- 10 -
Bestemmingsplannen in onderdelen.
Etten-Noord-Oost.
Dit bestemmingplan voor ruim 50 ha wordt begrensd door Markt, spoor
lijn, het tracé voor de provinciale weg Zevenbergen-Rijsbergen en de
Oude Bredaseweg en omvat de vroegere uitbreidingsplannen Etten-Oost I,
II, III en Etten-Noord. Het is bijna volledig uitgevoerd met uitzonde
ring van de omgeving van het St. Elisabeth's Huis, een deel aan de
oostzijde van dit plan en het centrum in Etten-Noord.
In 1965 werd de Anna van Berchemlaan, de structuurweg tusse het
spoorwegstation en Etten-Zuid-Oostaangelegd, terwijl de directe om
geving hiervan bouwrijp werd gemaakt. De Stationsstraat werd ten dele
gereconstrueerd. De verplaatsing van de bewaakte spoorwegovergang in
de Wilhelminalaan in oostelijke richting, waardoor een betere aanslu-
ting op het uitbreidingsplan Baai-Lage Banken wordt verkregen, kreeg in
1965 zijn beslag.
In het Beatrixpark kwamen in 1965 brie woningen klaar, één is nog in
aanbouw, terwijl voor de nog resterende twee inmiddels rijksgoedkeuring
is verleend. Twee oude woningen aan de Oude Bredaseweg werden afgebroken
ten behoeve van een plan voor de aanleg van een voetpad en de bouw van
bejaardenwoningen ten westen van het St. Elisabeth's Huis, welk plan in
1966 nog zal worden aangepast, waarna de nodige aankopen plaats kunnen
vinden. Er bestaat een redelijke kans, dat in 1966 de nodige goedkeu
ringen worden verkregen voor het spectaculaire nieuwbouwplan van het
St. Elisabeth's Huis.(een verpleegafdeling4-hoog en een bejaarden
flat 8-hoog)
Voor het gebied ten westen van de Anna van Berchemlaan is nog een
vrije sectorbouwplan van 30 woningen voorbereid, waarvoor nog geen
rijksgoedkeuring werd verkregen.
Ibis overleg gaande over een bouwplan voor een rijksarbeidsbureau ten,
oosten van deze structuurverbinding en een belangrijke uitbreiding van
de Nobelaer naar de westzijde, waarin zo mogelijk tevens een nieuwe
Levensschool en de school voor Amateuristische Kunstbeoefening kunnen
worden ondergebracht. Voorts is in deze omgeving nog een hoog woonge
bouw geprojecteerd. H t bestemmingsplan in deze omgeving behoeft in ver
band met deze plannen nadere aanpassing.
in 1965 werd besloten de Oude Bredaseweg in beheer en onderhoud van
het rijk over te nemen. Een reconstructieplan hiervoor wordt voorbereid.
Aan de oostzijde van dit plandeel is nog ruimte voor 4 flats, waarvan
enkele woningwetflats als reserveplannen zijn voorbereid. Voorts is hier
grond gereserveerd voor een openbare lagere school en een openbare
kleuterschool, waarvoor bouwplannen voorbereid worden. Nabij de flats is
nog ruimte beschikbaar voor een permanente kinderspeelplaats en een
trapveldj e.
De afsluiting van dit plan in oostelijke richting werd tot dusver
gevormd door het reeds eerder door de raad planologisch aanvaarde tracé
voor een nieuwe provinciale weg Zwenbergen-Rijsbergen door dc bestemmings
plannen Baai-Lage Banken, Etten-Oost III en Etten-Zuid-Oost. Het voor
nemen van rijk en provincie om de provinciale weg thans over de rijksweg
"te leiden maakt enige verschuiving in oostelijke richting noodzakelijk.
In afwachting van de nadere bestudering en uitwerking van deze plannen
werd eind 1965 voor het betrokken gebied een voorbereidingsbesluit vast
gesteld
Het belangrijkste gebeuren in dit plan in 1965 was ongetwijfeld de
totstandkoming van een nieuw spoorwegstation, dat 29 mei 1965 officieel
in gebruik werd genomen. Het voorplein hiervan werd eveneens in 1965
aangelegd.
Aan de Spoorlaan werd een begin gemaakt met de uitbreiding van het
damesatelier "De Doornbos". Een winkelwoning kwam klaar, terwijl de bouw
plannen voor 10 particuliere woningen in het noordelijk deel voorbereid
zijn.