1 329 1 - 1 j -86- DVerkeer en vervoer. Post- en telefoonwerken Als gevolg van investeringsbeperkirigen werd in 1966 een nieuw cen traal postkantoor nabij bet spoorwegstation nog niet in aanbouw geno men. Er is thans een hoofdkantoor in de kom Etten en een hulpkantoor in Leur. Bij het station II.S. werd op 22 december 1966 een publieke tele fooncel -de 6e in Etten-Leur- in gebruik genomen. Hoewel het in de bedoeling lag de telefooncentrale Etten-Leur m 1966 met 400 nummers uit te breiden, aal deze uitbreiding van de num mercapaciteit eerst in 1967 kunnen worden gerealiseerd. In Etten Leur- Noord kwam aan de Baai een nieuwe telefooncentrale vrijwel gereed. De hiervoor nodige apparatuur zal echter niet vóór 1968 beschikbaar komen. De afzonderlijke vermelding van de kernen Leur en Etten in de tele foongids levert nog steeds moeilijkheden en misverstanden op. Hu deze kernen in 1967 aan elkaar gebouwd gaan worden en dit eind 196/ reeas voor een belangrijk deel bereikt zal zijn, kan spoedig van een oeoouw de kom Etten-Leur gesproken worden. Een formeel besluit van deze strekking werd eind I966 door oecep^- teerde Staten reeds aanvaard, zij het dan met enkele wijzigingen, net het oog hierop zal in 1967 opnieuw bij de E.TtI. erop aangedrongen wor den om Etten-Leur in alle opzichten als één eenheid te behandelen, te meer daar in geen enkele gemeentelijke norm of besluit i's of zal woraen aangegeven in hoeverre de nieuwe woonwijk nabij Baai en Concordialaan tot de vroegere kernen Leur of Etten zal gaan behoren. Hieraan bestaat noch praktisch noch principieel enige behoefte, integendeel! Ontwikkeling van het aantal telefoonaansluAFlEta^9!li^g^hAgag.^L,9aJasi". omroepabonnees in liet telefoonnet Etten-Leur. 1-1-1967 1-1-1966 I-I-I965 aantal telefoonaansluitingen J aantal wachtenden op telefoonaanslui- ting I aantal draadomroepaansluit ing en 1.338 349 1.269 240 1 353 1. 153 202 Ontwikkeling van het telefoonverkeer in het telefoonnet Etten-Leur. 1966 1965 1964 aantal automatische gesprekseenheden* (lokaal interlokaal) aantal internationale gesprekken celgesprekkenj^ w postkantoor Etten postkantoor Leur telefooncel Kerkwerve telefooncel Nobelaer automatische gesprekseenheden telefooncel winkelcentrum telefooncel station N.S. (22-12-1966 in dienst) 7.900.000 16.000 2.450 1400 4.5OO 5000 '80.200 720 7.022.000 13300 2.570 1.160 4.530 3.900 45,800 6.432.000 11.500 2.570 1100 j 6.620 Een lokaal gesprek omvat één gesprekseenheid, een interlokaal ge sprek omvat meerdere eenheden afhankelijk van zone en tijdsduur Overi no vork eer saanqeleg .enhedejii deval 1 en moge. wor.den verwezen Voor een overzicht van de verkeerso «.Openbare veiligheid" van naar het onderdeel ,fpolitié e dit hoofdstuk. treaelen uitgevoerd, vastgesteld In 1966 werden enkele verkeersmaa van het toegenomen verkeer of voorbereid. Enerzijds io Jit n 9^ anderzijds van de vrij smalle eh dé aanleg Van nieuwe str"ctuur^e^*bestemmingsplannenwelke uiter- woonstraten in de oudere de e-. va d verkeer in beide richtingen aard niet geschikt zijn voor onoe e,'< vQn öeze straten. Aan parkeer en onbelemmerd parkeren aan twee zij in de v/eekends- zal ook in eccessen -en dan met' name van vraph deze gemeente meer aandacht gewu g beperkende verkeersmaao- Naast de daardoor aottdaakelxjl» ten dele uitgevoerd regelen werden in 1966 nog Pla"ne" n plannen nog afzonderlijke par- om in die delen van .-de oudere rendement belangrijk groter is keerstroken in te rich»,en, waarvan woonstraten zelf. dan bij het toegelaten parseren verkeersmaatregelen werden -9 o Naast een aantal ondergeschikte belangrijke structuurver- uitvoering gegeven aan de aanwij^g^g bindingen als voorrangsweg* Rij sbergseweg, (met overeenkom- het tracé Markt, Bisschopsmolenstraa.voor de buiten de oeoouw- stige voorstellen voor provincial tuurverbinding tussen Et een Leur de kom gelegen delen) en voor de - Anna van. Berch'emlaan) Zuid en station (Frederxk van - voorrangskruisingen aangewee Voor de Oude Bredaseweg werden - worden uitgevoerd na de formele Deze laatste maatregel kan eer-t geneente, hetgeen xn 196/ overdracht van deze eg Qo0i is te verwachten. nlpnstraat en Frederik van Eedenstraat Voor de kruisingen Bis®f°J^erieg met Rijkswaterstaat automatische met de nieuwe rijksweg zijn ia 0 n werking gesteld. verkeerslichtinstallaties begin 19 d0 gevaarlijke, kruising van Eenzelfde maatregel is orberei n du s t r i eparkI.p afwachting hxer- de rijksweg met de Heistraat ^J^h ing (mobiel.) aangebracht «er van zal begin 1967 een- de verkeersveiligheid kan worden den. Een belangrijke vergro~m- rdubbeliaft van rijksweg 56 op ne». bereikt na uitvoering van ue J esboS Meerstraat m 196, en uier- traject Bredaseweg lussen i~^h3t traject Toosendaalseweg tussen nar.c». op aansluitend in i960 i ?<ot Hoge Donk. overwegen in deze gemeente -zowel open- Het vraagstuk van onoewaakte mede in Verband met de bare als particuliere- komt nader "Haagschè Beemden. Bij uitvoering ruilverkaveling in het geoie Vaartkant en de Attelanense- hiervan in 1967^968 kunnen'en (Kasteellaan en Pleinstraat) en weg twee openbare onbewaakte ove vermoedelijk opgeheven worden, vijf particuliere onbewaakte o nipperlichtinstallatie voor de on- Het eventueel aanbrengen van _toeleidende weg naar het industrie- bewaakte overweg in de Katt®®^gL mede in verband met de verdere ont- park- zal naar verwachting:mingjE.plannen opnieuw aan de orde wor- wikkeling van verschillende opnieuw op opheffing van deze onbe- den gesteld. Door M.S. wer waakte overweg aangedrongen Ver^voe^L werd Etten-Leur met de opening van een Met ingang van 30 mei het personenvervoer van de N.V. Neder- nieuw spoorwegstation eer_ landse Spoorwegen oï>sen°"ieti^t_Rotterdaia werd een goede aansluiting ver- Voor de richting Dor^reC*,.ait Roosendaal naar het noorden. Er is een kregen op de sneltrGinf"^^^chting Breda als in de richting Roosendaal, uurverbinding, zowel ht*ing Breda het ene uur doorgaan tot Zwolle waarbij de tremen in u- ri- Amsterdam, en het andere uur rechtstreut -t

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1967 | | pagina 173