- 28 - Een nieuw plan voor verharding van 5 km landwegen met o.m. een deel van de VossenbergsevaartDe Wildert en de Muizenstraat is in voorbereiding genomen. Voor deze laatste wegen wordt aansluiting beoogd op het te verharden wegennet van de gemeente Rucphen. In 1963 werd aan het ruilverkavelingsplan Haagse Beemden een gemeente lijke bijdrage toegekend van 30% van de op 1.233-000,-- geraamde kosten van aanleg en verbetering van een wegennet van ongeveer 14- km, nadat op deze aanlegkosten eventueel een bijdrage van 59^000,van de Ned. Spoorwegen voor opheffing van een aantal onbewaakte overwegen in mindering is gebracht Gelijktijdig werd in principe tot de heffing van een aanlegbelasting voor dit doel besloten. Op grond van dit wegenplan wordt voor de opheffing van deze over wegen een parallelweg van 5 meter breed tussen de Lage Vaartkant en Attelakenseweg aangelegd, bij het industrieterrein Zwartenberg een deel van de Zeedijk en Boutweg gereconstrueerd tot 5 meter verhardings breedte en een aansluiting op de provinciale weg tot stand gebracht. Voorts wordt ruim 7 km aan nieuwe wegen (2.70 of 3 m breed) aangelegd en ongeveer 5 km aan bestaande onverharde wegen tot 2.70 of 3 m verhard. In 1965 werd dit ruilverkavelingsplan gestemd en aangenomen. Aanbe steding van de eerste fase van de wegenaanleg in het ruilverkavelings plan -hierin o.m. de reconstructie van de Zeedijk langs het industrie terrein Zwartenberg- kan vermoedelijk eind 1966 verwacht worden. Door de raad werd in 1965 besloten eveneens een ruilverkavelingsplan aan te vragen voor het gemeentelijk gebied in het voormalige waterschap "De Ettense, Hoevense en Rucphense Gronden" (thans samen met de Ettense Beemden gecombineerd tot het waterschap "De Laakse Vaart"). Ook voor het gebied van het waterschap "De Aa of Weerijs", voor een klein deel in onze gemeente gelegen, is een dergelijke aanvraag gedaan, waardoor dit dus voor het gehele landelijke gebied in onze gemeente aan de orde is gesteld. Enekele jaren geleden werden ongeveer 6.5 km verbeterde primaire waterleidingen in het gebied van het waterschap "De Laakse Vaart" aan dit waterschap overgedragen. In 1963 werden secundaire waterleidingen in het gebied van "De Haagse Beemden" aan dit waterschap overgedragen. In 1964- en 1965 werd als D. A. C. W.-object in uitvoering genomen een plan tot verbetering van 3.5 km secundaire waterleidingen in het gebied "De Laakse Vaart". Enkele malen werd dit werk stilgelegd door het ont breken van daarvoor in aanmerking komende werkkrachten. In 1965 kwam het deel, ten noorden van de spoorlijn, gereed en zal in 1966 voor overname door het waterschap in aanmerking worden gebracht. De verbetering van secundaire leidingen ten zuiden van de spoorlijn wordt in 1966 vastge steld. In het gebied van de "Aa of Weerijs" zijn eveneens een aantal waterleidingen verbeterd. Over de overname hiervan kon nog geen overeen stemming bereikt worden. Voor een dijkverhoging langs de Kibbelvaart in het gebied van "De Haagse Beemden" werd in 1965 een crediet beschikbaar gesteld. Van het totale net van waterleidingen in allerlei omvang in onze ge meente, zijn voor het overige bij de gemeente nog ruim 30 km in onder houd, t.w. Leurse Haven, de Turfvaart ten noorden van de spoorlijn, de Laakse Vaart en de Kibbelvaart ten noorden van de Hoevenseweg en daarnaast nog het onderhoud van alle bermsloten langs gemeentewegen. De Ned. Heide Mij. kwam in 1965 nagenoeg gereed met een totale her ziening van de wegenleggerHierbij zal tevens een totale en gespeci ficeerde inventarisatie van het gemeentelijk wegennet verkregen worden. In 1966 kan de herziene wegenlegger aan de raad ter vaststelling worden aangeboden.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1966 | | pagina 151