H
VI
besrokken te worden, terwijl die gemeenten volgens de hord,ge opeet toch tot een
andere regio be^orer^^^"tegendeel. Julsr wanneer er tussen de verschillende
T°a I :*,f™t name lussen de toonaangevende steden nog zoveel tegenstellingen
onderdelen en met name tu^ aonpak dubM evident, nl. om deze
bestaan, ts de j onderdelen op te ruimen of er orde in te schep-
in het belong von die ik In tot W.E.B.-bestuur heb opgedaan -
pen. Dat kan - ik spreeu* de c 9^ vergadering de bestuursleden
echter nood ^vrejgen^öis'mondo'tarissen van een bepaald gebied kunnen opstel-
zich op CTi.ieke m lde|iik j„ 't algemeen belang is, kunnen tegenhouden
'TH; ziTTeen''ander argument meer hiben dan het ongrlipbare argument:
ook indien z g reeds ;s een federatieve opbouw vanuit
r.?h!t alTerC' e JZZLt doen om tot gewestvorming te komen.
r» M^iar - en dat wordt als laatste argument tegen de gewestvorming aangevoerd -
biUén gewest komen kleinere belangen, die slechts enkele gemeenten u.t het ge-
bi| ééngewes m niet waar. Bij de huidige regionale
heel raken, w't^abJntcLa, het zich namelijk geregeld voor - en da» zal in
opdeling van bepaalde kleinere belangen, functioneel
steeds sterkere mate het geva^p, ^pc
C- verschillende regioverbanden behoren,
kunnen worae y zouden de gemeenten en hun afzonder! i jke dorpen
Bi| de vorm'n^ s keursli'if van regiobindingen voor zaken, die beter fónctio-
n«l'i eTd™ £at het hïbi toch om"- geregeld kunnen worden. He, gewest zou
hierbij een begeleidende en - tegenover onwillige gemeenten - ook een dw.ngende
hierbij een 9 moar dat ^eldt in alle gevallen - met een goed
ingebouwd beroepsrécht, wanneer een bepaalde gemeente zich door het gewest ge-
manipuleerd zou voelen.
Dames en Heren ur e„ ge|ukkig ni„ van E,,e„-Leur alleen. Zij
pit is e nu» 3 te beluisteren op dl Ie niveaus, bestuurlijke, politieke
r^mke 1 ftmd il b" ook de mening - af ik moe, het streekplan
en wetensc pp hierover we! zeer verkeerd interpreteren - van
het^ovtockjaf bestuur,dat' zich echte, vaar het bereiken van dit doel bij zoveel
tegenstrijdige benaderingen
levensgrote typisch Brabants probleem. Overal, waar vanwege
de aanwezigheid van méérdere steden binnen één gebied de mogelijkheden om tor
Weigemê^eHik een fotocopy van West-Brabant lijkt - vormt h^us^r,egjb|ed
raad te kamen. Ook dddr - als antwoord hierop - régrovorm.ng .En
de eigenlijk door het provinciaal bestuur beoogde gewestvormwg betreft dezelfde
suggesties 1
I