e. het toekennen van een duurtetoeslag aan het op 1 september 1969 in
dienst van deze gemeente zijnde personeel, overeenkomstig de voor
het rijkspersoneel getroffen regeling, met dien verstande, dat
alsnog zal worden getracht het minimum te stellen op l4o -- in
plaats van 110,--.
Zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig de voorstellen van
burgemeester en wethouders met gunstig advies van de commissie voor
openbare werken, gemeentebedrijven en verkeer besloten tot:
a. het nemen van een aantal verkeersmaatregelen in Etten-Leur/Centrum
voor het gebied ten noorden vin de rijksweg en westelijk begrensd
door Hei straat en oostelijk begrensd door Beatrixpark en Bernhardlaan
alsmede in Etten-Leur/Noord voor de Brabantlaan en Concordialaan.
Volgens de voorzitter houden deze maatregelen in het aanwijzen van
enkele voorrangswegen, het invoeren van een systematisch gericht
eenrichtingsverkeer en het instellen van een aantal parkeerverboden;
b. het instellen van een parkeerverbod aan de oostzijde van de Bern
hardlaan, voorzover gelegen tussen Margrietlaan en Lage Neerstraat.
De heer van Staay zegt dat deze verkeersmaatregelen nogal
ingrijpend zijn en zeer zeker vragen kunnen oproepen van de zijde van
de bewoners van Etten-Leur/Centrum en in een later stadium voor
Etten-Leur/NoordHij beveelt in gevallen als deze inspraak van
belanghebbenden.
In dit kader breekt spreker ook een lans voor een zo ruim
mogelijke voorlichting op alle terreinen, waarbij de inwoners zich
meer in 't bijzonder bijzonder betrokken voelen.
De heer Aerts zegt met betrokking tot de opmerking van de heer
van Staay, dat hier voor een goede voorlichting ruimer gebruik van
de pers gemaakt zou moeten worden. Als voorbeeld noemt hij de
berichtgeving in de Klokken, waarin geconstateerd werd, dat op het
Vincent van Goghplein hard en goed gewerkt is voor de aan te leggen
parkeerhavens; in deze richting kan volgens spreker via de pers
nuttige voorlichting gegeven worden.
De heer C. Luijkx zegt in de vorige raadsvergadering gevraagd te
hebben om parkeergelegenheden te maken in do Stijn Streuvelslaan.
Dit is volgens spreker niet geschied, doch wel is er een parkeer
verbod van kracht. Toch is er volgens spreker ter plaatse voldoende
ruimte om parkeerhavens aan te leggen.
Volgens de voorzitter is deze tijdelijke verkeersmaatregel in
verband met het drukke verkeer noodzakelijk.
De heer Klep vraagt om in het toekomstig woongebied Grauwe Polder
reeds nu voldoende parkeermogelijkheid te projecteren, waardoor het
nemen van verkeersmaatregelen, zoals thans is voorgesteld, wordt
voorkomen
De voorzitter deelt mede, dat dit plan nog in een voorbereidend
stadium verkeert waarvan voor de eindvisie de raad het laatste woord
zal krijgen. Overigens wordt hierbij aan de verkeerskwestie ernstig
aandacht besteed.
De heer Braat zegt dat de gemeente reclame maakt dat het in
Etten-Leur goed wonen, leven en werken is. Hij meent, dat de mensen
meer gebaat zullen zijn met bredere straten dan met een inrichtings-
verkeer, waarvoor spreker speciale aandacht vraagt.
De heer van Hassel vraagt om de aanwezige straatverlichting in
Etten-Leur/Noord te vervangen door t.l. verlichting.
De voorzitter vraagt de heer van Hassel dit verzoek in een
commissievergadering ter sprake te brengen.
De heer Willemse zegt het met de opmerking van de heer Klep
eens te zijn en vraagt of er een provinciale verordening is die
de breedte van de straten regelt.