- 19 -
Baai-Lage Banken.
Dit plan is gelegen in het gebied, dat globaal omsloten wordt door
de spoorlijn, Hoevenseweg en Haansberg, door het vermoedelijke toe
komstige tracé van de nieuwe provinciale oost-west verbinding Hoeven -
Prinsenbeek - Breda aan de noordzijde van Etten-Leur, vervolgens door
de Korte Brugstraat en aan de oostzijde door het van Bergenplein en de
Turfvaart (bij het Lichttorenhoofd)dus met inbegrip van het oude uit
breidingsplan Leur-Zuid-West. Voor dit gebied is nog geen volledig
onderdelenplan vastgesteld.
Het bestemmingsplan verkreeg in 1965 rechtskracht, zodat in de eerst
komende jaren daadwerkelijk gestalte kan worden gegeven aan de aaneen-
groeiing van de kernen Lenr en Etten tot een grote stedebouwkundige en
economische eenheid.
Midden door het gebied in west-oost richting is een belangrijke
structuurverbinding geprojecteerd, nlde Concordialaan, die als
Concordialaan-West leidt van Hoevenseweg tot aan het centrum van het plan
Baai-Lage Banken, het Concordiaplein en dan als Concordialaan—Oost vanaf
het Concordiaplein leidt naar het oude plan Leur-Zuid-West en via het
wegenstramien hiervan aansluiting geeft op Leur-Centrum. Naar het
zuiden geeft de Brabantlaan een structurele verbinding via de nieuwe
spoorwegovergang in de Wilhelminalaan met Etten-Noord-Oost en via het
wegenstramien hiervan «p de andere delen ten zuiden van de spoorlijn.
Nog geen onderdelenplan is vastgesteld voor dat deel van het beschreven
gebied, dat gelegen is ten noorden van de Concordialaan-West -bestemming
woongebied en uitbreiding sportpark- alsmede voor een deel van het ge
bied ten noorden van het Concordiaplein en ten westen van de Baai. Voor
dit laatste deel zal mogelijk nog in 1966 een onderdelenplan worden
vastgesteld, gelijktijdig met enkele ondergeschikte wijzigingen in het
bestaande plan in verband met het continubouwplan 1966-1968 en eventuele
industriële bouw nabij de spoorlijn.
Het plan Baai-Lage Banken, voorzover de bestemming hiervan in onder
delen is geregeld, omvat met inbegrip van het oude Leur-Zuid-West
(12 ha) ongeveer 70 ha, waarvan 12 ha bestemd is tot sportpark en
ongeveer 2)£ ha gereserveerd is voor het toekomstige tracé van de nieuwe
provinciale weg Zevenbergen-Rijsbergen, dat met een viaduct nabij de
Baai over de spoorlijn zal worden gevoerd. Deze wijze van uitvoering
biedt tevens twee goede en veilige verbindingsmogelijkheden tussen de
delen van het plan Baai-Lage Banken ten westen en ten oosten van deze
provinciale weg, nl. onder deze weg door, maar op normaal niveau. Van
de genoemde 70 ha is 13 ha, voornamelijk ten oosten van de nieuwe
provinciale weg, nog geen eigendom van de gemeente.
In 1965 werden drie onteigeningsplannen, tesamen groot 58 ha,
definitief vastgesteld, waarvan één plan reeds Koninklijk werd goedge
keurd.
Eind 1965 kon een begin gemaakt worden met de uitvoering van het
centrale sportparkplan, dat in fasen zal worden uitgevoerd en vermoede
lijk in 1968 volledig in gebruik genomen zal kunnen worden.
Voor het in het westen aansluitende scholencomplex van de Broeders
van Liefde werden door een wijziging van het uitbreidingsplan nog
mogelijkheden geschapen voor uitbreiding in noordelijke richting van de
ambachtsschool en voor de schoolsportvelden.
Voor de belangrijke structuurverbinding Concordialaan-West, ten
noorden van dit schoolcomplex en het sportpark, werd eind 1965 een
crediet beschikbaar gesteld, zodat uitvoering in 1966 mag worden ver
wacht.
Met de officiële start van het bouwrijpmaken in het centrale deel
van het plan Baai-Lage Banken werd in 1965 een krachtig begin gemaakt
met het ingrijpende Etten-Leur beleid.