-50-
D. Verkeer en Vervoer.
Post- en telefoonverkeer
Nog deze maand wordt hét nieuwe centrale postkantoor voor Etten-Leur
nabij het N:S.-station vóór het publiek opengesteld. In januari 1968
werd de bestell ing Leur NB'. ook op Etten-Leur geconcentreerd. Sinds
dien is de enig juiste plaatsaanduiding voor postbestelling in deze
gemeente niet meer "Leur N.B. of "Etten N.B.", maar uitsluitend
■l'.Etten-Leur". Het postkantoór "Leur N.B." werd eind november I968
gesloten-en op 2 december 1968 werd op het van Bergenplein in Noord
een postagentschap geopend, evenals op de Kerkwerve in Zuid bij een
drogisterij; Op bijlage VI B is een overzicht opgenomen van de aktivi-
teiten inte verschillende postkantoren en postagentschappen.
In juni 1968 kwam de nieuwe telefooncentrale aan de Baai in bedrijf,
waardoor de capaciteit met 1.200 tot 3.000 telefoonnummers uitgebreid
werd.
Inde in mei 1968 verschenen nieuwe telefoongids zijn de afzonder
lijke rubrieken voor de voormalige kernen "Leur N.B." en "Etten N.B."
vervallen en komen allé plaatselijke telefoonnummers nu uitsluitend
voor onder "Etten-Leur".
De telefooncel nabij de Nobelaer werd in 1968 verplaatst naar de
mdenbleek. Na opening van het centraal postkantoor in i960 wordt de
openbare telefooncel nabij het station verplaatst naar de zelfbedie-
ningsruimte van dit kantoor. Voorlopig zijn er openbare telefooncellen
in het -op te heffen- postkantoor aan de Oude Bredaseweg, in de beide
postagentschappen*in het overdekt winkelcentrum. Voor het plein in de
Concordialaan ten westen van de Baai is nog een openbare telefooncel
aangevraagd. 1
Op bijlage VI B is nog een overzicht opgenomen over telefoonverkeer
en draadomroep.
Overige verkeersaangelegenheden
Voor een overzicht van de verkeersongevallen wordt verwezen naar
bijlage VI C, In 1968 werden een aantal incidentele verkeersmaatregelen
vastgesteld en/of uitgevoerd. Deze betroffen o.m. een voorrangskruising
undertseweg - Streek), enkele parkeerverboden en enkele andere,inci
dentele verkeersmaatregelen, waarvan als belangrijkste genoemd kan wor
den het invoeren van éénrichtingsverkeer al dan niet in combinatie met
wachtverboden voor verschillende woonstraten in Zuid. Soortgelijke
verkeersmaatregelen voor Noord zullen in 1969 voorbereid worden.
Enkele kruispunten buiten de bebouwde kom zijn duidelijker gemar
keerd. Ter beveiliging van het kruispunt rijksweg - Fred.v.Eedenstraat
zijn ingrijpende maatregelen, o.a. wegverbreding en voetgangersverkeers-
lichten na overleg met de A.N.W.B. ontworpen en deze kunnen na overeen
stemming met Rijkswaterstaat in 1969 uitgevoerd worden.
Elders, in hoofdstuk II, werd reeds beschreven de problematiek ron
dom de toekomstige kruising rijksweg 56 en nieuwe provinciale weg ten
oosten van de kom.
Het vraagstuk van eventuele beveiliging of opheffing van openbare
onbewaakte overwegen zal in 1969 in overleg met N.S. en ruilverkave-
1 mgscommissie nader bezien worden in verband met het gereedkomen van
de Liesbosweg, een zuidelijke parallelweg van de spoorlijn tussen Lage
Vaartkant en Attelakensewegin het kader van het ruilverkavelingsplan
Haagsche Beemden". Daarnaast zullen'in verband hiermede enkele parti
culiere spoorwegovergangen opgeheven worden. Een hernieuwd ingediend
verzoek van N.S. tot opheffing van de onbewaakte overweg Kattestraat
werd door de raad in 1967 afgewezen, waartegen N.S. beroep heeft aan
getekend, dat in 1969 behandeld wordt. Door de raad werd op beveiliging
van deze overgang aangedrongen.
