Met "betrekking tot de voorgestelde verkeersmaatregelen in Etten-Leur/Noord
informeert de heer W. Luijkx of hier ook van een proefperiode gesproken
kan worden.
De voorzitter zegt, dat daarover wel eens is gespreken, maar dat dit
thans niet de bedoeling is. Immers als achteraf blijkt, dat bepaalde maat
regelen verbeterd zouden kunnen worden, dan kan dit toch steeds geschieden.
De heer van Kuijck informeert in verband met de gewijzigde algemene
politieverordening betreffende het parkeren van vrachtwagensof er moge
lijk op korte termijn een parkwachter met politiebevoegdheid wordt aan
gesteld. Deze man zou dan tevens toezicht kunnen houden op het vermelen
van voortuintjes o.a. ook door het verharden met straatklinkers en door
het parkeren vsn auto's.
De voorzitter zegt dat het college ernstig overweegt de functie van
parkwachter met de taak zoals door de heer van Kuijck omschreven in het
leven te roepen. Hij wil hierbij wel aantekenen, dat het op zich een be
droevends zaak is, dat we hierdoor dan weer genoopt worden tot een extra
uitgave daar dergelijke maatregelen toch eigenlijk met nodig moesten zijn.
Het zou'ook zo moeten zijn, dat het normale politiecorps, hoe druk ze het
ook heeft ou deze, op zich onbenullige dingen, voldoende vat moest hebben.
Het blijkt evenwel, dat de mensen deze dingen zelf met m de hand kunnen
of willen houden. En dat in deze tijd, waar men gemakkelijk woorden als
bevoogding en paternalisme door de overheid in de mond neemt!
De heer van Kuijck vraagt verder nog, naar aanleiding van een ontvangen
brief namens de bewoners rond het parkeerplein aan Dreef, Bruininkhuizen
en Doelen om toch ook daar die hele grote vrachtwagens te weren, omdat
deze het uitzicht totaal belemmeren en dit een belangrijke vermindering
van het woongenot betekent. Hij stelt voor cm deze wagens een parkeerplaats
toe te wijzen tussen de veemarkthal en de tuin van dokter Mol. Daar heeft
niemand er hinder van.
De voorzitter belooft hieraan aandacht te zullen besteden, evenals aan
een andere binnengekomen opmerking over de afmeting van dergelijke grote
vrachtwagens. Ook dit leek zeer redelijk, want het maakt weinig verschil
uit of je illegaal een vrachtwagen van 6 meter of legaal een vrachtwagen
van 5.90 meter voor je deur krijgt geparkeerd. Maar de verordening laat
toe ombepaalde mensen die hinderlijk parkeren individueel aan te pakken.
Het college zal dit nader bekijken.
Wethouder Luijkx merkt op, dat het nog wel moeilijk zal blijken te zijn
om in deze aangelegenheid een afdoende oplossing te vinden._Met het par
keerverbod aan een zijde van de straat worden de aan deze zijde wonende
mensen weer meer gedupeerd dan de bewoners aan de overzijde. In dit geval
zou een wisseling toegepast kunnen worden, maar ook dat heeft zijn be
zwaren.
Met betrekking tot de voorgestelde verkeersmaatregelen merkt wethouders
Luijkx nog op, dat ook hier zal blijken, dat het ideaal niet bereikt is.
Er zullen "nog borden te weinig en borden verkeerd staan. Er is gestreefd
naar een voorrang bij alle T-kruisingen van de bovenbalk. Het bezwaar
van deze T-kruisingen is weer dat er daardoor te snel gereden zal worden.
Daarom meent ook de politie dat er nu en dan toch nog wel voorrang moet
blijven voor een verkeersweg van rechts. Hij meent echter, dat door de
thans voorgestelde maatregelen de hoofdaders vrij goed beveiligd zullen
zijn. Maar het blijft oppassen.
Naar aanleiding van dit voorstel informeert de heer van Hassel of er
te ge no ve r de winkels aan de Lm denbl eek ook nog parkeerplaatsen
aangelegd.