•xoov EioiioaQnilgbni ns3 r' t ')lsv a la ne^iuidap o no ladjhiorf noov nobaxfa|txlo-»ora x n&xbnovofl ,c -01 fan ■aQP.,b tamo?loot ob nx ie '^Sdjl-trfOBOci f9fi f0f ,d n enxpi^ jV/ c 0X0 ot> "sv qxix! f' t": 'Janxlx o<3 loom n rtofolaiov i-qoyl a i riflfi e lav-iolam nxje., >vsd tori "ioov °b "BV JV:,uiloi; not ,000.81 I. iQi vogno 1W- ni. °f "ïnodMxrloeod fori fot .0 9 >Iaox3l tnonxsrmoCT -:r s v ooo.ss -7- In verband met de vaststelling van de begroting voor de algemene dienst voor het jaar 1969 is nagegaan, welke subsidies geconti nueerd moeten worden en welke subsidies, gezien vanuit ue aemeentclijke subsidiobelcidslijnen, ingetrokken kunnen worden. L'totaio subsidiolast voor do» instellingen voor 1969 vordt geraamd op 433.345," tegenover 360.456,- in 1968. b. het verzoek van de gezamelijke provinciale kruisverenigingen om verhoging van de subsidies ten behoeve van de door de kruisver enigingen in stand gehouden medisch opvoedkundige bureaux, de sociaal-psychiatrische diensten en de jeugdpsychiatrische diensten. Voorgesteld wordt voor 19Ö9 deze subsidies te handhaven op do bedragen, zoals deze golden voor 1968. c het intrekken van do in vroegere jaren toegekende subsidies en het afwiizen van do subsidieverzoeken van oen aantal landelijk werken de instellingen, welke geen onmiddellijke relatie met de gemeente hebben Bi -i het plaatselijke subsidiebeleid wordt in het algemeen uit- aeLan van subsidie-objecten, welke een directe of indirecte relatie met de gemeente en haar inwoners hebben. Indien dit niet het geval is, met name doet zich dit voor met op zich zeer te waarderen instellingen voor o.a. wetenschappelijk onderzoek in de gezondheidssector, wordt subsidiering van rijkswege het meest aangewezen geacht, teneinde ook in dit opzicht tot verantwoorde beloidslijnen,ook in de subsidiesector, te kunnen konen Bij een meer directe relatie met de plaatselijke gemeen schap wordt dan ook als subsidiebasis in het algemeen een subsidiebedrag per geval, per leerling, per deelnemer 01 dergelijks voorgestaan. Met dit voorstel wordt beoogd deze principiële uitgangspunten meer consequent door te voeren. d hot verlenen van een subsidie a fonds perdu in de bouwkosten van het protestants-christelijk centrum aan de Brabantlaan hoek Baai in het plan Baai-Lage Banken door vaststelling van de 63c wijzi ging van de gemeentebegroting 1968. Voorgesteld wordt een subsidie te verstrekken van 34.000, zulks oP basis van de eerder toegekende subsidies aan de r.k. buurthuizen "Het Turfschip» en "De Kring» met inachtneming van do sindsdien opgetreden prijsstijgingen. Het thans in aanbouw zijnde complex, waarvan do totale stich- tingskosten ongeveer J 800.000,- zullen gaan bedragenomvat belangrijk meer dan ruimte voor buurthuisactivitcitcn. Hierin zal voor de Nederlands Hervormde Gemeente ruimten voor kerk diensten, een pastorie en voor vele andere activiteiten opge nomen worden. Ook het Wit-Gele Kruis zal hierin een nieuwe wijkafdcling onder kunnen brengen. Kerkenbouwsubsidie is in verband met het uit gebruik nemen voor vaste kerkdiensten van de Nederlands Hervormde Kerk aan het van Bergenplein door het rijk niet toegekend. e. herziening van het subsidie aan de Stichting Katholieke Openbare Leeszaal en Bibliotheek Etten-Leur, zulks met ingang van 1969. Verhoging van het jaarlijks subsidie is noodzakelijk geworden enerzijds door de;op zich gewenste uitbreiding van het boekenbezit bij het grote aantal uitleningen van boeken en anderzijds door het teruglopen van het provinciaal exploitatie subsidie, alsmede door het afnemen van het extra rijkssubsidie. 00 Oil"

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1968 | | pagina 86