e. het toekennen van een duurtetoeslag aan het op 1 september 1969 in dienst van deze gemeente zijnde personeel, overeenkomstig de voor het rijkspersoneel getroffen regeling, met dien verstande, dat alsnog zal worden getracht het minimum te stellen op l4o -- in plaats van 110,--. Zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig de voorstellen van burgemeester en wethouders met gunstig advies van de commissie voor openbare werken, gemeentebedrijven en verkeer besloten tot: a. het nemen van een aantal verkeersmaatregelen in Etten-Leur/Centrum voor het gebied ten noorden vin de rijksweg en westelijk begrensd door Hei straat en oostelijk begrensd door Beatrixpark en Bernhardlaan alsmede in Etten-Leur/Noord voor de Brabantlaan en Concordialaan. Volgens de voorzitter houden deze maatregelen in het aanwijzen van enkele voorrangswegen, het invoeren van een systematisch gericht eenrichtingsverkeer en het instellen van een aantal parkeerverboden; b. het instellen van een parkeerverbod aan de oostzijde van de Bern hardlaan, voorzover gelegen tussen Margrietlaan en Lage Neerstraat. De heer van Staay zegt dat deze verkeersmaatregelen nogal ingrijpend zijn en zeer zeker vragen kunnen oproepen van de zijde van de bewoners van Etten-Leur/Centrum en in een later stadium voor Etten-Leur/NoordHij beveelt in gevallen als deze inspraak van belanghebbenden. In dit kader breekt spreker ook een lans voor een zo ruim mogelijke voorlichting op alle terreinen, waarbij de inwoners zich meer in 't bijzonder bijzonder betrokken voelen. De heer Aerts zegt met betrokking tot de opmerking van de heer van Staay, dat hier voor een goede voorlichting ruimer gebruik van de pers gemaakt zou moeten worden. Als voorbeeld noemt hij de berichtgeving in de Klokken, waarin geconstateerd werd, dat op het Vincent van Goghplein hard en goed gewerkt is voor de aan te leggen parkeerhavens; in deze richting kan volgens spreker via de pers nuttige voorlichting gegeven worden. De heer C. Luijkx zegt in de vorige raadsvergadering gevraagd te hebben om parkeergelegenheden te maken in do Stijn Streuvelslaan. Dit is volgens spreker niet geschied, doch wel is er een parkeer verbod van kracht. Toch is er volgens spreker ter plaatse voldoende ruimte om parkeerhavens aan te leggen. Volgens de voorzitter is deze tijdelijke verkeersmaatregel in verband met het drukke verkeer noodzakelijk. De heer Klep vraagt om in het toekomstig woongebied Grauwe Polder reeds nu voldoende parkeermogelijkheid te projecteren, waardoor het nemen van verkeersmaatregelen, zoals thans is voorgesteld, wordt voorkomen De voorzitter deelt mede, dat dit plan nog in een voorbereidend stadium verkeert waarvan voor de eindvisie de raad het laatste woord zal krijgen. Overigens wordt hierbij aan de verkeerskwestie ernstig aandacht besteed. De heer Braat zegt dat de gemeente reclame maakt dat het in Etten-Leur goed wonen, leven en werken is. Hij meent, dat de mensen meer gebaat zullen zijn met bredere straten dan met een inrichtings- verkeer, waarvoor spreker speciale aandacht vraagt. De heer van Hassel vraagt om de aanwezige straatverlichting in Etten-Leur/Noord te vervangen door t.l. verlichting. De voorzitter vraagt de heer van Hassel dit verzoek in een commissievergadering ter sprake te brengen. De heer Willemse zegt het met de opmerking van de heer Klep eens te zijn en vraagt of er een provinciale verordening is die de breedte van de straten regelt.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1969 | | pagina 242