wegvallen van verbindingen naar de Bisschopsmolenstraat en de geplande bebouwing. Spreker vreest, dat de Grauwe Polder een stille wijk zal worden en derhalve niet interessant en ongezellig voor de mensen die hier in zullen komen wonen. Spreker had gaarne gezien, dat de raad in de gelegen heid zou zijn geweest om een bezoek aan de gemeente Emmen te brengen. Spreker zegt verder, dat er nogal wat moeilijkheden zijn ontstaan over de grondverkopen aan de bewoners van de Bisschopsmolenstraat, omdat was toe gezegd dat deze een strook grond achter hun woningen zouden kunnen kopen, welke toezegging echter niet is gehonoreerd. Hij meent, dat alsnog de gele genheid tot "grondaankoop moet worden geboden. Tenslotte spreekt de heer van Kuijck als zijn mening uit, dat hij het j amme vindt, dat in dit plan een gebouw met opslag is geprojecteerd, hetwelk hij liever op een industrieterrein geplaatst zou zien. De heer van Hassel zegt het toe te juichen, dat er woningen komen die een betaalbare huur moeten opbrengen. Daarnaast vindt sprekerrat de huidige maatschappij juist behoefte heeft aan rust en stilte, waarmede hij het oneens is met de opvatting van de heer van Kuijck, waarop deze antwoordt, dat hij hoopt in de toekomst hiermede toch nog gelukkig te kunnen zijn. Alvorens het woord te geven aan de heren Scheers en Baas geeft de voor zitter een overzicht van de totstandkoming van het plan zoals het thans aan Ten°aanzien van de opmerkingen van de heer de Groot deelt de heer Scheers mede, dat aan het plan Emmen gedurende een twaalftal jaren door een team van deskundigen is gewerkt. Het is volgens spreker een droevige zaak, dat nieuwbouw wijken constant gebaseerd werden op het verkeer, dat echter steeds meer toeneemt, waardoor de voetganger en de bewoners op het tweede plan kwamen. Vandaar dat men in Emmen is gaan zoeken naar een systeem om de voetganger en de bewoner de eerste plaats te laten gaan innemen door het verkeer vol komen te scheiden van de voetganger via het z.g. Redbum systeem. Het plan Emmen is grootschalig aangepakt vanwegede goedkope grondprijs en de mooie omgeving. Volgens spreker te^grootschalig. In tegenstelling tot het eerste plan is het verkeer m het onderhavige volledig uit de woonwijken verbannen. Al zouden er autostraten in het plan opgenomen worden dan zou het er ook stil zijn "omdat er dan ook nog maar l| auto per dag zou doorkomen". In de woonwijken zal men geen levendigheid kunnen verwachten hetgeen echter een prikkel kan zijn om het wooncomfort zo hoog mogelijk op te schroeven. De kleuters zullen alleen auto's tegenkomen op de parkeerplaatsen en dus zonder gevaar naar school kunnen. Met betrekking tot het artikel m een vakblad over het plan Emmen deelt spreker mededat aldaar een enquete onder de bewoners van de wijk is gehouden, waarbij echter antwoorden waren die zo categorisch waren, dat die niet'tot een conclusie konden worden omgebouwd en als bijlage bij de enquete gevoegd. i Een journalist heeft deze bijlagen als zijnde de uitslag van de enquete ge publiceerd, echteifciuiten verantwoordelijkheid van de redactie van het be treffend vakblad. De mening van slechts enkele mensen kan volgens spreker niet als maatstaf dienen voor een beoordeling van een hele nieuwe wijk. Emmen is nog steeds op stedebouwkundig gebied een unicum tot vreugde van de bewoners. Voorwat de opmerkingen van de heer Vermeulen betreft deelt spreker mede dat in het vorig plan de bejaardenwoningen tussen andere woningen in waren verspreid, waaraan echter nogal financiële kwesties verbonden waren, omdat goedkoper'woningen gebouwd kunnen worden als het om grote aantallen gaat. Bij opdeling van de bejaardenwoningen in de wijk vreest spreker dat de be-

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1972 | | pagina 246