- 10 - Deze cijfers zijn aan Uw raad ter kennis gebracht in de betreffende afdelmgs- vergadering en ook opgenomen in de respectieve verslagen. Voorzover daaraan nog behoefte blijkt te bestaan moge ik U naar deze verslagen verwijzen. Op de post voor onvoorziene uitgaven is een Bedrag gereserveerd van 197.096,59, waarvan een bedrag van f 100.000,toegerekend dient te worden aan nog te verwerken kapitaalslasten voor objecten welke in de laatste vergaderingen van Uw raad werden vastgesteld, doch nog niet m de begroting 1972 konden worden verwerkt. Een bedrag van ruim f 50.000, is bestemd als'normale reserve voor het opvangen van tegenvallers m de begroting zodat f UO.000,— is bestemd als reserve voor nieuwe werken. •ALS aanvulling op deze post kan hierbij overigens worden opgemerkt, dat overeenkomstig het verzoek vanuit Uw raad thans op de functionele posten de financiële consequenties zijn geraamd van het aanstellen van een 3e kracht bij het Maatschappelijk Werk, een subsidie .voor het jeugd- en jongerenwerk, alsmede een aanvulling op de bestaande subsidieregeling van "De Nobelaer" In verband met te verwachten moeilijkheden bij de uitvoering van nieuwe kapitaalswerken hebben wij in de aanbiedingsbrief uitvoerig aandacht be steed aan de financieringspositie van onze gemeente. Vooral de nieuwe richtlijnen inzake de centrale financiering, welkerichtlijnen wij Uw raad bij een afzonderliike circulaire nogmaals ter kennis hebben gebracht, dwingen ons voor meerdere, noodzakelijk uit te voeren kapitaalswerken, een "pas op de plaats" te maken. Toch hebben wij gemeend een bedrag voor nieuwe werken op de begroting te moeten plaatsen omdat wij het nxet onmogelijk achten, juist omdat deze maatregelen landelijk gelden, dat voor bepaalde werken toch mogelijkheden zijn om voor uitvoering in aanmerking te komen. Na deze algemene inleiding wil ik thans Uw raad -zo daaraan behoefte bestaat- gaarne in de gelegenheid stellen tot het houden van een algemene beschouwing." De heer Klep merkt op, dat uit de verslagen al is gebl~.ii.jn dat aoor de raadsleden, ieder op hun terrein, veel aandacht is besteed^ aan de voor gelegde begrotingen. Dat zijn hele boekwerken met zeer veel cijfermateriaal en gaarne spreekt hij zijn bewondering uit voor de samenstellers, omdat zij met de beperkte financiële mogelijkheden, waarover zij de beschikking hadden toch een sluitende begroting hebben samengesteld. Daarbij werd ge probeerd om van elk dubbeltje elf cent te maken en werd uitgegaan van het principe "Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan De bijgaande toelichting gaf zijns inziens echt wel reden tot een ge matigd optimisme en bood behoorlijke perspectieven voor de toekomst. Met name gold dit ook voor het bijgevoegde prioriteitenschema. Bijeen voor het a fde lings on der zoek lag echter naast al deze dikke boeken een klem brie je waarin beperkingen van hogerhand werden meegedeeld, waardoor alle hoop weer de bodem werd ingeslagen. Deze beperkingen zijn n.l. rechtstreeks in strijd met de leefbaarheid en veiligheid in onze gemeente. De 11 punten die thans niet kunnen worden uitgevoerd betreffen stuk voor stuk urgente gevallen, waarvan de uitvoering geen uitstel gedoogt. Hij vraagt zich af of er, om deze hogere goedkeuring te verkrijgen nu eerst weer slachtoffers moeten vallen. Spreker is benieuwd in hoeverre de gemeenteraad hierop thans nog invloed uit kan oefenen. Hij ziet 3 mogelijkheden, n.l.. 1. de begroting in zijn geheel verwerpen; 2. gewoon doorgaan en desnoods ook maar een gat in de begroting laten vallen van enkele millioenen en dan later maar kijken hoe we daar weer uit ko men. Spreker verwacht niet, dat hij in dit geval iets van de regering te duchten zal hebben, want hij kan zich niet voorstellen, dat een vader boos wordt op zijn zoontje, die het door hem gegeven voorbeeld volgt

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1972 | | pagina 111