Met het oog op de behoefte aan meer industrieterrein met raccordement
na 1975-1980 is overleg gaande met Rijkswaterstaat en N.S. om -zo nodig-
in die periode een nieuwe spoorwegaftakking onder het rioolnet Vossonaaa -
rijksweg door te voeren naar eventuele nieuwe industriecomplexen ten zuiden
van de huidige complexen Vosdonlc en/of Mon Plaisir. 1Qf7
Het gebruik van het spoorwegraccordement is vrij omvangrijk In 1 7
3500 wagons vervoord, in 1966: «00, i» 1965: 3800 en in 1966,
2500. Voor 1967 zijn de navolgende cijfers bekend over de periode januari
t/m september 1967 voor het goederenvervoer van en naar het station Etten-
sep-cemoer xy r over het spoorwegraccor dement begrepen is.
Leur, waarin het goederenvervoer ovcx r 17 «7?
Vertrokken- 5421 ton 1966 s 7388 ton); aangekomen 28.305 ton (1966. 37-87-
xroKKen. 71 belading van de vertrokken wagens
on). De relatief Soringe ±Jk vervoer van glaswol vanaf het complex
vindt zijn oorzaak in het omva g J derenvervoer is in deze cijfers
van de N.V. Isoverbel-Gevetex. Het stuKgocucx
niet begrepen. Leurse Haven is nog slechts beperkt
Vrachtvervoer per schip xn ieterrein Zwartenberg aan de Mark komt
mogelijk. Door de aanleg v*n -^ustriete capaciteit
bij Zwartenberg vrachtvervoer met schepen va
-normaal 1350 ton- ir. het berciK.
Openbare veiligheid., ,kinq militaire dienst - politie),
(brandweer - bescherming bevolking
Brandweer. vrijwillige brandweer onder leiding van een
In Etten-Leur oestaa - commandant (G. Metsers), die daarnaast o.m.
gemeentelijke functionaris al escherming burgerbevolking en markt-
ook optreedt als hoof van SSÓrveïdeeld in drie groepen n.l.
meester. Van oudsher is - (Wipakker) met daarnaast nog een groep
een hoofdpost in Etten Leur/ P o en een groep in ê&n der vele
in Etten-Leur/Noord T^/Noord! Het personeel van do hoofdpost
buitenwijken (Donk) tn br£>ndwcQrïere„igingIn Etten-Leur/Zuid en in
kent nog een afzondert J afzonderlijke brandweerposten,
alle overige buiten wxjke J hiervoor bijlage VI C- beantwoordt vrijwel
De personeeisbezetunc) geWenste sterkte (in 1967: 45
volledig aan de bij deze organisatie go
personeelsleden)
Hoofdpost: tfipakkc^ volgende blusvoertuigen gestationeerd: een
°p de hoofdpost zij ekkerma„schappenwagen (1956), een motorspuit
neveltankwagen (1954), een gerevideerd.
(1966) en een reserve mo tot blusvoertuig omgebouwde Ford-
gost Lange Brugstraat over^ slang<snMgentje.
-aunus met babyspuit. ££!!_—- Brugstraat en Donk is bedoeld als eerste
De accomodatie voor de pos Qr zQ nodig direct assistentie kan ver-
inzet, waarna de hoofdpo brandweervoertuigen van de hoofdpost
lenen. Sedert medio 19 J nPOutilleerde brandweerkazerne met instruc-
ondergebracht in de nieuwe juni 1967 officieel in gebruik werd
tielokaal aan de Wipakker, xe brandpreventieverordening kunnen
gesteld. Op grond van een ^„/en voorkoming van brand,
bindende regelen worden 9e^^dweGrmedewerkingzoals o.m. het leegzuigen
De tarieven voor bepaalde bepaalde evenementen, is bij ver-
van kelders en surveillanceaieu»
ordening geregeld. nadGr gespecificeerd in bijlage VI C,
Het aantal branden xn werden 55 oefeningen gehouden, waarvan 22
lag lager dan in -9 Ho'hoofdpost en de post Lange Brugstraat werd in
door de hoofdpost. oor dstrijden He klasse deelgenomen (resp. 2o en
1967 wederom aan brandweer de landeiijke wedstrijden He klasse
e prijs). In de voorsc volgen de cursus brandwacht 2e klasse, 2
werd de hoofdpost 7e' hoofdbrandwachtkommandant en 3 bevelvoerders
leden verkregen e bevelvoerderscursus in Breda en de komman-
volgden opnieuw oen dnbra„dprevontie in Gelderland,
dant tevens een vijfdaagse c
•59