Een definitief standpunt in deze aangelegenheden is eerst goed moge
lijk: na de totstandkoming van het nieuwe structuurplan.
-51-
Beoogd wordt in de toekomst reeds bij de voorbereiding van een
bestemmingsplan in onderdelen aandacht te wijden aan de gewenste ver
keersmaatregelen (o.m. éénrichtingsverkeer en parkeerverboden) met het
oog op de straatbreedte en de te treffen parkeervoorzieningen.
Vervoer
In Etten-Leur werd in 1965 sen nieuw spoorwegstation voor personen-
vervoer geopend. Er zijn goede directe of aansluitende verbindingen in
de richtingen Roosendaal (Rotterdam Antwerpen) - Vlissingen en
Breda (Rotterdam) - s-Hertogenbosch - Amsterdam - Zwolle - Eindhoven.
Gebleken is, dat het spoorwegstation ruimschoots aan de gestelde
verwachtingen beantwoord en dat in 1967 186.000 reizigers hier vertrok
ken per trein 1966170.000). Vanaf januari t/m augustus 1968 vertrok
ken hier I36.OOO reizigers. Met de aanleg van een extra autoparkeer
plaats en een quick-servicestation langs de spoorlijn werd eind 1968
begonnen.
Voor het spoorweggoederenvervoer beschikt onze gemeente over een
losplaats aan de spoorlijn en een groot raccordement op het industrie
terrein I en II, terwijl in 1969 ten noorden van de spoorlijn een nieuw
industrieterrein V met spoorwegraccordement aangelegd zal worden, waar
aan mogelijk een algemene losplaats wordt gekoppeld nabij de Katte
straat
Mogelijk kan een nieuwe spoorwegaftakking onder het viaduct Vossen-
daal - rijksweg doorgevoerd worden naar eventuele nieuwe industriecom
plexen ten zuiden van de huidige complexen Vosdonk en/of Mon Plaisir.
Voor 1968 zijn aan goederen vervoerd vanaf januari t/m september
1968 van en naar het station Etten-Leur (waarin het goederenvervoer
over het spoorwegraccordement begrepen is): vertrokken 3»602 ton
(heel 1967: 7486 ton, 1966: 8ll8 ton); aangekomen 15.262 ton (heel
1967: 35.043 ton, 1966: 46.394 ton). Het stukgoederenvervoer is in
deze cijfers niet begrepen. Het goederenvervoer is door meerdere oor
zaken teruggelopen, maar vertoont thans weer een stijging.
De N.V. B.B.A. heeft met het oog op het station voor een deel haar
busrouten aangepast. Busverbindingen in zuidelijke richting -via
Rijsbergen van en naar Breda- blijven tot de wensen van het gemeente
bestuur behoren.
Het vliegveld Seppe, bijzonder geschikt voor zakenvliegverkeer en
sportvliegen, ligt in Hoeven op 4 km afstand van het industriepark
Etten-Leur. Het is eigendom van een vrij groot aantal West-Brabantse
gemeente, met als grootste aandeelhouders Breda, Roosendaal en Etten-
Leur. In 1968 werden de accommodatie en de faciliteiten voor dit com
plex met het predicaat "Internationaal", weer aanzienlijk verbeterd
(goedgekeurd voor toestellen tot 6,000 kg; douanefaciliteiten).
Vrachtvervoer per schip in de Leurse Haven is nog slechts beperkt
mogelijk. Door de aanleg van industrieterrein Zwartenberg aan de Mark
wcrdt bij Zwartenberg vrachtvervoer met schepen tot ruim 1350 ton
steeds beter mogelijk.
/-