-13- ontwikkel ing van de concentratie Breda, zoals in dit voorontwerp wordt geprotegeerd en daarnaast aan de positie van Etten-Leur niet kunstmatig geweld zal worden aangedaan, dan is dat een reden te over de bestaande realiteit als scheidingszöne te erkennen. Spreker beveelt o.m. om deze reden ook loyale uitvoering aan van de overeengekomen gebiedsruil tussen Breda en Prinsenbeek. Dit alles zou eerder een samenwerking ook in de richting van de Breda se concentratie bevorderen dan frustaeren, omdat er dan vertrouwen gewekt wordt in de partners en hun motieven daartoe. Het Bredase "stadsgewest" dient niet een deel maar heel Vest-Brabant te omvat ten. Voorts merkt spreker op, dat Etten-Leur in het net van struc tuurontsluitingen karig behandeld wordt. Ook de geprojecteerde Maasroute en de Midden-Brabant-route zowel als op de weg Tilburg- Korteven zijn geen rechtstreekse verbindingen met Etten-Leur op genomen. Bovendien is de voor de gehele streek uiterst belangrijke wegverbinding naar het Shellproject langs de industrieterreinen van Etten-Leur slechts aangegeven als een weg, welke in studie is genomen, hetgeen neerkomt op een realisering na 1980, De heer van Staaij sluit zich bij het betoog van de vorige spre ker aan. Hij vertrouwt erop, dat het gemeentebestuur ervoor zorg zal dragen, dat de hier geplaatste opmerkingen duidelijk bij het College van Gedeputeerde Staten zullen overkomen en dat een en ander in do ontwerpnota's met nog meer nadruk wordt gesteld en uit gewerkt als uitdrukkelijke wens van de raad. De heer W. Luijkx zegt dat in het ontwerp gestreefd wordt om de landbouwgronden zoveel mogelijk te beschermen. Het is de spreker opgevallen dat het ruilverkavelingsgebied van de Haagsche Beemden meer dan z.i. strikt nodig is doorsneden wordt door wegen, waar tegen hij ten stelligste wil protesteren. De heer C. Luijkx zegt dat reeds jaren het tracé van de provin ciale weg Zevenbergen-Etten-Leur (Rijsbergen) is geprojecteerd. Om een goede verbinding met do regio te krijgen vraagt spreker de mogelijkheid te willen onderzoeken tot een spoediger vaststelling van hot tracé van de betreffende provinciale weg en snellere uit voering van de ruilverkaveling in het betrokken gebied. Do heer Vermeulen'.zegtdat er naar zijn mening onvoldoende aandacht is besteed aan het openbaar vervoer. Het wegonvraagstuk moge terecht primair gesteld zijn. Het openbaar vervoer moot ge lijktijdige aandacht krijgen, willen de doeleinden bereikt worden, die met een ontsluiting van deze streek beoogd worden en wil de centrumfunctie in onze gemeente niet kunstmatig gefrustoerd worden. Hij bepleit oen z.i. juistere taakverdeling tussen do vervoers maatschappijen, opdat niet alleen maar verbindingen, die reeds langs de rail bereikbaar zijn alsmaar gedoubleerd worden door busdiensten, terwijl de verbindingen, die alleen per bus ontsloten kunnen worden in het geheel niet of zeer onvoldoende door de B.B.A. worden behertigd. De heer Braat wil de bijzondere aandacht, die in het voorontwerp aan de van oudsher bestaande grotere centra gegeven wordtpositief benaderen. Hij wil dit g«arne.*zi«Q als een eerlijke bijdrage van het provinciaal bestuur om aan alle inwoners van West-Brabant zoveel mogelijk voorzieningen te kunnen bieden. In dit geheel kan Etten- Leur zijn plaats innemen zonder zich tegen die centra te behoeven af te zetten, als Etten-Leur maar de weg mag blijven gaan, die voor het welzijn van haar inwoners de beste is. Een van de wensen op deze weg is, aldus spreker, het verwezelijken van de provinciale weg Etten-Lcur-Zevenbergen, waarop ten stelligste dient te worden aangedrongen, omdat de verdere ontwikkeling van Etten-Leur mede hierop is gebaseerd. Deze weg is niet op de betreffende kaart aan gegeven! De heer Willemse zegt, dat er op het gebied van de wegenbouw de

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1969 | | pagina 215