrovende procedure tot goedkeuring van het plan meer in de weg staat. De heer de Groot zegt te kunnen instemmen met het plan, omdat daardoor weer een groot aantal woningen aan het totale aantal woningen wordt toege voegd. Het is volgens spreker ook een aantrekkelijk plan, omdat daarmede een bepaalde "sleur" van woningbouw wordt doorbroken en men iets anders te zien krijgt dan waarmede men steeds wordt geconfronteerd. Ook is spreker erg gelukkig met de groenvoorzieningen zoals die in het plan zullen worden aangebracht waarvan hij hoopt dat die zo spoedig mogelijk na het gereedko men van de woningen gerealiseerd zullen worden, temeer daar er zijns inzien in dit plan reeds teveel groen is weggehaald wat misschien niet noodzakelij was. De heer van Kuijck vraagt de heer Scheers om op de kaart aan te geven welke wegen uit zullen monden in de Bisschopsmolenstraat. Volgens de heer Scheers zijn dit de Schoolstraat en het Grauwe Poldervoetpa alsmede de centrale verbindingsweg die de Bisschopsmolenstraat kruist naar de Rode Poort. Op de vraag van de heer Aerts op welke afstand de woonwijk m Emmen is ge legen van de bebouwde kom deelt de heer Scheers mede, dat het daar een af geronde wijk betreft die op een afstand van 1 km van het centrum van Emme ligt en voldoende afstand van de aldaar aanwezige industrie. Voorwat de indelingen van de woningen aangaat deelt de voorzitter mede, dat via de commissie voor algemene zaken eventuele wensen daaromtrent naar vore kunnen worden gebracht. Of de burgers daarbij ingeschakeld kunnen worden

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1972 | | pagina 248