1
329 1
- 1
j
-86-
DVerkeer en vervoer.
Post- en telefoonwerken
Als gevolg van investeringsbeperkirigen werd in 1966 een nieuw cen
traal postkantoor nabij bet spoorwegstation nog niet in aanbouw geno
men. Er is thans een hoofdkantoor in de kom Etten en een hulpkantoor
in Leur.
Bij het station II.S. werd op 22 december 1966 een publieke tele
fooncel -de 6e in Etten-Leur- in gebruik genomen.
Hoewel het in de bedoeling lag de telefooncentrale Etten-Leur m
1966 met 400 nummers uit te breiden, aal deze uitbreiding van de num
mercapaciteit eerst in 1967 kunnen worden gerealiseerd. In Etten Leur-
Noord kwam aan de Baai een nieuwe telefooncentrale vrijwel gereed. De
hiervoor nodige apparatuur zal echter niet vóór 1968 beschikbaar komen.
De afzonderlijke vermelding van de kernen Leur en Etten in de tele
foongids levert nog steeds moeilijkheden en misverstanden op. Hu deze
kernen in 1967 aan elkaar gebouwd gaan worden en dit eind 196/ reeas
voor een belangrijk deel bereikt zal zijn, kan spoedig van een oeoouw
de kom Etten-Leur gesproken worden.
Een formeel besluit van deze strekking werd eind I966 door oecep^-
teerde Staten reeds aanvaard, zij het dan met enkele wijzigingen, net
het oog hierop zal in 1967 opnieuw bij de E.TtI. erop aangedrongen wor
den om Etten-Leur in alle opzichten als één eenheid te behandelen, te
meer daar in geen enkele gemeentelijke norm of besluit i's of zal woraen
aangegeven in hoeverre de nieuwe woonwijk nabij Baai en Concordialaan
tot de vroegere kernen Leur of Etten zal gaan behoren. Hieraan bestaat
noch praktisch noch principieel enige behoefte, integendeel!
Ontwikkeling van het aantal telefoonaansluAFlEta^9!li^g^hAgag.^L,9aJasi".
omroepabonnees in liet telefoonnet Etten-Leur.
1-1-1967
1-1-1966
I-I-I965
aantal telefoonaansluitingen J
aantal wachtenden op telefoonaanslui-
ting I
aantal draadomroepaansluit ing en
1.338
349
1.269
240 1
353
1. 153
202
Ontwikkeling van het telefoonverkeer in
het telefoonnet Etten-Leur.
1966
1965
1964
aantal automatische gesprekseenheden*
(lokaal interlokaal)
aantal internationale gesprekken
celgesprekkenj^ w
postkantoor Etten
postkantoor Leur
telefooncel Kerkwerve
telefooncel Nobelaer
automatische gesprekseenheden
telefooncel winkelcentrum
telefooncel station N.S. (22-12-1966
in dienst)
7.900.000
16.000
2.450
1400
4.5OO
5000
'80.200
720
7.022.000
13300
2.570
1.160
4.530
3.900
45,800
6.432.000
11.500
2.570
1100 j
6.620
Een lokaal gesprek omvat één gesprekseenheid, een interlokaal ge
sprek omvat meerdere eenheden afhankelijk van zone en tijdsduur
Overi no vork eer saanqeleg .enhedejii
deval 1 en moge. wor.den verwezen
Voor een overzicht van de verkeerso «.Openbare veiligheid" van
naar het onderdeel ,fpolitié e
dit hoofdstuk. treaelen uitgevoerd, vastgesteld
In 1966 werden enkele verkeersmaa van het toegenomen verkeer
of voorbereid. Enerzijds io Jit n 9^ anderzijds van de vrij smalle
eh dé aanleg Van nieuwe str"ctuur^e^*bestemmingsplannenwelke uiter-
woonstraten in de oudere de e-. va d verkeer in beide richtingen
aard niet geschikt zijn voor onoe e,'< vQn öeze straten. Aan parkeer
en onbelemmerd parkeren aan twee zij in de v/eekends- zal ook in
eccessen -en dan met' name van vraph
deze gemeente meer aandacht gewu g beperkende verkeersmaao-
Naast de daardoor aottdaakelxjl» ten dele uitgevoerd
regelen werden in 1966 nog Pla"ne" n plannen nog afzonderlijke par-
om in die delen van .-de oudere rendement belangrijk groter is
keerstroken in te rich»,en, waarvan woonstraten zelf.
dan bij het toegelaten parseren verkeersmaatregelen werden -9 o
Naast een aantal ondergeschikte belangrijke structuurver-
uitvoering gegeven aan de aanwij^g^g
bindingen als voorrangsweg* Rij sbergseweg, (met overeenkom-
het tracé Markt, Bisschopsmolenstraa.voor de buiten de oeoouw-
stige voorstellen voor provincial tuurverbinding tussen Et een Leur
de kom gelegen delen) en voor de - Anna van. Berch'emlaan)
Zuid en station (Frederxk van - voorrangskruisingen aangewee
Voor de Oude Bredaseweg werden - worden uitgevoerd na de formele
Deze laatste maatregel kan eer-t geneente, hetgeen xn 196/
overdracht van deze eg Qo0i
is te verwachten. nlpnstraat en Frederik van Eedenstraat
Voor de kruisingen Bis®f°J^erieg met Rijkswaterstaat automatische
met de nieuwe rijksweg zijn ia 0 n werking gesteld.
verkeerslichtinstallaties begin 19 d0 gevaarlijke, kruising van
Eenzelfde maatregel is orberei n du s t r i eparkI.p afwachting hxer-
de rijksweg met de Heistraat ^J^h ing (mobiel.) aangebracht «er
van zal begin 1967 een- de verkeersveiligheid kan worden
den. Een belangrijke vergro~m- rdubbeliaft van rijksweg 56 op ne».
bereikt na uitvoering van ue J esboS Meerstraat m 196, en uier-
traject Bredaseweg lussen i~^h3t traject Toosendaalseweg tussen nar.c».
op aansluitend in i960 i ?<ot
Hoge Donk. overwegen in deze gemeente -zowel open-
Het vraagstuk van onoewaakte mede in Verband met de
bare als particuliere- komt nader "Haagschè Beemden. Bij uitvoering
ruilverkaveling in het geoie Vaartkant en de Attelanense-
hiervan in 1967^968 kunnen'en (Kasteellaan en Pleinstraat) en
weg twee openbare onbewaakte ove vermoedelijk opgeheven worden,
vijf particuliere onbewaakte o nipperlichtinstallatie voor de on-
Het eventueel aanbrengen van _toeleidende weg naar het industrie-
bewaakte overweg in de Katt®®^gL mede in verband met de verdere ont-
park- zal naar verwachting:mingjE.plannen opnieuw aan de orde wor-
wikkeling van verschillende opnieuw op opheffing van deze onbe-
den gesteld. Door M.S. wer
waakte overweg aangedrongen
Ver^voe^L werd Etten-Leur met de opening van een
Met ingang van 30 mei het personenvervoer van de N.V. Neder-
nieuw spoorwegstation eer_
landse Spoorwegen oï>sen°"ieti^t_Rotterdaia werd een goede aansluiting ver-
Voor de richting Dor^reC*,.ait Roosendaal naar het noorden. Er is een
kregen op de sneltrGinf"^^^chting Breda als in de richting Roosendaal,
uurverbinding, zowel ht*ing Breda het ene uur doorgaan tot Zwolle
waarbij de tremen in u- ri- Amsterdam,
en het andere uur rechtstreut
-t