Vanuit dit "grote* beleid, teeanen voor geheel Twente bepaald, komt dan wellicht naar voren dat dit "verfijning" behoeft en evenzeer,dat,in de sfeer van de uitvoering,er een aantal feitelijke belangenbehartigingen zijn, die om praktische redenen een gedecentralineerdc uitvoering behoe ven maar toch boven de .locale schaal uitgaan» Ik wil van beiden een eenvoudig en voor de hand liggend voorbeeld gevers. Als straks een nieuw streekplan voor Twente gereed zal zijn - in de tot standkoming waarvan de gehele regio uiteraard een belangrijke bijdrage kan en aal moeten leveren - dan dient zulk een streekplan - mede als taakstollend plan - verfijning te krijgon in die sin, dat de op te stel len structuurplannen en da tegon de achtergrond daarvan door de gomean ten vast t® stellen gedetailleerde bestemmingsplannen niet alleen in het overall-plan, hot streekplan, moeten passen, doch ook onderling, met name tussen direkt aan elkaar grenzende gemeenten, op elkaar moeten wor den afgestemd. Als tweede voorbeeld van een gedecentraliseerde uitvoe ring» zou ik kunnen noemen de samenwerking voor een gemeentelijke ge neeskundige dienst, zo ook het ambulancevervoer„diensten,die op een niet te groot territoir on op een niet te grote afstand van een bepaald zie kenhuis of een stedelijke gemeente, slechts efficiënt kunnen werken, al is er later wellicht alle aanleiding ook deze weer in één centraal orgaan te bundelen. Uw gewent Almelo is dus, in zekere zin, aan de andere kant begonnen - ir. die zin, dat Uw taakstelling niet een verfijning is van een algemeen be paald böleid en ÓÓk niet, in de sfeer van realisering van sulk een be leid, een gedecentraliseerde uitvoering ter hand heeft genomen» Hot is daar oir dat cr wal enkele wenkbrauwen gefronst zijn toan Uw gewest zich - misschien ooi: voor de buitenwereld wol wat verrassend - aan da openbare mening presenteerde» Dat er in de kraamkamer, rust en stilte gewenst werd, is misschien wel noodzakelijk geweest om een echte en hechte samenwerking, concreet, en niet alleen maar vaag, tot stand te brengen, maar de Twentse familie hac wellicht wel recht op een iets eerdere informatie gehad over de blijde gebeurtenis, dia hier op handen was» Toch - zoals ik TJ reeds heb gezegd - verheug ik mij over da totstandko ming van Uw gewest omdat hier, hoewel aan de andere kant begonnen, er althans begonnen is en met een concrete aanduiding van taken begonnen is nl, met die taken, die duidelijk oen feitelijke belangenbehartiging zijn voor een relatief beperkt gebied. De ervaring, die U hiermede opdoet,het voorbeeld ook van inbreng van werkelijke bevoegdheden in een gezamenlijke aanpak, zullen van grote waards kunnen zijn, ook buiten Uw gebied» Br is echter aan dit alles een "mits" verbonden, en ook dat moet ik dui delijk stollens mits Uw werk, Uw initiatief, gezien wordt en gezien blijft in het perspectief van oen groter geheel. Voor dat grote geheel, het gewest Twente, moet U méér een wegbereider zijn dan een hindernis, méér een voorbereiding dan een afsluiting! Ru het gewest Twente als zodanig nog niet ia gevormd, zie ik - maar ik herhaal, ik geef hier een strikt persoonlijke mening - Uw gewent 6Sfc wol als een mogelijke aanloop daartoe - Uw gewest Almelo zou als een eub-gcueot voorlopig kunnen functioneren, maar dan moot ik daarnaast wel stellen dat zulk een sub-gewest slechts een beperkt eigen leven snoet leiden en wel ter behartiging van feitelijke belangen, misschien nog beter omschreven metï feitelijke- dienstverlening, en tot gedetailleerde afstemming op elkaar van wat U thans reeds gemeenschappelijk io. Als ik doze plaats voor Uw sub-gewest - en dan uitdrukkelijk bedoeld ir. de zojuist omschreven zin - in een groter Twente geheel wel zie, dan hoop ik anderzijds niet misverstaan te worden. Het zou, juist voor de totstandkoming van één groot gewest één groot beleid rampzalig zijn

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1971 | | pagina 126