•xoov EioiioaQnilgbni ns3
r' t
')lsv a la ne^iuidap o
no ladjhiorf noov nobaxfa|txlo-»ora
x n&xbnovofl ,c
-01 fan ■aQP.,b tamo?loot ob nx
ie '^Sdjl-trfOBOci f9fi f0f ,d
n enxpi^ jV/
c 0X0 ot> "sv qxix!
f' t": 'Janxlx o<3
loom n rtofolaiov
i-qoyl a i riflfi e lav-iolam
nxje., >vsd tori "ioov
°b "BV JV:,uiloi; not
,000.81 I. iQi vogno
1W- ni. °f "ïnodMxrloeod fori fot .0
9 >Iaox3l tnonxsrmoCT
-:r s v
ooo.ss
-7-
In verband met de vaststelling van de begroting voor de algemene
dienst voor het jaar 1969 is nagegaan, welke subsidies geconti
nueerd moeten worden en welke subsidies, gezien vanuit ue
aemeentclijke subsidiobelcidslijnen, ingetrokken kunnen worden.
L'totaio subsidiolast voor do» instellingen voor 1969 vordt
geraamd op 433.345," tegenover 360.456,- in 1968.
b. het verzoek van de gezamelijke provinciale kruisverenigingen om
verhoging van de subsidies ten behoeve van de door de kruisver
enigingen in stand gehouden medisch opvoedkundige bureaux, de
sociaal-psychiatrische diensten en de jeugdpsychiatrische diensten.
Voorgesteld wordt voor 19Ö9 deze subsidies te handhaven op do
bedragen, zoals deze golden voor 1968.
c het intrekken van do in vroegere jaren toegekende subsidies en het
afwiizen van do subsidieverzoeken van oen aantal landelijk werken
de instellingen, welke geen onmiddellijke relatie met de gemeente
hebben
Bi -i het plaatselijke subsidiebeleid wordt in het algemeen uit-
aeLan van subsidie-objecten, welke een directe of indirecte
relatie met de gemeente en haar inwoners hebben. Indien dit
niet het geval is, met name doet zich dit voor met op zich zeer
te waarderen instellingen voor o.a. wetenschappelijk onderzoek
in de gezondheidssector, wordt subsidiering van rijkswege het
meest aangewezen geacht, teneinde ook in dit opzicht tot
verantwoorde beloidslijnen,ook in de subsidiesector, te kunnen
konen Bij een meer directe relatie met de plaatselijke gemeen
schap wordt dan ook als subsidiebasis in het algemeen een
subsidiebedrag per geval, per leerling, per deelnemer 01
dergelijks voorgestaan. Met dit voorstel wordt beoogd deze
principiële uitgangspunten meer consequent door te voeren.
d hot verlenen van een subsidie a fonds perdu in de bouwkosten van
het protestants-christelijk centrum aan de Brabantlaan hoek Baai
in het plan Baai-Lage Banken door vaststelling van de 63c wijzi
ging van de gemeentebegroting 1968.
Voorgesteld wordt een subsidie te verstrekken van 34.000,
zulks oP basis van de eerder toegekende subsidies aan de r.k.
buurthuizen "Het Turfschip» en "De Kring» met inachtneming van
do sindsdien opgetreden prijsstijgingen.
Het thans in aanbouw zijnde complex, waarvan do totale stich-
tingskosten ongeveer J 800.000,- zullen gaan bedragenomvat
belangrijk meer dan ruimte voor buurthuisactivitcitcn. Hierin
zal voor de Nederlands Hervormde Gemeente ruimten voor kerk
diensten, een pastorie en voor vele andere activiteiten opge
nomen worden. Ook het Wit-Gele Kruis zal hierin een nieuwe
wijkafdcling onder kunnen brengen.
Kerkenbouwsubsidie is in verband met het uit gebruik nemen voor
vaste kerkdiensten van de Nederlands Hervormde Kerk aan het van
Bergenplein door het rijk niet toegekend.
e. herziening van het subsidie aan de Stichting Katholieke Openbare
Leeszaal en Bibliotheek Etten-Leur, zulks met ingang van 1969.
Verhoging van het jaarlijks subsidie is noodzakelijk geworden
enerzijds door de;op zich gewenste uitbreiding van het
boekenbezit bij het grote aantal uitleningen van boeken en
anderzijds door het teruglopen van het provinciaal exploitatie
subsidie, alsmede door het afnemen van het extra rijkssubsidie.
00 Oil"