- 10 - Bestemmingsplannen in onderdelen. Etten-Noord-Oost. Dit bestemmingplan voor ruim 50 ha wordt begrensd door Markt, spoor lijn, het tracé voor de provinciale weg Zevenbergen-Rijsbergen en de Oude Bredaseweg en omvat de vroegere uitbreidingsplannen Etten-Oost I, II, III en Etten-Noord. Het is bijna volledig uitgevoerd met uitzonde ring van de omgeving van het St. Elisabeth's Huis, een deel aan de oostzijde van dit plan en het centrum in Etten-Noord. In 1965 werd de Anna van Berchemlaan, de structuurweg tusse het spoorwegstation en Etten-Zuid-Oostaangelegd, terwijl de directe om geving hiervan bouwrijp werd gemaakt. De Stationsstraat werd ten dele gereconstrueerd. De verplaatsing van de bewaakte spoorwegovergang in de Wilhelminalaan in oostelijke richting, waardoor een betere aanslu- ting op het uitbreidingsplan Baai-Lage Banken wordt verkregen, kreeg in 1965 zijn beslag. In het Beatrixpark kwamen in 1965 brie woningen klaar, één is nog in aanbouw, terwijl voor de nog resterende twee inmiddels rijksgoedkeuring is verleend. Twee oude woningen aan de Oude Bredaseweg werden afgebroken ten behoeve van een plan voor de aanleg van een voetpad en de bouw van bejaardenwoningen ten westen van het St. Elisabeth's Huis, welk plan in 1966 nog zal worden aangepast, waarna de nodige aankopen plaats kunnen vinden. Er bestaat een redelijke kans, dat in 1966 de nodige goedkeu ringen worden verkregen voor het spectaculaire nieuwbouwplan van het St. Elisabeth's Huis.(een verpleegafdeling4-hoog en een bejaarden flat 8-hoog) Voor het gebied ten westen van de Anna van Berchemlaan is nog een vrije sectorbouwplan van 30 woningen voorbereid, waarvoor nog geen rijksgoedkeuring werd verkregen. Ibis overleg gaande over een bouwplan voor een rijksarbeidsbureau ten, oosten van deze structuurverbinding en een belangrijke uitbreiding van de Nobelaer naar de westzijde, waarin zo mogelijk tevens een nieuwe Levensschool en de school voor Amateuristische Kunstbeoefening kunnen worden ondergebracht. Voorts is in deze omgeving nog een hoog woonge bouw geprojecteerd. H t bestemmingsplan in deze omgeving behoeft in ver band met deze plannen nadere aanpassing. in 1965 werd besloten de Oude Bredaseweg in beheer en onderhoud van het rijk over te nemen. Een reconstructieplan hiervoor wordt voorbereid. Aan de oostzijde van dit plandeel is nog ruimte voor 4 flats, waarvan enkele woningwetflats als reserveplannen zijn voorbereid. Voorts is hier grond gereserveerd voor een openbare lagere school en een openbare kleuterschool, waarvoor bouwplannen voorbereid worden. Nabij de flats is nog ruimte beschikbaar voor een permanente kinderspeelplaats en een trapveldj e. De afsluiting van dit plan in oostelijke richting werd tot dusver gevormd door het reeds eerder door de raad planologisch aanvaarde tracé voor een nieuwe provinciale weg Zwenbergen-Rijsbergen door dc bestemmings plannen Baai-Lage Banken, Etten-Oost III en Etten-Zuid-Oost. Het voor nemen van rijk en provincie om de provinciale weg thans over de rijksweg "te leiden maakt enige verschuiving in oostelijke richting noodzakelijk. In afwachting van de nadere bestudering en uitwerking van deze plannen werd eind 1965 voor het betrokken gebied een voorbereidingsbesluit vast gesteld Het belangrijkste gebeuren in dit plan in 1965 was ongetwijfeld de totstandkoming van een nieuw spoorwegstation, dat 29 mei 1965 officieel in gebruik werd genomen. Het voorplein hiervan werd eveneens in 1965 aangelegd. Aan de Spoorlaan werd een begin gemaakt met de uitbreiding van het damesatelier "De Doornbos". Een winkelwoning kwam klaar, terwijl de bouw plannen voor 10 particuliere woningen in het noordelijk deel voorbereid zijn.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1966 | | pagina 133