- 19 - Baai-Lage Banken. Dit plan is gelegen in het gebied, dat globaal omsloten wordt door de spoorlijn, Hoevenseweg en Haansberg, door het vermoedelijke toe komstige tracé van de nieuwe provinciale oost-west verbinding Hoeven - Prinsenbeek - Breda aan de noordzijde van Etten-Leur, vervolgens door de Korte Brugstraat en aan de oostzijde door het van Bergenplein en de Turfvaart (bij het Lichttorenhoofd)dus met inbegrip van het oude uit breidingsplan Leur-Zuid-West. Voor dit gebied is nog geen volledig onderdelenplan vastgesteld. Het bestemmingsplan verkreeg in 1965 rechtskracht, zodat in de eerst komende jaren daadwerkelijk gestalte kan worden gegeven aan de aaneen- groeiing van de kernen Lenr en Etten tot een grote stedebouwkundige en economische eenheid. Midden door het gebied in west-oost richting is een belangrijke structuurverbinding geprojecteerd, nlde Concordialaan, die als Concordialaan-West leidt van Hoevenseweg tot aan het centrum van het plan Baai-Lage Banken, het Concordiaplein en dan als Concordialaan—Oost vanaf het Concordiaplein leidt naar het oude plan Leur-Zuid-West en via het wegenstramien hiervan aansluiting geeft op Leur-Centrum. Naar het zuiden geeft de Brabantlaan een structurele verbinding via de nieuwe spoorwegovergang in de Wilhelminalaan met Etten-Noord-Oost en via het wegenstramien hiervan «p de andere delen ten zuiden van de spoorlijn. Nog geen onderdelenplan is vastgesteld voor dat deel van het beschreven gebied, dat gelegen is ten noorden van de Concordialaan-West -bestemming woongebied en uitbreiding sportpark- alsmede voor een deel van het ge bied ten noorden van het Concordiaplein en ten westen van de Baai. Voor dit laatste deel zal mogelijk nog in 1966 een onderdelenplan worden vastgesteld, gelijktijdig met enkele ondergeschikte wijzigingen in het bestaande plan in verband met het continubouwplan 1966-1968 en eventuele industriële bouw nabij de spoorlijn. Het plan Baai-Lage Banken, voorzover de bestemming hiervan in onder delen is geregeld, omvat met inbegrip van het oude Leur-Zuid-West (12 ha) ongeveer 70 ha, waarvan 12 ha bestemd is tot sportpark en ongeveer 2)£ ha gereserveerd is voor het toekomstige tracé van de nieuwe provinciale weg Zevenbergen-Rijsbergen, dat met een viaduct nabij de Baai over de spoorlijn zal worden gevoerd. Deze wijze van uitvoering biedt tevens twee goede en veilige verbindingsmogelijkheden tussen de delen van het plan Baai-Lage Banken ten westen en ten oosten van deze provinciale weg, nl. onder deze weg door, maar op normaal niveau. Van de genoemde 70 ha is 13 ha, voornamelijk ten oosten van de nieuwe provinciale weg, nog geen eigendom van de gemeente. In 1965 werden drie onteigeningsplannen, tesamen groot 58 ha, definitief vastgesteld, waarvan één plan reeds Koninklijk werd goedge keurd. Eind 1965 kon een begin gemaakt worden met de uitvoering van het centrale sportparkplan, dat in fasen zal worden uitgevoerd en vermoede lijk in 1968 volledig in gebruik genomen zal kunnen worden. Voor het in het westen aansluitende scholencomplex van de Broeders van Liefde werden door een wijziging van het uitbreidingsplan nog mogelijkheden geschapen voor uitbreiding in noordelijke richting van de ambachtsschool en voor de schoolsportvelden. Voor de belangrijke structuurverbinding Concordialaan-West, ten noorden van dit schoolcomplex en het sportpark, werd eind 1965 een crediet beschikbaar gesteld, zodat uitvoering in 1966 mag worden ver wacht. Met de officiële start van het bouwrijpmaken in het centrale deel van het plan Baai-Lage Banken werd in 1965 een krachtig begin gemaakt met het ingrijpende Etten-Leur beleid.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1966 | | pagina 142