Met "betrekking tot de voorgestelde verkeersmaatregelen in Etten-Leur/Noord informeert de heer W. Luijkx of hier ook van een proefperiode gesproken kan worden. De voorzitter zegt, dat daarover wel eens is gespreken, maar dat dit thans niet de bedoeling is. Immers als achteraf blijkt, dat bepaalde maat regelen verbeterd zouden kunnen worden, dan kan dit toch steeds geschieden. De heer van Kuijck informeert in verband met de gewijzigde algemene politieverordening betreffende het parkeren van vrachtwagensof er moge lijk op korte termijn een parkwachter met politiebevoegdheid wordt aan gesteld. Deze man zou dan tevens toezicht kunnen houden op het vermelen van voortuintjes o.a. ook door het verharden met straatklinkers en door het parkeren vsn auto's. De voorzitter zegt dat het college ernstig overweegt de functie van parkwachter met de taak zoals door de heer van Kuijck omschreven in het leven te roepen. Hij wil hierbij wel aantekenen, dat het op zich een be droevends zaak is, dat we hierdoor dan weer genoopt worden tot een extra uitgave daar dergelijke maatregelen toch eigenlijk met nodig moesten zijn. Het zou'ook zo moeten zijn, dat het normale politiecorps, hoe druk ze het ook heeft ou deze, op zich onbenullige dingen, voldoende vat moest hebben. Het blijkt evenwel, dat de mensen deze dingen zelf met m de hand kunnen of willen houden. En dat in deze tijd, waar men gemakkelijk woorden als bevoogding en paternalisme door de overheid in de mond neemt! De heer van Kuijck vraagt verder nog, naar aanleiding van een ontvangen brief namens de bewoners rond het parkeerplein aan Dreef, Bruininkhuizen en Doelen om toch ook daar die hele grote vrachtwagens te weren, omdat deze het uitzicht totaal belemmeren en dit een belangrijke vermindering van het woongenot betekent. Hij stelt voor cm deze wagens een parkeerplaats toe te wijzen tussen de veemarkthal en de tuin van dokter Mol. Daar heeft niemand er hinder van. De voorzitter belooft hieraan aandacht te zullen besteden, evenals aan een andere binnengekomen opmerking over de afmeting van dergelijke grote vrachtwagens. Ook dit leek zeer redelijk, want het maakt weinig verschil uit of je illegaal een vrachtwagen van 6 meter of legaal een vrachtwagen van 5.90 meter voor je deur krijgt geparkeerd. Maar de verordening laat toe ombepaalde mensen die hinderlijk parkeren individueel aan te pakken. Het college zal dit nader bekijken. Wethouder Luijkx merkt op, dat het nog wel moeilijk zal blijken te zijn om in deze aangelegenheid een afdoende oplossing te vinden._Met het par keerverbod aan een zijde van de straat worden de aan deze zijde wonende mensen weer meer gedupeerd dan de bewoners aan de overzijde. In dit geval zou een wisseling toegepast kunnen worden, maar ook dat heeft zijn be zwaren. Met betrekking tot de voorgestelde verkeersmaatregelen merkt wethouders Luijkx nog op, dat ook hier zal blijken, dat het ideaal niet bereikt is. Er zullen "nog borden te weinig en borden verkeerd staan. Er is gestreefd naar een voorrang bij alle T-kruisingen van de bovenbalk. Het bezwaar van deze T-kruisingen is weer dat er daardoor te snel gereden zal worden. Daarom meent ook de politie dat er nu en dan toch nog wel voorrang moet blijven voor een verkeersweg van rechts. Hij meent echter, dat door de thans voorgestelde maatregelen de hoofdaders vrij goed beveiligd zullen zijn. Maar het blijft oppassen. Naar aanleiding van dit voorstel informeert de heer van Hassel of er te ge no ve r de winkels aan de Lm denbl eek ook nog parkeerplaatsen aangelegd.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1972 | | pagina 230