Ter beveiliging van het kruispunt rijksweg - Fred» van Eedenstraat zijn ingrijpende maatregelen, o.a. wegverbreding en voetgangersverkeers lichten na overleg met de A»No\i0B. ontworpen. Na overeenstemming met Rijkswaterstaat kan deze verbetering in 1970 aan de orde komen. Elders, in hoofdstuk II, werd reeds beschreven de problematiek rondom de toekomstige kruising rijksweg 5^> en nieuwe provinciale weg ten oosten van de kom. Beveiliging of opheffing van openbare onbewaakte overwegen zal in 1970 in overleg met N»S» en ruilverkavelingscommissie aan de orde komen in verband met het gereedkomen van de Liesbosweg, een zuidelijke parallel weg van de spoorlijn tussen Lage Vaartkant en Attelakensewegin het kader van het ruilverkavelingsplan "Haagsche Beemden"» Daarnaast zullen in verband hiermede enkele particuliere spoorwegovergangen opgeheven worden» De onbewaakte overweg Kattestraat zal in de eerstkomende jaren beveiligd gaan worden» Vervoer» In Etten-Leur werd in 1965 een nieuw spoorwegstation voor personen- vervoer geopend» Er zijn goede directe of aansluitende verbindingen in de richtingen Roosendaal (Rotterdam - Antwerpen) - Vlissingen en Breda (Rotterdam) - s-Hertogenbosch - Amsterdam - Zwolle - Eindhoven» Gebleken is, dat het spoorwegstation ruimschoots aan de gestelde verwachtingen beantwoord en dat in 1968 213»250 reizigers hier vertrokken per trein (1967: l86»000)« Vanaf januari t/m augustus 1969 vertrokken hier 134»000 reizigers» De aanleg van een extra autoparkeerplaats en een quick-servL cestation langs de spoorlijn kwam in 19&9 klaar» Voor het spoorwoggoederenverkeer beschikt onze gemeente over een losplaats aan de spoorlijn en een groot raccordement op het industrie terrein I en II, terwijl in 1970 ten noorden van de spoorlijn op het nieuwe industrieterrein Vossendaal een spoorwegraccordement aangelegd zal worden, waaraan mogelijk een algemene losplaats wordt gekoppeld nabij de Kattestraat» In de toekomst kan een nieuwe spoorwegaftakking onder het viaduct Vossendaal— rijksweg doorgevoerd worden naar eventuele nieuwe industrie complexen ten zuiden van de huidige complexen Vosdonk en/of Mon Plaisir» Voor 1969 zijn aan goederen vervoerd vanaf januari t/m augustus 1969 van en naar het station Etten-Leur (waarin het goederenvervoer over het spoorwegraccordement begrepen is): vertrekken 4»590 ton (heel 196b: 5»487 bon, 1967: 7»486 ton); aangekomen l8»009 ton (geheel 1968: 2I0674 ton, 1967: 33»043 ton)» Het stukgoederenverkeer is in deze cijfers niet begrepen» Het goederenvervoer is door meerdere oorzaken teruggelopen De NVB»B,A» heeft met het oog op het station voor oen deel haar busrouten aangepast» Busverbindingen in zuidelijke richting -via Rijsbergen van en naar Breda- blijven tot de wensen van het gemeente bestuur behoren» Het vliegveld Seppe, bijzonder geschikt voor zakenv1iegverkeer en sport vl i eg enligt in Hoeven cp 4 km afstand van het industriepark Etten-Leur» Het is eigendom van een vrij groot aantal West-Brabantse gemeenten, met als grootste aandeelhouders Breda, Roosendaal en Etten- Leur» In 1969 werden de accommodatie (o»m« een nieuwe hangar) en de faciliteiten voor dit complex met het predicaat "Internationaal", weer aanzienlijk verbeterd (goedgekeurd voor toestellen tot 6»000 kg; douane faciliteiten)» Hierdoor is, mede door de vestigingen van het vliegbedrijf King Air Services N»V» en van de Vliegclub Seppe, het luchtverkeer op het vliegveld belangrijk toegenomen» Verwacht mag worden, dat deze ontwikke ling zich in de komende jaren zal voortzetten» Op 1 februari 1969 trad de heer P»M» van der Wel als havenmeester in dienst van de N»V» Vliegveld Seppe Vrachtvervoer per schip in de Leurse Haven is nog slechts beperkt moge lijk» Na uitbaggering zal deze situatie in beperkte mate verbeteren» Door de aanleg van industrieterrein Zwartenberg aan de Mark wordt bij Zwarten berg vrachtvervoer met schepen tot ruim 1350 ton steeds beter mogelijk»

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1970 | | pagina 168