- 12 - Tot slot hopen wij dat de punten van het prioriteitenschema, waarvoor thans nog geen goedkeuring gegeven kan worden i.v.m. maatregelen van bestuur, af gekondigd door de staatssecretarissen, toch zo spoedig mogelijk kunnen Gelukkig1 vallende woningbouw en de voorbereidingen daartoe niet onder deze Wi j^nemen8aan dat burgemeester en wethouders al- rt zullen zijn om zoveel mogelijk te bevorderen, dat werken welke hiervoor m aanmerking komen, in D.A.C.W.-verband worden uitgevoerd. ï£tniseonsemoeilijk gevallen Op de voor ons liggende begroting gefundeerde ÏSfiiÏ overigens"^nietzeggendat wij helemaal tevreden zijn. Maar, op dit aspect zal mijn fractiegenoot nader ingaan. Vervolp-ens geeft de voorzitter het woord aan de heer de Groot. Naar aanleiding van de begrotingsvoorstellen voor 1972" aldus deze spreker, "zou ik gaarne van de gelegenheid gebruik willen maken om een aantal opme - kingen te plaatsen welke niet rechtstreeks betrekking hebben op de inhoud vrt) cie vooi* ons li ogende "b ©sooting# De anderhalf jaar die mevrouw Jacobs en ik als raadslid achter ons he e hebben wij heel anders ervaren dan wij ons tevoren hadden voorgesteld. Wij vinden dat het ontzettend veel tijd kost om het raadslidmaatschap goed uit te oefenen. Zoveel tijd dat men zich af moet vragen of de hieraan bestede Sid wel in verhouding staat tot de behaalde resultaten. Dit is overigens Sn exclusiviteit voor de raadsleden van de gemeente Etten-Leur, maar men kan het overal in den lande constateren. De fout ligt volgens ons bij he systeem wat in onze snel geëvolueerde maatschappij hopeloos verouderd is. Het gevolg hiervan is, en wij dachten dat ook dit steeds weer opnieuw te constateren valt, dat de mensen geen enkele interesse meer kunnen opbrengen voor politiek in het algemeen en daarmee ook niet voorde gemeentelijke politiek en de door hun gekozen vertegenwoordigers. Wij vleien ons niet met 'de gedachte dat deze problematiek met een handomdraai te veranderen is, maar wij dachten dat met goede wil Burgemeester en Wethouders hierin toch verbetering zouden kunnen brengen- Wij stellen het op prijs onze jachten hierover voor te leggen en, na bestudering, zien wij met grote belangstel ling het antwoord van Burgemeester en Wethouders tegemoe_. Daten wii als eerste voorbeeld nemen de manier waarop wij als raadsleden aeJ.unai ambtenarenWie kan veronderstellen dat dan readsU^n en dan zeker met zoveel groeperingen zoals wij die helaas m Etten-Leur kenn dan nog werkelijk belangrijke structurele wijzigingen ineen J zouden kunnen aanbrengen Diegenen, of dit raadsleden zi,jn o. burge die denken dat dit inderdaad mogelijk is, overschatten de capaciteiten en de ijver van de raadsleden. Het is onmogelijk. Wat zou er dan moeten ge beuren Natuurlijk is het belangrijk dat de cijfers m de vorm waarin deze thans verwerkt zijn, blijven bestaan. Maar daarnaast zou er in de alternatieve beleidslijnen moeten worden voorgesteld. Ons bezwaar is dat wij"geen enkele keuzemogelijkheid hebben. En wij zijn ervan overtuigd, tol Tt indirect ook de oorzaak is van de geringe politieke interesse Jaar wij graag over willen kos't^Is eL voorstel van de brandweergarage voor >972 aan onaernoua gae van Burgemeester en Wethouders over de ontwikkeling^ van Etten Leur over meerdere jaren. Een meerjarenplan dus, met alternatieve mogelijkheden

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1972 | | pagina 113