Met het oog op de behoefte aan meer industrieterrein met raccordement na 1975-1980 is overleg gaande met Rijkswaterstaat en N.S. om -zo nodig- in die periode een nieuwe spoorwegaftakking onder het rioolnet Vossonaaa - rijksweg door te voeren naar eventuele nieuwe industriecomplexen ten zuiden van de huidige complexen Vosdonlc en/of Mon Plaisir. 1Qf7 Het gebruik van het spoorwegraccordement is vrij omvangrijk In 1 7 3500 wagons vervoord, in 1966: «00, i» 1965: 3800 en in 1966, 2500. Voor 1967 zijn de navolgende cijfers bekend over de periode januari t/m september 1967 voor het goederenvervoer van en naar het station Etten- sep-cemoer xy r over het spoorwegraccor dement begrepen is. Leur, waarin het goederenvervoer ovcx r 17 «7? Vertrokken- 5421 ton 1966 s 7388 ton); aangekomen 28.305 ton (1966. 37-87- xroKKen. 71 belading van de vertrokken wagens on). De relatief Soringe ±Jk vervoer van glaswol vanaf het complex vindt zijn oorzaak in het omva g J derenvervoer is in deze cijfers van de N.V. Isoverbel-Gevetex. Het stuKgocucx niet begrepen. Leurse Haven is nog slechts beperkt Vrachtvervoer per schip xn ieterrein Zwartenberg aan de Mark komt mogelijk. Door de aanleg v*n -^ustriete capaciteit bij Zwartenberg vrachtvervoer met schepen va -normaal 1350 ton- ir. het berciK. Openbare veiligheid., ,kinq militaire dienst - politie), (brandweer - bescherming bevolking Brandweer. vrijwillige brandweer onder leiding van een In Etten-Leur oestaa - commandant (G. Metsers), die daarnaast o.m. gemeentelijke functionaris al escherming burgerbevolking en markt- ook optreedt als hoof van SSÓrveïdeeld in drie groepen n.l. meester. Van oudsher is - (Wipakker) met daarnaast nog een groep een hoofdpost in Etten Leur/ P o en een groep in ê&n der vele in Etten-Leur/Noord T^/Noord! Het personeel van do hoofdpost buitenwijken (Donk) tn br£>ndwcQrïere„igingIn Etten-Leur/Zuid en in kent nog een afzondert J afzonderlijke brandweerposten, alle overige buiten wxjke J hiervoor bijlage VI C- beantwoordt vrijwel De personeeisbezetunc) geWenste sterkte (in 1967: 45 volledig aan de bij deze organisatie go personeelsleden) Hoofdpost: tfipakkc^ volgende blusvoertuigen gestationeerd: een °p de hoofdpost zij ekkerma„schappenwagen (1956), een motorspuit neveltankwagen (1954), een gerevideerd. (1966) en een reserve mo tot blusvoertuig omgebouwde Ford- gost Lange Brugstraat over^ slang<snMgentje. -aunus met babyspuit. ££!!_—- Brugstraat en Donk is bedoeld als eerste De accomodatie voor de pos Qr zQ nodig direct assistentie kan ver- inzet, waarna de hoofdpo brandweervoertuigen van de hoofdpost lenen. Sedert medio 19 J nPOutilleerde brandweerkazerne met instruc- ondergebracht in de nieuwe juni 1967 officieel in gebruik werd tielokaal aan de Wipakker, xe brandpreventieverordening kunnen gesteld. Op grond van een ^„/en voorkoming van brand, bindende regelen worden 9e^^dweGrmedewerkingzoals o.m. het leegzuigen De tarieven voor bepaalde bepaalde evenementen, is bij ver- van kelders en surveillanceaieu» ordening geregeld. nadGr gespecificeerd in bijlage VI C, Het aantal branden xn werden 55 oefeningen gehouden, waarvan 22 lag lager dan in -9 Ho'hoofdpost en de post Lange Brugstraat werd in door de hoofdpost. oor dstrijden He klasse deelgenomen (resp. 2o en 1967 wederom aan brandweer de landeiijke wedstrijden He klasse e prijs). In de voorsc volgen de cursus brandwacht 2e klasse, 2 werd de hoofdpost 7e' hoofdbrandwachtkommandant en 3 bevelvoerders leden verkregen e bevelvoerderscursus in Breda en de komman- volgden opnieuw oen dnbra„dprevontie in Gelderland, dant tevens een vijfdaagse c •59

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1968 | | pagina 179