-13-
ontwikkel ing van de concentratie Breda, zoals in dit voorontwerp
wordt geprotegeerd en daarnaast aan de positie van Etten-Leur
niet kunstmatig geweld zal worden aangedaan, dan is dat een reden
te over de bestaande realiteit als scheidingszöne te erkennen.
Spreker beveelt o.m. om deze reden ook loyale uitvoering aan van
de overeengekomen gebiedsruil tussen Breda en Prinsenbeek. Dit
alles zou eerder een samenwerking ook in de richting van de Breda
se concentratie bevorderen dan frustaeren, omdat er dan vertrouwen
gewekt wordt in de partners en hun motieven daartoe. Het Bredase
"stadsgewest" dient niet een deel maar heel Vest-Brabant te omvat
ten.
Voorts merkt spreker op, dat Etten-Leur in het net van struc
tuurontsluitingen karig behandeld wordt. Ook de geprojecteerde
Maasroute en de Midden-Brabant-route zowel als op de weg Tilburg-
Korteven zijn geen rechtstreekse verbindingen met Etten-Leur op
genomen. Bovendien is de voor de gehele streek uiterst belangrijke
wegverbinding naar het Shellproject langs de industrieterreinen
van Etten-Leur slechts aangegeven als een weg, welke in studie is
genomen, hetgeen neerkomt op een realisering na 1980,
De heer van Staaij sluit zich bij het betoog van de vorige spre
ker aan. Hij vertrouwt erop, dat het gemeentebestuur ervoor zorg
zal dragen, dat de hier geplaatste opmerkingen duidelijk bij het
College van Gedeputeerde Staten zullen overkomen en dat een en
ander in do ontwerpnota's met nog meer nadruk wordt gesteld en uit
gewerkt als uitdrukkelijke wens van de raad.
De heer W. Luijkx zegt dat in het ontwerp gestreefd wordt om de
landbouwgronden zoveel mogelijk te beschermen. Het is de spreker
opgevallen dat het ruilverkavelingsgebied van de Haagsche Beemden
meer dan z.i. strikt nodig is doorsneden wordt door wegen, waar
tegen hij ten stelligste wil protesteren.
De heer C. Luijkx zegt dat reeds jaren het tracé van de provin
ciale weg Zevenbergen-Etten-Leur (Rijsbergen) is geprojecteerd.
Om een goede verbinding met do regio te krijgen vraagt spreker de
mogelijkheid te willen onderzoeken tot een spoediger vaststelling
van hot tracé van de betreffende provinciale weg en snellere uit
voering van de ruilverkaveling in het betrokken gebied.
Do heer Vermeulen'.zegtdat er naar zijn mening onvoldoende
aandacht is besteed aan het openbaar vervoer. Het wegonvraagstuk
moge terecht primair gesteld zijn. Het openbaar vervoer moot ge
lijktijdige aandacht krijgen, willen de doeleinden bereikt worden,
die met een ontsluiting van deze streek beoogd worden en wil de
centrumfunctie in onze gemeente niet kunstmatig gefrustoerd worden.
Hij bepleit oen z.i. juistere taakverdeling tussen do vervoers
maatschappijen, opdat niet alleen maar verbindingen, die reeds
langs de rail bereikbaar zijn alsmaar gedoubleerd worden door
busdiensten, terwijl de verbindingen, die alleen per bus ontsloten
kunnen worden in het geheel niet of zeer onvoldoende door de B.B.A.
worden behertigd.
De heer Braat wil de bijzondere aandacht, die in het voorontwerp
aan de van oudsher bestaande grotere centra gegeven wordtpositief
benaderen. Hij wil dit g«arne.*zi«Q als een eerlijke bijdrage van het
provinciaal bestuur om aan alle inwoners van West-Brabant zoveel
mogelijk voorzieningen te kunnen bieden. In dit geheel kan Etten-
Leur zijn plaats innemen zonder zich tegen die centra te behoeven
af te zetten, als Etten-Leur maar de weg mag blijven gaan, die
voor het welzijn van haar inwoners de beste is. Een van de wensen
op deze weg is, aldus spreker, het verwezelijken van de provinciale
weg Etten-Lcur-Zevenbergen, waarop ten stelligste dient te worden
aangedrongen, omdat de verdere ontwikkeling van Etten-Leur mede
hierop is gebaseerd. Deze weg is niet op de betreffende kaart aan
gegeven!
De heer Willemse zegt, dat er op het gebied van de wegenbouw de