-50- Plannen voor het opnieuw uitbaggeren van de Leurse Haven liggen thans voo uitvoering gereed» Deze haven kan hierdoor tevens haar functie en als boezemwater voor het gehele zuidelijke gebied én als inlaatmogelijkhei v de beide waterschappen Haagsche Beemden en Laakse Vaart weer volledig vullen, terwijl deze nu ook aantrekkelijk kan worden als viswater en mogel J* als bescheiden kano- en jachthaven» Ook voor het industrie-afvalwater werd een voorlopige oplossing verkregen door de aanleg van een persleiding vanaf het industriepark naar de reed. verontreinigde Laakse Vaart» Na aanleg van de afvalwaterleiding naar de Westerschelde kan deze persleiding hierop worden aangesloten, waardoor wat langere termijn ook de Laakse Vaart weer zuiver boezemwater kan gaan bevatten Op het gemeentelijk rioleringsnet waren eind 1970 ongeveer '4.000 Pielen aangesloten» Voor de heffing van rioolbelasting en rioolafvoerrecht word verwezen naar hoofdstuk VIII, onderdeel "Belastingen"» In 1970 werden van gemeentewege op aanvraag een jaarlijks afnemend aantal privé-rioolputten gezuiverd tegen de hiervoor vastgestelde tarieven» Steeds meer afvoerleidingen worden echter rechtstreeks aangesloten-- kor gesloten - op het gemeenteriool zonder gebruikmaking van een bezmkput m* overstort» Do Verkeer en Vervqer_». Post- en telefoonverkeer» in januari 1969 werd het nieuwe hoofdpostkantoor voor Etten-Leur nabij het N S-stat ion voor het publiek opengesteld» Het aantal postbushouders nam in 1970 toe van 102 naar 19^» De giro-handelingen namen zeer sterk toe» Ook het telexverkeer nam toe, waardoor minder telegrammen verzonden werden» Op bijlage VI B is een over zicht opgenomen van de aktiviteiten in het hoofdpostkantoor en m de post agentschappen over 1969 en 1970. De in 1968 in bedrijf gekomen nieuwe telefooncentrale aan de Baai heelt ee capaciteit van 3.000 telefoonnummers. Het aantal aansluitingen nam in 197 toe met 322 tot 2.450» De wachtlijst bij telefoonaansluitingen is dan ook slechts het gevolg van werkinloop en het voorbereiden van aangevraagde aansluitingen» 4. Er zijn openbare telefooncellen in de beide postagentschappen, in het over dekt winkelcentrum, bij het station, op de Xerkwerve en op de Lmdenblce. in Noord» Op bijlage VI B is nog een overzicht opgenomen over telefoonverkeer» De draadomroepaansluitingen in Etten-Leur werden op 1 augustus 1970 opge heven» Overige verkeersaangelegenheden Voor een overzicht van de verkeersongevallen wordt verwezen naar bijlage VI C. In 1970 werden een aantal incidentele verkeersmaatregelen vastge steld en/of uitgevoerd. Deze betroffen o»m. het plaatsen van borden voor het invoeren van éénrichtingsverkeer al dan niet in combinatie met wacht- verboden voor verschillende woonstraten in Centrum. Soortgelijke verkeers maatregelen werden in 1969 ook voor Zuid getroffen. Voor Noord zijn soort gelijke maatregelen in voorbereiding. Enkele kruispunten buiten de bebouwde kom zijn duidelijker gemarkeerd» Aan Gedeputeerde Staten is verzocht voor enkele wegen buiten de bebouwde kom een snelheidsbeperking tot 80 km in te voeren» De Oranjelaan, Wilhelminalaan, Brabantlaan, Concordialaan, Spoorlaan, Rochussenlaan en Tolhuislaan werden als voorrangsweg aangewezen. Uitvoering van deze besluiten heeft in 