-52-
Een plan voor aansluiting van de riolering in de oude dorpskom Leur op
de zuiveringsinstallatie wordt in 1972 voorbereid. Een plan voor het
opnieuw uitbaggeren van de Leurse Haven kon in 1971 door het ontbreken
van financieringsmiddelen nog niet in uitvoering komen.
Op het gemeentelijk rioleringsnet waren medio april 1971 ongeveer 4.200
percelen aangesloten. Voor de heffing van rioolbelasting en rioolafvoer-
recht wordt verwezen naar hoofdstuk VIII, onderdeel "Belastingen".
In 1971 werden van gemeentewege op aanvraag een jaarlijks afnemend aan
tal privé-rioolputten gezuiverd tegen de hiervoor vastgestelde tarieven.
Steeds meer afvoerleidingen worden echter rechtstreeks aangesloten -
kortgesloten - op het gemeenteriool zonder gebruikmaking van een bezink-
put met overstort
Het rioolafvoerrechtdat in 1971 van de bewoners werd geheven, bedroeg
in 1971 255Geleidelijke optrekking van dit bedrag naar de hiervoor
van rijkswege aangegeven norm (ruim 100,per perceel) zal in de ko
mende jaren aan de orde komen.
DVerkeer en vervoer.
Post- en telefoonverkeer.
Naast het nieuwe hoofdpostkantoor nabij het N.S.-station in Etten-Leur
zijn er nog postagentschappen aan het van Bergenplein in Noord en aan
de Kerkwerve in Zuid. In 1971 werd het aantal brievenbussen in de nieuwe
woonwijken uitgebreid en de bestaande bussen vervangen door z.g. twee
lingbussen, Op bijlage VI B is een overzicht opgenomen van de aktivi-
teit-en in het hoofdpostkantoor en in de agentschappen over de laatste
j aren
De in 1968 gereedgekomen nieuwe telefooncentrale aan de Baai heeft een
capaciteit van 3000 telefoonnummersDoor de toename van het aantal
aansluitingen in 1971 met 390 tot 2830 zal d.e centrale reeds begin 1972
volledig bezet zijn. Een verdere uitbreiding van de centrale, zo moge
lijk in 1973, wordt voorbereid. Op bijlage VI B is nog een overzicht
opgenomen over het telefoonverkeer.
Televisienet
In verschillende nieuwe woonwijken zijn voorzieningen voor gemeenschappe-
lijke antenne-inrichtingen (g.a.i.) getroffen. In de wat oudere woon
wijken overheersen nog de individuele antenne-installaties. De g.a.i.'s
in de wijken hebben echter beperkingen ten aanzien van nieuwe techni
sche mogelijkheden. Voor 1972 worden daarom plannen voorbereid om wijks-
gewijs over te schakelen op een centrale antenneinrichting (c.a.i.) met
grotere mogelijkheden voor de hele bebouwde kom van de gemeente, waarna
via een soepel te hanteren bepaling in de bouwverordening bereikt kan
worden, dat binnen een beperkt aantal jaren ook alle bestaande woningen
hierop aangesloten zullen worden. Het ontsierende antennewoud op de
daken kan dan dus verdwijnen.
Overige verkeerss.angelegenheden
Zoals uit bijlage VI C blijkt, is het aantal verkeersongevallen in 1971
sterk toegenomen, met name op de rijksweg Breda-Roosendaal. Het kruis
punt met de Markt werd eind 1971 belangrijk verbeterd, terwijl een in
grijpend verbeteringsplan voor de kruising met de Fr.van Eedenstraat
voor spoedige uitvoering in 1972 werd voorbereid. Het ontbreken van
financieringsmiddelen kan hierin echter nog vertraging, opleveren
Overwogen wordt om voor enkele drukke kruisingen in de bebouwde kom
-53-
buiten de rijksweg ook verkeerslichten in te voeren. In 1971 werden vele
verkeersmaatregelen, met name in het centrum, vastgesteld en uitgevoerd,
terwijl in aansluiting op de aanwijzing van voorrangswegen in Noord, in
1972 ook voor deze wijk, waar nodig, een sluitend stelsel van eenrich
tingsverkeer en wachtverboden ingevoerd gaat worden. Daarnaast wordt een
algemene parkeernota voorbereid als richtlijn voor het toekomstig beleid.
