Hoof dstuk VII
-108-
Financiën
In andere hoofdstukken werd min of meer uitvoerig melding gemaakt van
Jetgeen in het afgelopen jaar kon worden bereikt en van de plannen, die voor
de eerstkomende jaren in voorbereiding zijn genomen of zullen worden genomen.
Zoals in iedere huishouding, is ook in de gemeentehuishouding de vraag
deze plannen gerealiseerd kunnen worden en zo ja, wanneer, voor een zeer
de langrijk deel mede afhankelijk van de financiële omstandigheden en moge-
1jkheden op dit terrein.
°e financiële gang van zaken van de laatste jaren kan men voor een be-
langrijk deel terugvinden in de gemeenterekeningen over deze jaardiensten,
terwijl men een redelijk - zij het niet volledig - inzicht in de financiële
m°§elijkheden op korte termijn kan verkrijgen uit de ontworpen begroting
l00? het komende jaar. Daarnaast blijft echter nog veel onzekerheid hierover
De staan.
Een zeer belangrijk deel van de gemeentelijke inkomsten wordt verkregen
do°r uitkeringen uit het gemeentefonds, gevoed door bepaalde rijksbelastingen.
Daarnaast worden rijksuitkeringen in bepaalde gemeentelijke uitgaven ont
ogen, terwijl een belangrijk deel uit gemeentelijke belastingen wordt ver
fden, welke in het hiernavolgende onderdeel "belastingen" nader worden
toegelicht.
Tenslotte bestaat voor bepaalde objecten de mogelijkheid, maar allerminst
e zekerheid, subsidie te verkrijgen van andere overheidsinstanties rijk en
fovincie, in verband met de betekenis van een bepaald werk als aanvullende
^gelegenheid, ten behoeve van sociaal-culturele activiteiten of ter ver
kering van de infra-structuur in daartoe aangewezen gemeenten of streken.
Wat nu de financiële situatie van de gemeente Etten en Leurbetreftkan
J?rhen medegedeeld, dat in het afgelopen jaar de gemeenterekening over de
Jienst 1963 werd vastgesteld met een netto nadelig saldo van ruim
A 108.OOn n,-+ n-y, opn rekening, waarvoor een sluitende be-
108.000,== DU nadelig saldo in een rekening, waarvoor een sluitende be-
f0ti"g is opgesteld, ontstaat in het algemeen als gevolg van het feit, dat
de begroting van deze dienst de inkomsten hoger zijn geraamd dan de
!!rkeliJke inkomsten hebben bedragen. De nadelige verschillen in deze in-
>Sten schuilen voor een belangrijk deel in de uitkeringen van het gemeente-
'°nds, omdat nog steeds met voorschotten wordt gewerkt en definitieve uit-
^riïlgen eerst later bekend worden. Daar deze inkomsten niet m de rekening
f fon w°rden verwerkt, bestaat het nadelig saldo voor een bedrag van
•000,uj_t nog te ontvangen gemeentefond suitker ingen
f dienst 1964 geeft een voorlopig nadelig saldo te zien van ongeveer
om 00,==. Dit nadelig saldo is in hoofdzaak ontstaan door niet afgerekende
"«wwijsuitkeri Verwacht wordt, dat na de definitieveafwikkeling van
uitkeringen uit het gemeentefonds het nadelig saldo 1964 voor een zeer be-
Ir
aanSeboden, waarbij ae raming vuux -
°r dekVn-vi™ n.-i 1^^+avi mm niet goedgekeurde kapitaalsobjec-
to- UöKking van jaarlijkse lasten van nog ux<= b j
ffuijk gedeelte gedekt zal zijn. lnrc
I» december 1965 werd in ontwerp de begroting voor het jaar 1J66 aan de
C*4 Pangeboden, waarbij de raming voor onvoorziene uitgaven op - f 67.000,==
Werd gesteld en voor het opvangen van kleine tegenvallers in de ramingen
-e gewone dienst
tek^62e begroting sluit met hot belangrijke tekort van - f 1 .000,==. Dit
t!kort is voor een belangrijk gedeelte ontstaan door de werking van de kor-
tl»gWegeUng ingevolge de financiële verhoudingswet op de garantie-uitkering
0D overbrugging vin de uitkeringen op grond van de oude en de nieuwe wet
56 financ iele vlrhouding, heeft de gemeente tot aan het jaar 1965 echter
Lee» garantie-uitkering van ongeveer f 417.200,==, welke vanaf het jaar
ve!f elk jaar met een vijfde zal worden verminderd en in 1970 dus helemaal
dwenen zal zijn.
no tocpnval lfirs in d ramino-on
311
°p de
van laariiiKse ictbi/cii vuu -