1970 reeds gedeeltelijk plaatsge vonden -51- j- an. - Fred, van Eedenstraat zijn in- Ter beveiliging van het krU^^Grbreding en voetgangersverkeerslichten, grijpende maatregelen o.a. Met Rijkswaterstaat is thans over- na overleg met de A.» verbetering mogelijk spoedig gerealiseerd eenstemming bereikt, zodat deze vcrDexermy y kan wordeno n fit i psbosweqeen zuidelijke parallel In verband met het gereedkomen Attelakenseweg, in het kader weg van de spoorlijn tussen Lage aait a tj tbc a 0, van het ruilverkavelmgsplan "H f J "e e spoorwegovergangen, het opheffen van ter plaatse geiegen partiKiuicre V w=, +3straat zal op korte termijn door de Neder- De spoorwegovergang m de Kattes t a beVeiligd worden, terwijl do landse Spoorwegen met knipperlichten (akij^cve 9 overweg tevens naar het westen verplaats, worat, kruising verkregen wordt» «sandaal nnr» do Getracht za! „orden in 1?7* - westzijde van het industriecomplex aki - na verbreding te beveiligen met oen z.g» r»nmi nn bereikt over de definitieve Met Rijkswaterstaat ^^ubbeling van de Rijksweg, inhoud van de overeenkomst inza oerse kruising bij het Vosdonlc - In dit plan is opgenomen een e kruisinq bij de Tolhuislaan, beveiligd met Vossendaal en een gelij _v oer.. afvoerwegen opgenomen van en verkeerslichten. Bij het viaduct ^^Tol^onK enTo S sindaaü waardoor een naar de parallelwegen en van^e zuidelijke industriecomplexen op de goede aansluiting van de noordelijke.en »dc:verzekerd is. rijksweg en een goede aansluiting c - hnofdriibanen van do De thans nog bestaande directe opj. riikswea vervallen daarentegen, tewete u Grauwe Polder, het Vosdonk, hot Vossendaal, de Hoge Donkstraat en de Hoge Donk. Het werk is inmiddels in uitvoering genomen. V ervoer Het in 1965 oeopende nieuwe spoorwegstation voor personenvervoer blijkt ruimschoots aan de verwachtingen te beantwoorden. In 1967, 1968 en 1969 vertrokken hier rosp. 186.000, 213.250 .«207-000 reizigers, en xn de po- riode januari t/m augustus van 1970 l4i»000. ^+r>llfan De aantallen arriverende reizigers kan men hieraan gelijk stelle Zowel in de richting Roosendaal (Rotterdam - Antwerpen) - Vlissingen als Ux n r\ (Rotterdam) - s-Hertogenbosch - Amsterdam - Zwolle - in de richting Breda l.Kot-xcrua»i; Eindhoven stopt de trein sinds juni 1970 minstens tweemaal per uur. Na een extra autoparkcerplaats en een quick service-station langs de spoor lijn (1969) kwam in 1970 aan het stationsplein een cafetaria (me tijd- nrnnti dat vooral voor N.S.-reizigers bedoeld schriftenverkcop uit de grona, aai is en voorjaar 1971 gereed zal zijn» Voor het spoorweggoederenvervoer is in 1970 het grote raccordcnjent op de industrieterreinen I en XI (ten zuiden van de spoorlgn) een nieuw rac- nieuwe industrieterrein Vossendaal ten noor- cordement toegevoegd op nei mout.. den van de spoorlijn» Overzicht wagenladingen algemeen (incl. kolen) in tonnen: geheel 19&7 geheel 1968 geheel 19&9 jan» t/m aug.1970 aankomst vertrek aankomst vertrek aankomst vertrek aankomst vertrek 35.043 7.486 2l»674 5 487 25=049 7 094 12.025 5 356 Het stukgoederenverkeer is in deze cijfers niet begrepen. Het goederen vervoer toont over het algemeen door meerdere oorzaken een dalende lijn.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1971 | | pagina 166