wegvallen van verbindingen naar de Bisschopsmolenstraat en de geplande
bebouwing. Spreker vreest, dat de Grauwe Polder een stille wijk zal
worden en derhalve niet interessant en ongezellig voor de mensen die hier
in zullen komen wonen. Spreker had gaarne gezien, dat de raad in de gelegen
heid zou zijn geweest om een bezoek aan de gemeente Emmen te brengen.
Spreker zegt verder, dat er nogal wat moeilijkheden zijn ontstaan over de
grondverkopen aan de bewoners van de Bisschopsmolenstraat, omdat was toe
gezegd dat deze een strook grond achter hun woningen zouden kunnen kopen,
welke toezegging echter niet is gehonoreerd. Hij meent, dat alsnog de gele
genheid tot "grondaankoop moet worden geboden.
Tenslotte spreekt de heer van Kuijck als zijn mening uit, dat hij het j amme
vindt, dat in dit plan een gebouw met opslag is geprojecteerd, hetwelk hij
liever op een industrieterrein geplaatst zou zien.
De heer van Hassel zegt het toe te juichen, dat er woningen komen die een
betaalbare huur moeten opbrengen. Daarnaast vindt sprekerrat de huidige
maatschappij juist behoefte heeft aan rust en stilte, waarmede hij het
oneens is met de opvatting van de heer van Kuijck, waarop deze antwoordt,
dat hij hoopt in de toekomst hiermede toch nog gelukkig te kunnen zijn.
Alvorens het woord te geven aan de heren Scheers en Baas geeft de voor
zitter een overzicht van de totstandkoming van het plan zoals het thans aan
Ten°aanzien van de opmerkingen van de heer de Groot deelt de heer Scheers
mede, dat aan het plan Emmen gedurende een twaalftal jaren door een team
van deskundigen is gewerkt.
Het is volgens spreker een droevige zaak, dat nieuwbouw wijken constant
gebaseerd werden op het verkeer, dat echter steeds meer toeneemt, waardoor
de voetganger en de bewoners op het tweede plan kwamen.
Vandaar dat men in Emmen is gaan zoeken naar een systeem om de voetganger
en de bewoner de eerste plaats te laten gaan innemen door het verkeer vol
komen te scheiden van de voetganger via het z.g. Redbum systeem.
Het plan Emmen is grootschalig aangepakt vanwegede goedkope grondprijs en
de mooie omgeving. Volgens spreker te^grootschalig.
In tegenstelling tot het eerste plan is het verkeer m het onderhavige
volledig uit de woonwijken verbannen.
Al zouden er autostraten in het plan opgenomen worden dan zou het er ook
stil zijn "omdat er dan ook nog maar l| auto per dag zou doorkomen".
In de woonwijken zal men geen levendigheid kunnen verwachten hetgeen echter
een prikkel kan zijn om het wooncomfort zo hoog mogelijk op te schroeven.
De kleuters zullen alleen auto's tegenkomen op de parkeerplaatsen en dus
zonder gevaar naar school kunnen.
Met betrekking tot het artikel m een vakblad over het plan Emmen deelt
spreker mededat aldaar een enquete onder de bewoners van de wijk is
gehouden, waarbij echter antwoorden waren die zo categorisch waren, dat
die niet'tot een conclusie konden worden omgebouwd en als bijlage bij de
enquete gevoegd. i
Een journalist heeft deze bijlagen als zijnde de uitslag van de enquete ge
publiceerd, echteifciuiten verantwoordelijkheid van de redactie van het be
treffend vakblad.
De mening van slechts enkele mensen kan volgens spreker niet als maatstaf
dienen voor een beoordeling van een hele nieuwe wijk.
Emmen is nog steeds op stedebouwkundig gebied een unicum tot vreugde van
de bewoners.
Voorwat de opmerkingen van de heer Vermeulen betreft deelt spreker mede
dat in het vorig plan de bejaardenwoningen tussen andere woningen in waren
verspreid, waaraan echter nogal financiële kwesties verbonden waren, omdat
goedkoper'woningen gebouwd kunnen worden als het om grote aantallen gaat.
Bij opdeling van de bejaardenwoningen in de wijk vreest spreker dat de be-