Ter beveiliging van het kruispunt rijksweg - Fred» van Eedenstraat
zijn ingrijpende maatregelen, o.a. wegverbreding en voetgangersverkeers
lichten na overleg met de A»No\i0B. ontworpen. Na overeenstemming met
Rijkswaterstaat kan deze verbetering in 1970 aan de orde komen.
Elders, in hoofdstuk II, werd reeds beschreven de problematiek rondom
de toekomstige kruising rijksweg 5^> en nieuwe provinciale weg ten oosten
van de kom.
Beveiliging of opheffing van openbare onbewaakte overwegen zal in
1970 in overleg met N»S» en ruilverkavelingscommissie aan de orde komen
in verband met het gereedkomen van de Liesbosweg, een zuidelijke parallel
weg van de spoorlijn tussen Lage Vaartkant en Attelakensewegin het kader
van het ruilverkavelingsplan "Haagsche Beemden"» Daarnaast zullen in
verband hiermede enkele particuliere spoorwegovergangen opgeheven worden»
De onbewaakte overweg Kattestraat zal in de eerstkomende jaren beveiligd
gaan worden»
Vervoer»
In Etten-Leur werd in 1965 een nieuw spoorwegstation voor personen-
vervoer geopend» Er zijn goede directe of aansluitende verbindingen in
de richtingen Roosendaal (Rotterdam - Antwerpen) - Vlissingen en
Breda (Rotterdam) - s-Hertogenbosch - Amsterdam - Zwolle - Eindhoven»
Gebleken is, dat het spoorwegstation ruimschoots aan de gestelde
verwachtingen beantwoord en dat in 1968 213»250 reizigers hier vertrokken
per trein (1967: l86»000)« Vanaf januari t/m augustus 1969 vertrokken
hier 134»000 reizigers» De aanleg van een extra autoparkeerplaats en
een quick-servL cestation langs de spoorlijn kwam in 19&9 klaar»
Voor het spoorwoggoederenverkeer beschikt onze gemeente over een
losplaats aan de spoorlijn en een groot raccordement op het industrie
terrein I en II, terwijl in 1970 ten noorden van de spoorlijn op het
nieuwe industrieterrein Vossendaal een spoorwegraccordement aangelegd
zal worden, waaraan mogelijk een algemene losplaats wordt gekoppeld
nabij de Kattestraat»
In de toekomst kan een nieuwe spoorwegaftakking onder het viaduct
Vossendaal— rijksweg doorgevoerd worden naar eventuele nieuwe industrie
complexen ten zuiden van de huidige complexen Vosdonk en/of Mon Plaisir»
Voor 1969 zijn aan goederen vervoerd vanaf januari t/m augustus 1969
van en naar het station Etten-Leur (waarin het goederenvervoer over het
spoorwegraccordement begrepen is): vertrekken 4»590 ton (heel 196b:
5»487 bon, 1967: 7»486 ton); aangekomen l8»009 ton (geheel 1968:
2I0674 ton, 1967: 33»043 ton)» Het stukgoederenverkeer is in deze
cijfers niet begrepen» Het goederenvervoer is door meerdere oorzaken
teruggelopen
De NVB»B,A» heeft met het oog op het station voor oen deel haar
busrouten aangepast» Busverbindingen in zuidelijke richting -via
Rijsbergen van en naar Breda- blijven tot de wensen van het gemeente
bestuur behoren»
Het vliegveld Seppe, bijzonder geschikt voor zakenv1iegverkeer en
sport vl i eg enligt in Hoeven cp 4 km afstand van het industriepark
Etten-Leur» Het is eigendom van een vrij groot aantal West-Brabantse
gemeenten, met als grootste aandeelhouders Breda, Roosendaal en Etten-
Leur» In 1969 werden de accommodatie (o»m« een nieuwe hangar) en de
faciliteiten voor dit complex met het predicaat "Internationaal", weer
aanzienlijk verbeterd (goedgekeurd voor toestellen tot 6»000 kg; douane
faciliteiten)» Hierdoor is, mede door de vestigingen van het vliegbedrijf
King Air Services N»V» en van de Vliegclub Seppe, het luchtverkeer op het
vliegveld belangrijk toegenomen» Verwacht mag worden, dat deze ontwikke
ling zich in de komende jaren zal voortzetten» Op 1 februari 1969 trad de
heer P»M» van der Wel als havenmeester in dienst van de N»V» Vliegveld
Seppe
Vrachtvervoer per schip in de Leurse Haven is nog slechts beperkt moge
lijk» Na uitbaggering zal deze situatie in beperkte mate verbeteren» Door
de aanleg van industrieterrein Zwartenberg aan de Mark wordt bij Zwarten
berg vrachtvervoer met schepen tot ruim 1350 ton steeds beter mogelijk»