I
- 22 -
Industriepark I en TT.
Deze complexen, begrensd door Roosendaalseweg, Hoge Donk, spoorlijn
en Heistraat (Etten-Noord-West)zijn samen ongeveer 85 ha groot en
hebben bijna 73 ha netto industrieterrein opgeleverd, dat na de over
dracht van het laatste perceel aan de N V.. Presso in 1965 nu volledig
is uitgegeven.
In 1965 vonden in dit deel meerdere industriële activiteiten plaats',
welke in hoofdstuk III nader worden omschreven.
Uitbreidingen kwamen gereed van de N.V. Spaarnestad, Byron Jackson,
N.V. Groenewegen, N.V. Blenzo en de N.V. van Voorden, terwijl de nieuwe
vestigingen van de N.V. Keuzenkamp, de N.V. Jaczon en de N.V. Klooster
boer, in 1965 in bedrijf kwamen.
Eind 1965 waren in uitvoering een grote uitbreiding van de N.V. Tornado
en een volgende uitbreiding van de N.V Spaarnestad, terwijl ook een
begin is gemaakt met de bouw van een omvangrijke nieuwe fabriek de
C.V. libero naast N.V. Tornado.
Voor *1986 zijn hier nog te verwacht en ni euw e uitbreidingen van de
N.V. Byron Jackson en de N.V. Groenewegen, een ingrijpende frontver
bouwing van de N.V. Blenzo en de bouw van de N.V. Presso pluimveeconser-
venfabriek. In het Isoverbel-complex is door de N.V. Gevetex nog een
bouwplan voorbereid. Bovendien kan in 1966 de aansluiting van de N.V.
Tornado op het spoorwegraccordement worden verwacht en in een later
stadium eveneens de C.V. libero.
Verschillende beplantingsplannen werden hier in 1965 uitgevoerd.
De in het Zwanenburg-complex gelegen weg "De Brede Akker werd aan de
openbaarheid onttrokken en in eigendom aan deze onderneming overge
dragen. Regelmatig werd ook in 1965 het afvalwater van een aantal
industrieën gecontroleerd. Het resultaat was in alle gevallen nog niet
bevredigend, alhoewel incidenteel verbeteringen bereikt werden. De af
voer van het industrieel afvalwater, dat straks niet in de rioolwater
zuiveringsinstallatie kan worden ontvangen, zal in de komende jaren
extra aandacht vragen. Indien afvoer naar de Wester schelde niet tijdig
kan worden bereikt, zal als tijdelijke oplossing vermoedelijk een extra
persleiding naar de Leurse Haven -niet via zuiveringsinstallatie-
onvermijdelijk worden.
De N.V. Nederlandse Spoorwegen heeft in studie ae eventuele verplaat
sing van de algemene losplaats naar Industriepark II, nabij de Hoge
Donk of naar het toekomstige Industrieterrein nabij de Kattestraat.
Met de behandeling van een ontwerp-bestemmingsplan voor Industrie
terrein IV zal in 1966 ook de rijbaanverdubbeling van de rijksweg
wijzigingen brengen voor de uitbreidingsplannen Industriepark I en II,
met name voor de kruising Vossendaal—Vosdonk, waar de rijksweg met een
viaduct overheen zal worden geleid. Cmdat de rijbaanverdubbeling aan de
noordzijde zal plaatsvinden zal de bestaande groenstrook tassen rijks
weg en parallelweg met een aantal woningen en de parkeermogelijkheden
voor de nabij gelegen ondernemingen gaan verdwijnen. Na deze rijbaan
verdubbeling zal het verkeer op de parallelweg zeker toenemen, waardoor
ook de parkeermogelijkheden op de weg beperkt zullen moeten worden.
Nieuwe parkeermogelijkhedenwaar mogelijk, op eigen terrein zullen dus
geschapen moeten worden