De rijbaanverdubbeling voor de rijksweg vanaf de Markt tot aan St.Wille-
brord kwam in 1971 bijna geheel klaar. Door middel van een viaduct op
het kruispunt Vossendaal-Vosdonk zijn via een stelsel van aan- en afvoer-
wegen goede aansluitingen op alle industriecomplexen tot stand gebracht.
Een aantal bestaande aansluitingen op de rijksweg zijn nu vervallen en
bij de Tolhuislaan komt nog een gelijkvloerse kruising voor de nieuwe
woonwijken, die voorzien zal worden van verkeerslichten in een aanslui
tende "groene golf" met de andere beveiligde kruisingen.
In verband met het gereedkomen van de Liesbosweg, een zuidelijke paral
lelweg van de spoorlijn tussen de Lage Vaartkant en Attelakenseweg, in
het kader van het ruilverkavelingsplan "Haagsche Beemden", zijn door
de N.S. ter plaatse gelegen particuliere spoorwegovergangen opgeheven.
De spoorwegovergang in de Kattestraat werd in 1971 door de Nederlandse
Spoorwegen met knipperlichten (aki) beveiligd, terwijl de overweg tevens
naar het westen werd verplaatst
Getracht zal worden in 1972 de spoorwegovergang in het Vossendaal aan de
westzijde van het industriecomplex '"Vossendaal" -thans voorzien van een
aki - na verbreding te beveiligen met een z.g. ahob
In 1971 werd weer veel schade 3.000, toegebracht aan straatmeu-
bilair verkeerszuiltjes - verkeersborden - wegafzettingsmateriaal
(in 1970 2.500,—)
Vervoer.
Het in 1965 in gebruik genomen spoorwegstation voor personenvervoer blijft
zich gunstig ontwikkelen. In 19^7, 19^9 en 1970 vertrokken (-en kwamen
aan) resp. 186,000, 207-000 en 228.000 reizigers; in de periode januari
t/m juni 1971 127-500 reizigers.
Zowel in de richting Roosendaal (Rotterdam-Antwerpen) - Vlissingen als
in de richting Breda (Rotterdam) - 1s-Hertogenbosch - Amsterdam - Zwolle -
Eindhoven stopt de trein minstens tweemaal per uur.
Voor het spoorweggoederenvervoer zijn er twee grote raccordementen voor
de industrieterreinen ten noorden en ten zuiden van de spoorlijn.
Uitbreiding in zuidelijke richting naar mogelijke nieuwe industriecom
plexen blijft ruimtelijk mogelijk.
Overzicht wagenladingen algemeen (incl.kolen) in tonnen:
geheel 1968 geheel 1969 geheel 1970 jan.t/m okt."71.
aankomst vertrek aankomst vertrek aankomst vertrek aankomst vertrek
21.764 5-487 25-049 7-094 23.663' 8.876 15-8l4 10.875
Het stukgoederenverkeer is in deze cijfers^nie?'hegrepJnHet goederen
vervoer toont over het algemeen door meerdere oorzaken een dalende lijn.
In 1972 zal de weinig gebruikte algemene los- en laadplaats nabij de
Baai opgeheven worden. De spoorwegaftakkingen op de industrieterreinen
zullen normaal in gebruik blijven. Nadere gegevens over dit laatste
vervoer hij hoofdstuk III D.
Tot de wensen van het gemeentebestuur behoort nog steeds het bevorderen
van busverbindingen door de N.V. B.B.A. in zuidelijke richting via
Rijsbergen van en naar Breda. Daarnaast wordt gedacht aan gecombineerde
busdiensten binnen de gemeente.