- 35 -
king tot de gewestvorming te mogen behandelen.
Snreker merkt op, dat het college de raad van moment tot moment heeft
geïnformeerd over de ontwikkeling terzake. Een en ander is vandaag nog
uitgemond in een prae-advies, waarin dit verloop wederom is vastgelegd.
De heer de Groot zegt het gevoel te hebben, dat een raadsvergadering,
waarin niet over de regio- en gewestvorming is gepraat niet compleets.
Hii en ziin fractie is het met de voorliggende nota geheel eens. Wel is
hij' geschrokken van een artikel in het dagblad "De Stem", waarin een voor
stel aan de regioraad Breda aan de orde wordt gesteld over de vertegen
woordigingen van de gemeenten Oosterhout en Etten-Leur in de contactraad
West-Brabant. Hij leest daaruit dat deze beide gemeenten samen een ver
tegenwoordiger zouden mogen hebben.
Uit een summiere berekening is hem gebleken, dat de regio Breda, exclu
sief de gemeenten Oosterhout en Etten-Leur een inwonertal heeft van 224.7:
De regioraad bestaat uit 7 leden. Dat beteken dan bestuurslid op de
V) 127 mensen De gemeenten Etten-Leur en Oosterhout samen hebben op dit
.foinlnl een inwonertal van 55.284. Dat pleit op riet. al voor een rittingnan,
Va°Er iTechter°nog1eenSandere mogelijkheid van berekening. Wanneer we van
de regio Breda het inwonertal van de gemeente Breda aftrekken (122.068)
dan komen we op een totaal van 102.721. Als we dan van de regioraad de
2 vertegenwoordigers van de gemeente Breda aftrekken, dan blijven er 5 over
Dit aantal gedeeld op 102.721 geeft 20.544. Dit betekent dus dat de ge
meente Etten-Leur nog 1000 inwoners meer heeft en de gemeente Oosterhout
nog veel meer. Ook dit zou dus voor 2 vertegenwoordigers pleiten.Maar het
mag overigens in dit geval niet gaan om een getalsverhouding, maar om ee,
belangenvertegenwoordiging en hij vraagt zich dan af,hoe de regio zich
voorstelt, dat de belangen van Etten-Leur met zijn structureel zowel als
geografisch gesproken typisch eigen functie en ligging,door een vertegen
woordiger uit Oosterhout behartigd kunnen worden.
Mutatif mutandis kan een vertegenwoordiger van Etten-Leur ook met de be
langen van Oosterhout behartigen. Hoewel beide gemeenten op het gebied van
de gewestvorming een lijn trekken liggen de overige belangen van beide ge
meenten toch duidelijk anders. Spreker memoreert in dit verband nogmaals d,
situering van Etten-Leur ten opzichte van bijvoorbeeld Roosendaal en tusse,
Uggende gemeenten^oHege bevorderen, dat onze gemeente met een
eieen vertegenwoordiger zitting neemt in de te vormen contactraad.
De voorzitter noemt het betoog van de heer de Groot duidelijk en redeli
HPrleid naar het gesprek, dat op 1 februari plaats vond, is dit ook zonder
meer toegezegd, "tenzij men met een bepaald Subtiel woordenspel iets ander
heeft ingebouwd dan tijdens de conferentie door, n importe welke, zich
loyaal opstellende deelnemer is ervaren. Integendeel: er is n.l. zowel
bij het voorstel tot opheffing in termijn van de W.E.B., als bij het ge-
sorek on 1 februari, uitdrukkelijk gesteld, dat Etten-Leur en Oosterhout
beiden zouden deelnemen aan het contactorgaan West-Brabant, dan wel aan
de gewestraad.Spreker voelt, hoe achter dit alles steeds weer de wrevel
naar voren komt, dat Etten-Leur niet mee doet aan de regio maar wel over
de belangen van West-Brabant wil meepraten. Onze positie is er nu eenmaal
naar We liggen inderdaad tussen twéé invloedsferen in met daarbinnen een
eigen ook door Den Bosch erkende streekfunctie. Juist voor de pragmatische
aanpak ook waaraan de regio Breda zoveel belang hecht, is daarom de recht
streekse deelname aan dit contactorgaan van Etten-Leur zo noodzakelijk en
redDe1voorzitter merkt tenslotte nog op, dat de gemeente Etten-Leur voor
wat de aanwas van de arbeidsgelegenheid sinds 1960 betreft, goed is voor
ongeveer 70% van heel West-Brabant en zo zijn er meer zaken op te noemen,
die veel meer dan regiogebonden zijn.
Een tiental jaren geleden, de geschiedenis herhaalt zich, werden we
aanvankelijk ook uitgesloten bij het W.E.B.-bestuur. Toen waren we nog
maar een gemeente met 14.000 zielen en een belangenbestand dat niet ver-