-52- Een plan voor aansluiting van de riolering in de oude dorpskom Leur op de zuiveringsinstallatie wordt in 1972 voorbereid. Een plan voor het opnieuw uitbaggeren van de Leurse Haven kon in 1971 door het ontbreken van financieringsmiddelen nog niet in uitvoering komen. Op het gemeentelijk rioleringsnet waren medio april 1971 ongeveer 4.200 percelen aangesloten. Voor de heffing van rioolbelasting en rioolafvoer- recht wordt verwezen naar hoofdstuk VIII, onderdeel "Belastingen". In 1971 werden van gemeentewege op aanvraag een jaarlijks afnemend aan tal privé-rioolputten gezuiverd tegen de hiervoor vastgestelde tarieven. Steeds meer afvoerleidingen worden echter rechtstreeks aangesloten - kortgesloten - op het gemeenteriool zonder gebruikmaking van een bezink- put met overstort Het rioolafvoerrechtdat in 1971 van de bewoners werd geheven, bedroeg in 1971 255Geleidelijke optrekking van dit bedrag naar de hiervoor van rijkswege aangegeven norm (ruim 100,per perceel) zal in de ko mende jaren aan de orde komen. DVerkeer en vervoer. Post- en telefoonverkeer. Naast het nieuwe hoofdpostkantoor nabij het N.S.-station in Etten-Leur zijn er nog postagentschappen aan het van Bergenplein in Noord en aan de Kerkwerve in Zuid. In 1971 werd het aantal brievenbussen in de nieuwe woonwijken uitgebreid en de bestaande bussen vervangen door z.g. twee lingbussen, Op bijlage VI B is een overzicht opgenomen van de aktivi- teit-en in het hoofdpostkantoor en in de agentschappen over de laatste j aren De in 1968 gereedgekomen nieuwe telefooncentrale aan de Baai heeft een capaciteit van 3000 telefoonnummersDoor de toename van het aantal aansluitingen in 1971 met 390 tot 2830 zal d.e centrale reeds begin 1972 volledig bezet zijn. Een verdere uitbreiding van de centrale, zo moge lijk in 1973, wordt voorbereid. Op bijlage VI B is nog een overzicht opgenomen over het telefoonverkeer. Televisienet In verschillende nieuwe woonwijken zijn voorzieningen voor gemeenschappe- lijke antenne-inrichtingen (g.a.i.) getroffen. In de wat oudere woon wijken overheersen nog de individuele antenne-installaties. De g.a.i.'s in de wijken hebben echter beperkingen ten aanzien van nieuwe techni sche mogelijkheden. Voor 1972 worden daarom plannen voorbereid om wijks- gewijs over te schakelen op een centrale antenneinrichting (c.a.i.) met grotere mogelijkheden voor de hele bebouwde kom van de gemeente, waarna via een soepel te hanteren bepaling in de bouwverordening bereikt kan worden, dat binnen een beperkt aantal jaren ook alle bestaande woningen hierop aangesloten zullen worden. Het ontsierende antennewoud op de daken kan dan dus verdwijnen. Overige verkeerss.angelegenheden Zoals uit bijlage VI C blijkt, is het aantal verkeersongevallen in 1971 sterk toegenomen, met name op de rijksweg Breda-Roosendaal. Het kruis punt met de Markt werd eind 1971 belangrijk verbeterd, terwijl een in grijpend verbeteringsplan voor de kruising met de Fr.van Eedenstraat voor spoedige uitvoering in 1972 werd voorbereid. Het ontbreken van financieringsmiddelen kan hierin echter nog vertraging, opleveren Overwogen wordt om voor enkele drukke kruisingen in de bebouwde kom -53- buiten de rijksweg ook verkeerslichten in te voeren. In 1971 werden vele verkeersmaatregelen, met name in het centrum, vastgesteld en uitgevoerd, terwijl in aansluiting op de aanwijzing van voorrangswegen in Noord, in 1972 ook voor deze wijk, waar nodig, een sluitend stelsel van eenrich tingsverkeer en wachtverboden ingevoerd gaat worden. Daarnaast wordt een algemene parkeernota voorbereid als richtlijn voor het toekomstig beleid. De rijbaanverdubbeling voor de rijksweg vanaf de Markt tot aan St.Wille- brord kwam in 1971 bijna geheel klaar. Door middel van een viaduct op het kruispunt Vossendaal-Vosdonk zijn via een stelsel van aan- en afvoer- wegen goede aansluitingen op alle industriecomplexen tot stand gebracht. Een aantal bestaande aansluitingen op de rijksweg zijn nu vervallen en bij de Tolhuislaan komt nog een gelijkvloerse kruising voor de nieuwe woonwijken, die voorzien zal worden van verkeerslichten in een aanslui tende "groene golf" met de andere beveiligde kruisingen. In verband met het gereedkomen van de Liesbosweg, een zuidelijke paral lelweg van de spoorlijn tussen de Lage Vaartkant en Attelakenseweg, in het kader van het ruilverkavelingsplan "Haagsche Beemden", zijn door de N.S. ter plaatse gelegen particuliere spoorwegovergangen opgeheven. De spoorwegovergang in de Kattestraat werd in 1971 door de Nederlandse Spoorwegen met knipperlichten (aki) beveiligd, terwijl de overweg tevens naar het westen werd verplaatst Getracht zal worden in 1972 de spoorwegovergang in het Vossendaal aan de westzijde van het industriecomplex '"Vossendaal" -thans voorzien van een aki - na verbreding te beveiligen met een z.g. ahob In 1971 werd weer veel schade 3.000, toegebracht aan straatmeu- bilair verkeerszuiltjes - verkeersborden - wegafzettingsmateriaal (in 1970 2.500,—) Vervoer. Het in 1965 in gebruik genomen spoorwegstation voor personenvervoer blijft zich gunstig ontwikkelen. In 19^7, 19^9 en 1970 vertrokken (-en kwamen aan) resp. 186,000, 207-000 en 228.000 reizigers; in de periode januari t/m juni 1971 127-500 reizigers. Zowel in de richting Roosendaal (Rotterdam-Antwerpen) - Vlissingen als in de richting Breda (Rotterdam) - 1s-Hertogenbosch - Amsterdam - Zwolle - Eindhoven stopt de trein minstens tweemaal per uur. Voor het spoorweggoederenvervoer zijn er twee grote raccordementen voor de industrieterreinen ten noorden en ten zuiden van de spoorlijn. Uitbreiding in zuidelijke richting naar mogelijke nieuwe industriecom plexen blijft ruimtelijk mogelijk. Overzicht wagenladingen algemeen (incl.kolen) in tonnen: geheel 1968 geheel 1969 geheel 1970 jan.t/m okt."71. aankomst vertrek aankomst vertrek aankomst vertrek aankomst vertrek 21.764 5-487 25-049 7-094 23.663' 8.876 15-8l4 10.875 Het stukgoederenverkeer is in deze cijfers^nie?'hegrepJnHet goederen vervoer toont over het algemeen door meerdere oorzaken een dalende lijn. In 1972 zal de weinig gebruikte algemene los- en laadplaats nabij de Baai opgeheven worden. De spoorwegaftakkingen op de industrieterreinen zullen normaal in gebruik blijven. Nadere gegevens over dit laatste vervoer hij hoofdstuk III D. Tot de wensen van het gemeentebestuur behoort nog steeds het bevorderen van busverbindingen door de N.V. B.B.A. in zuidelijke richting via Rijsbergen van en naar Breda. Daarnaast wordt gedacht aan gecombineerde busdiensten binnen de gemeente.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1972 | | pagina 158