•De heer Baas vreest dat bij een eventuele aanleg van een gescheiden rij
baan met daarnaast een ventweg er veel groen in het plan verloren zal gaan.
De heer Baas benadrukt, dat dit niet nodig zal blijken te zijn omdat de
uitzichthoeken vanuit de zijstraatjes van dien aard zijn, dat er geen
gevaar is te duchten. Zijns inziens is het een gegeven feit, dat hoe veilig
de weg wordt gemaakt hoe gevaarlijker wezen wordt.
De constructie van de weg zal van dien aard zijn dat men gedwongen wordt
de snelheid te matigen.
Met betrekking tot de inspraak van de bewoners ten aanzien van de beplèntm
is zeker toe te juichen volgens de heer Baas. Gedacht zou kunnen worden
om de groene basis te leggen, de hoofdelementen erin te brengen, waarna
de bewoners hun wensen kenbaar kunnen maken.
De voorzitter zegt toe, dat van deze vingerwijzing gaarne gebruik zal worde
fen&aanzien van de opmerking om in het plan rekening te houden met een ge
zondheidscentrum deelt de voorzitter mede, dat er voldoende ruimte aanwezig
is om een dergelijk centrum te creëren als er vanuit de raad of particulier
initiatief concrete plannen in deze richting bestaan.
De heer Aerts vraagt welke breedte de groenstrook heeft, welke is gelegen
langs de Grauwe Folder als afsluiting van het industrieterrein en hoeveel
uitwegen er zullen komen naar de Grauwe Polder.
De breedte van de groenstrook varieert volgens de heer Baas van 30-40 meter
waarin 4 uitgangen zullen komen naar de Grauwe Polder.
De heer Aerts ze^t dat hij gaarne de groenstrooc smaller had gezien om daar
door weer mogelijkheden te scheppen voor de bouw van meer woningen.
De voorzitter zegt, dat daardoor het karakter van het plan geminiseerd zal
worden.
De heer van Staaij vraagt wanneer de gronden voor woningbouw uitgegeven
zullen worden, omdat er plannen gemaakt dienen te worden die een bepaalde
procedure moeten volgen.
De voorzitter zegt,dat de gronden eerst nog bouwrijp gemaakt moeten worden,
waarvoor nog verschillende^Leningen aangegaan moeten worden die dan ook nog
goedgekeurd dienen te worden. Hij hoopt, dat in 1073 met de bouw van wo
ningen begonnen kan worden.
De voorzitter merkt op, dat er geen bezwaarschriften zijn ingediend, terwij
het bezwaarschrift dat door Rijkswaterstaat was ingediend door deze Rijks
dienst is ingetrokken, zodat geen tijdrovende procedure tot goedkeuring
van het plan meer in de weg staat.
De heer de Groot zegt te kunnen instemmen met het plan, omdat daardoor
weer een groot aantal woningen aan het totale aantal woningen wordt toege
voegd. Het is volgens spreker ook een aantrekkelijk plan, omdat daarmede
een bepaalde "sleur" van woningbouw wordt doorbroken en men iets anders te
zien krijgt dan waarmede men steeds wordt geconfronteerd. Ook is spreker
erg gelukkig met de groenvoorzieningen zoals die in het plan zullen worden
aangebracht waarvan hij hoopt dat die zo spoedig mogelijk na het gereedko
men van de woningen gerealiseerd zullen worden, temeer daar er zijns inzien
in dit plan reeds teveel groen is weggehaald wat misschien niet noodzakelij
was.
De heer van Kuijck vraagt de heer Scheers om op de kaart aan te geven welke
wegen uit zullen monden in de Bisschopsmolenstraat.
Volgens de heer Scheers zijn dit de Schoolstraat en het Grauwe Poldervoetpa
alsmede de centrale verbindingsweg die de Bisschopsmolenstraat kruist naar
de Rode Poort.
Op de vraag van de heer Aerts op welke afstand de woonwijk m Emmen is ge
legen van de bebouwde kom deelt de heer Scheers mede, dat het daar een af
geronde wijk betreft die op een afstand van 1 km van het centrum van Emme
ligt en voldoende afstand van de aldaar aanwezige industrie.
Voorwat de indelingen van de woningen aangaat deelt de voorzitter mede, dat
via de commissie voor algemene zaken eventuele wensen daaromtrent naar vore
kunnen worden gebracht. Of de burgers daarbij ingeschakeld kunnen worden