-50- D. Verkeer en Vervoer. Post- en telefoonverkeer Nog deze maand wordt hét nieuwe centrale postkantoor voor Etten-Leur nabij het N:S.-station vóór het publiek opengesteld. In januari 1968 werd de bestell ing Leur NB'. ook op Etten-Leur geconcentreerd. Sinds dien is de enig juiste plaatsaanduiding voor postbestelling in deze gemeente niet meer "Leur N.B. of "Etten N.B.", maar uitsluitend ■l'.Etten-Leur". Het postkantoór "Leur N.B." werd eind november I968 gesloten-en op 2 december 1968 werd op het van Bergenplein in Noord een postagentschap geopend, evenals op de Kerkwerve in Zuid bij een drogisterij; Op bijlage VI B is een overzicht opgenomen van de aktivi- teiten inte verschillende postkantoren en postagentschappen. In juni 1968 kwam de nieuwe telefooncentrale aan de Baai in bedrijf, waardoor de capaciteit met 1.200 tot 3.000 telefoonnummers uitgebreid werd. Inde in mei 1968 verschenen nieuwe telefoongids zijn de afzonder lijke rubrieken voor de voormalige kernen "Leur N.B." en "Etten N.B." vervallen en komen allé plaatselijke telefoonnummers nu uitsluitend voor onder "Etten-Leur". De telefooncel nabij de Nobelaer werd in 1968 verplaatst naar de mdenbleek. Na opening van het centraal postkantoor in i960 wordt de openbare telefooncel nabij het station verplaatst naar de zelfbedie- ningsruimte van dit kantoor. Voorlopig zijn er openbare telefooncellen in het -op te heffen- postkantoor aan de Oude Bredaseweg, in de beide postagentschappen*in het overdekt winkelcentrum. Voor het plein in de Concordialaan ten westen van de Baai is nog een openbare telefooncel aangevraagd. 1 Op bijlage VI B is nog een overzicht opgenomen over telefoonverkeer en draadomroep. Overige verkeersaangelegenheden Voor een overzicht van de verkeersongevallen wordt verwezen naar bijlage VI C, In 1968 werden een aantal incidentele verkeersmaatregelen vastgesteld en/of uitgevoerd. Deze betroffen o.m. een voorrangskruising undertseweg - Streek), enkele parkeerverboden en enkele andere,inci dentele verkeersmaatregelen, waarvan als belangrijkste genoemd kan wor den het invoeren van éénrichtingsverkeer al dan niet in combinatie met wachtverboden voor verschillende woonstraten in Zuid. Soortgelijke verkeersmaatregelen voor Noord zullen in 1969 voorbereid worden. Enkele kruispunten buiten de bebouwde kom zijn duidelijker gemar keerd. Ter beveiliging van het kruispunt rijksweg - Fred.v.Eedenstraat zijn ingrijpende maatregelen, o.a. wegverbreding en voetgangersverkeers- lichten na overleg met de A.N.W.B. ontworpen en deze kunnen na overeen stemming met Rijkswaterstaat in 1969 uitgevoerd worden. Elders, in hoofdstuk II, werd reeds beschreven de problematiek ron dom de toekomstige kruising rijksweg 56 en nieuwe provinciale weg ten oosten van de kom. Het vraagstuk van eventuele beveiliging of opheffing van openbare onbewaakte overwegen zal in 1969 in overleg met N.S. en ruilverkave- 1 mgscommissie nader bezien worden in verband met het gereedkomen van de Liesbosweg, een zuidelijke parallelweg van de spoorlijn tussen Lage Vaartkant en Attelakensewegin het kader van het ruilverkavelingsplan Haagsche Beemden". Daarnaast zullen'in verband hiermede enkele parti culiere spoorwegovergangen opgeheven worden. Een hernieuwd ingediend verzoek van N.S. tot opheffing van de onbewaakte overweg Kattestraat werd door de raad in 1967 afgewezen, waartegen N.S. beroep heeft aan getekend, dat in 1969 behandeld wordt. Door de raad werd op beveiliging van deze overgang aangedrongen. Een definitief standpunt in deze aangelegenheden is eerst goed moge lijk: na de totstandkoming van het nieuwe structuurplan. -51- Beoogd wordt in de toekomst reeds bij de voorbereiding van een bestemmingsplan in onderdelen aandacht te wijden aan de gewenste ver keersmaatregelen (o.m. éénrichtingsverkeer en parkeerverboden) met het oog op de straatbreedte en de te treffen parkeervoorzieningen. Vervoer In Etten-Leur werd in 1965 sen nieuw spoorwegstation voor personen- vervoer geopend. Er zijn goede directe of aansluitende verbindingen in de richtingen Roosendaal (Rotterdam Antwerpen) - Vlissingen en Breda (Rotterdam) - s-Hertogenbosch - Amsterdam - Zwolle - Eindhoven. Gebleken is, dat het spoorwegstation ruimschoots aan de gestelde verwachtingen beantwoord en dat in 1967 186.000 reizigers hier vertrok ken per trein 1966170.000). Vanaf januari t/m augustus 1968 vertrok ken hier I36.OOO reizigers. Met de aanleg van een extra autoparkeer plaats en een quick-servicestation langs de spoorlijn werd eind 1968 begonnen. Voor het spoorweggoederenvervoer beschikt onze gemeente over een losplaats aan de spoorlijn en een groot raccordement op het industrie terrein I en II, terwijl in 1969 ten noorden van de spoorlijn een nieuw industrieterrein V met spoorwegraccordement aangelegd zal worden, waar aan mogelijk een algemene losplaats wordt gekoppeld nabij de Katte straat Mogelijk kan een nieuwe spoorwegaftakking onder het viaduct Vossen- daal - rijksweg doorgevoerd worden naar eventuele nieuwe industriecom plexen ten zuiden van de huidige complexen Vosdonk en/of Mon Plaisir. Voor 1968 zijn aan goederen vervoerd vanaf januari t/m september 1968 van en naar het station Etten-Leur (waarin het goederenvervoer over het spoorwegraccordement begrepen is): vertrokken 3»602 ton (heel 1967: 7486 ton, 1966: 8ll8 ton); aangekomen 15.262 ton (heel 1967: 35.043 ton, 1966: 46.394 ton). Het stukgoederenvervoer is in deze cijfers niet begrepen. Het goederenvervoer is door meerdere oor zaken teruggelopen, maar vertoont thans weer een stijging. De N.V. B.B.A. heeft met het oog op het station voor een deel haar busrouten aangepast. Busverbindingen in zuidelijke richting -via Rijsbergen van en naar Breda- blijven tot de wensen van het gemeente bestuur behoren. Het vliegveld Seppe, bijzonder geschikt voor zakenvliegverkeer en sportvliegen, ligt in Hoeven op 4 km afstand van het industriepark Etten-Leur. Het is eigendom van een vrij groot aantal West-Brabantse gemeente, met als grootste aandeelhouders Breda, Roosendaal en Etten- Leur. In 1968 werden de accommodatie en de faciliteiten voor dit com plex met het predicaat "Internationaal", weer aanzienlijk verbeterd (goedgekeurd voor toestellen tot 6,000 kg; douanefaciliteiten). Vrachtvervoer per schip in de Leurse Haven is nog slechts beperkt mogelijk. Door de aanleg van industrieterrein Zwartenberg aan de Mark wcrdt bij Zwartenberg vrachtvervoer met schepen tot ruim 1350 ton steeds beter mogelijk. /-

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1969 | | pagina 151